Lämna mig ifred!

@sthu vet inte om klädbutiker brukar ha provision, det varierar säkert, men det syns ju i deras statistik. Personalens arbetsuppgifter är inte bara att ta betalt av kunderna utan att få butiken att gå med så mycket vinst som möjligt.

Det är samma sak på Vero moda i min stad, jättejobbigt! Sist så plockade jag i en hög med tröjor och skulle precis plocka upp rätt storlek när det kom en ur personalen och fråga vilken storlek jag sökte och tog nästan tröjan ur min hand för att ge mig den O_o. Klart personalen ska vara trevlig och hjälpsam, men det går lätt till överdrift.

Var på Vero Moda relativt nyligen och då interagerade personalen med besökarna men märkte att de anpassade sig efter kundens respons och tycker väl det är bra att de kommer med rådgivning och erbjuder hjälp, beroende på kundens behov. Då de flesta som kanske behöver hjälp är för blyga för att be om den. Men på samma sätt så kan det vara jobbigt då det kan vara ganska privat kring omklädningsrummen m.m. och att man helst inte vill bli störd av någon annan. Ett litet dilemma!

I provhytten sträcker dom över handen över drapperiet fick jag frågan " går det bra där inne för dig "av hela 3 personer? ! Va f*an lämna mig i fred. När man kommer ut så får kommer direkt någon fram och frågar om det passade. Chilla lite. Jag hittade en tröja men i ren protest köpte jag den inte.

Jag kör med metoden köp-prova hemma-byt om det inte passar. Det där "går det bra där inne för dig"-beteendet är så j*vla störigt :wtf: Om man fick prova i lugn och ro skulle man sannolikt köpa fler saker. Nu rafsar man åt sig ett par jeans och två t-shirts och hoppas på det bästa.

Var inne på apotek Kronan här om dagen. Så fort jag klev in så kom en personal fram och frågade om jag behövde hjälp. Som om det inte var nog så hann ytterligare två i personalen fram för att fråga samma sak. När jag sedan skulle betala så ville dom sälja på mig andra produkter. Undviker detta apotek in i det längsta.

Apotekspersonal är verkligen ett kapitel för sig! Där skulle de troligen tjäna på att man fick titta runt lite på egen hand. Det finns ju massor av olika produkter som man kanske skulle köpa om man bara fick en chans att upptäcka dem :cautious:

Aaaaargh! Blir så irriterad av att bara tänka på det! :banghead: :yuck: :rage:

Senast ändrad:
Jag uppskattar att bli tillfrågad om jag behöver hjälp eller så. Är jag ute efter något specifikt och inte orkar leta halvt ihjäl mig är det väldigt smidigt att då bara tala om vad jag vill ha. Annars är det ju ganska enkelt att tala om att man bara tittar/säger till om man vill ha hjälp.

De enda gånger jag blivit tillfrågad om det passar/jag vill ha någon annan storlek i provhytten är de gånger jag fått hjälp med att plocka ut lämpliga kläder och då kan det ju underlätta väldigt eftersom den personen antagligen vet vad som kan lämpa sig istället om det inte passar, så slipper jag leta igenom och prova halva butiken.

Men så gillar jag att få service och den ska vara lättillgänglig då jag inte uppskattar att behöva ropa högt på någon för att få uppmärksamhet. Vill man inte ha hjälp är det ju ganska enkelt att säga det, man kan väl knappast räkna med att all personal överallt ska vara tankeläsare och veta precis hur varje kund vill ha det? Och de tjänar troligtvis betydligt mer på att vara tillgängliga och serviceminded än att ignorera kunderna.

Någon som följer efter en överallt har jag också väldigt svårt för, men inget jag någonsin upplevt i Sverige. I andra länder dock, men då funkar det utmärkt att ignorera säljarna, har jag lärt mig. ;)

Åh vad jag håller med dig. Den här tråden ger mig intrycket att folk verkligen är oerhört besvärade över att någon öht pratar med dem när de går i affärer. Jag har nog väldigt sällan upplevt att säljare i Sverige är riktigt jobbiga, jag tycker snarare att de nästan alltid förstår när man säger "Nej tack, jag kikar bara lite". En gång har jag varit med om att en (manlig) säljare ryckt upp provrumsdörren och velat lägga sig i alldeles för mycket, och det var på MQ.

