Lämna mig ifred!

Oj. Du skulle t.o.m vara otrevlig när du avvisar personalen alltså? De försöker ju faktiskt bara göra sitt jobb.


Jag tycker att det hör till god service att vara engagerad (men naturligtvis inte påflugen).

Att fräsa till betyder inte att man måste vara otrevlig faktiskt och påfluget är precis vad anser jag det vara att helt oombedd hux flux komma och vifta när någon byter om!

Behöver jag hjälp med något nån gång, så ber jag om den hjälpen.
 
Den här förbaskade merförsäljningsinstruktionen kan jag reta mig het över.

Visst är det OK att fråga en intresserad kund om denne kanske är nyfiken på ett par vantar till jackan, men att fråga 4-6 gånger om olika grejor, så jag känner mig gisslantagen vid kassan - går fetbort. Jag har t o m tappat sugen och lämnat butiken när jag stått vid kassan (grejorna på disken) för att det kommit tusen frågor om andra produkter jag "tvingas" köpa.

Läs din kund, håll dig inom respektgränsen och var serviceminded utan att få kunden att känna sig som hjort i jakttider.
 
HATAR också detta fenomen. I min stad finns det tyvärr gott om sådana butiker. Jag förstår att de har blivit tillsagda att bete sig på ett visst sätt, men det tycker jag inte heller är helt rätt. Bik Bok är hemska. Först är de på en som sjutton när man går runt i butiken, sen när man till sist lyckats hitta något så ska det merförsäljas som bara den.

"Du behöver inga linnen, just nu är det 2 för 149:-"
"Nej tack, det går bra ändå"
"Lite trosor då? Du kanske behöver fylla på?"
"Ehhh.... nej tack."
"Men lite hårsnoddar behövs väl alltid?"
":banghead::banghead::banghead:"

Tycker tyvärr hööks-butiken i stan är rätt jobbig med. Men dit åker jag oftast när jag vet vad jag ska ha. Så min strategi numera är att gå in och direkt ta det jag ska ha. SEN kan jag kanske kolla på lite annat. För då kan man svara att man redan hittat det man kom dit för när de börjar ställa sina frågor.
 
Jag tycker också det är jobbigt när det blir alldeles för närgånget. Ett "hej, behöver du hjälp" när man kommer in är ju bara trevligt, men i provrummet vill jag vara ifred. Har varit med om att en person ryckt upp dörren när jag prövat BH:ar, men annars har jag sluppit undan. Funderar lite över hur populär den här policyn är egentligen, att börja vifta med händer i provrummen? Det verkar vara vanligt att man tycker det är jobbigt.

Enklast kanske hade varit om policyn istället var "Hojta till om du vill att jag hämtar en annan storlek eller så!"?.
 
Att fräsa till betyder inte att man måste vara otrevlig faktiskt och påfluget är precis vad anser jag det vara att helt oombedd hux flux komma och vifta när någon byter om!

Behöver jag hjälp med något nån gång, så ber jag om den hjälpen.

Jaha. Då har vi helt olika defintioner av vad "fräsa till" är. I min värld är man rätt irriterad då.

Vifta? Har nog missat vad du menar, vad händer då?

Absolut får man gärna be om hjälp men om personalen upphåller sig i andra änden av butiken drar i alla fall jag mig för att skrika ut över hela butiken vad jag vill ha.
 
Jag tycker också det är jobbigt när det blir alldeles för närgånget. Ett "hej, behöver du hjälp" när man kommer in är ju bara trevligt, men i provrummet vill jag vara ifred. Har varit med om att en person ryckt upp dörren när jag prövat BH:ar, men annars har jag sluppit undan. Funderar lite över hur populär den här policyn är egentligen, att börja vifta med händer i provrummen? Det verkar vara vanligt att man tycker det är jobbigt.

Enklast kanske hade varit om policyn istället var "Hojta till om du vill att jag hämtar en annan storlek eller så!"?.

Vad gör personalen när de viftar?:confused:
 
Jag avskyr också detta, och värst av dem alla är Lush-butikerna. Personalen är som iglar, och så fruktansvärt påstridiga att jag inte går in i en sådan butik om det inte är så mycket folk där inne att personalen redan är upptagna. ALDRIG att jag går in om det är folktomt, även om jag verkligen hade planerat att köpa något. Så där tappar de ju absolut en kund.

De kastar sig över en som gamar, trycker upp glittriga badgrejer i näsan och ställer massa påträngande frågor. Och de ger sig verkligen inte fastän de får exakt noll respons tillbaka. Visst, gör ett försök- det säger jag ingenting om. Men läs av mig, se hur obekväm jag verkar (det går liksom inte att missa) och låt mig handla i fred! Jag lovar att jag kommer handla mer om jag lämnas i fred, motsatsen riskerar att jag bara flyr fort som attan och inte köper någonting alls, vilket varken gynnar butiken eller mig själv (jag vill ju ha produkten ju). Och ni behöver liksom inte veta om jag ska bada ensam eller med sällskap, eller hur länge jag har varit tillsammans med min pojkvän.
 
Lush-butiken i Luleå har också sån personal, MEN: de kan läsa kunden. Jag älskar att gå dit för att dom får mig att känna mig sedd, välkommen och på