Är man ensam och provar kläder är det ju jätteskönt om någon kommer och frågar om det går bra i provhytten, har jag tagit fel storlek kan de springa och hämta rätt åt mig så slipper jag det. :) Normalt sett står de kvar utanför och säger jag att allt är lugnt går de där ifrån direkt. Jag brukar även prata och kanske skoja lite med personalen om det finns något att kommentera, man kan ju faktiskt ha ganska trevligt när man går i en butik förutom att själva shoppingen kan vara kul. :) Angående merförsäljningen så säger jag "Nej tack" och sen är det bra. Har faktiskt aldrig ens funderat på att merförsäljning är en jobbig företeelse eller varit med om att de frågat tre, fyra sådana frågor. Klädaffärer är ju ändå rätt menlösa den punkten om man jämför med elektronikbutiker, kan jag tycka. :p

Det är ju verkligen intressant att se att så många har samma erfarenhet av just Vero Moda.

Självklart säger jag alltid "nej tack jag tittar bara" och då kanske den personen jag sa det till låter mig vara efter det, men dom andra som jobbar kommer fortsätta att dryga sig. Det känns inte som att dom har så bra koll på varandra, vem som har hälsat på vem.

Jag tycker absolut att det är bra om dom håller sig kring provrummet så att jag lätt på eget initativ kan be någon hämta en annan storlek om jag inte vill behöva klä på mig. Jag vill gärna att säljaren finns till hands, men jag kan fråga själv om jag behöver hjälp.

Dom allra flesta affärer här är väldigt chill, och det är i princip bara vero moda som beter sig så här. På Bik Bok frågar dom alltid om man inte behöver lite hårsnoddar, men det släpper dom snabbt bara man säger "nej tack"

De står utanför, pratar och sträcker upp en hand över skynket och viftar lite med den, så att kunden som står där inne halvnaken och provar kläder i godan ro ska förstå att det är just denne som blivit utvald att bli störd av personalen :sneaky:

Fast alltså.. Om det är mycket folk i omklädningsrummen (mer än 2-3) brukar någon av oss hålla lite koll på provrummen. Men bara för att jag står där betyder ju inte det att jag har all fokus på just en kund och väntar på att den ska bli klar. När jag "viftar" med händerna över omklädningsrummet brukar jag bara lägga en hand över dörren alternativt knacka lite försiktigt på dörren. Anledningen till det är att folk faktiskt inte hör eller vet att jag pratar med just den personen. Många gånger som man får höra "Pratar du med mig nu!?". Det är ju förvirrande om något.

Och lite allmänt: Väldigt många verkar ju irriterade på servicen här inne, men jag uppfattar inte alls att det är likadant i verkligheten. Vissa kan ju snäsa lite, men de allra flesta besvarar frågan vänligt även om de inte vill ha hjälp. Det är främst unga tjejer som blir osäkra vid förfrågan. Antingen undviker alla med samma inställning som de flesta i gruppen "min" butik, eller så finns det färre såna i min stad :P

Och lite allmänt: Väldigt många verkar ju irriterade på servicen här inne, men jag uppfattar inte alls att det är likadant i verkligheten. Vissa kan ju snäsa lite, men de allra flesta besvarar frågan vänligt även om de inte vill ha hjälp. Det är främst unga tjejer som blir osäkra vid förfrågan. Antingen undviker alla med samma inställning som de flesta i gruppen "min" butik, eller så finns det färre såna i min stad :P

Men man behöver ju inte heller vara otrevlig även om man tycker något är jobbigt. Jag fräste inte alls den gången jag fick besök i provrummet - men jag tyckte det var heljobbigt ändå och undviker alltid att prova kläder/handla på ställen där personalen ger intryck av att kunna bli väldigt (i min värld då) närgångna och på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar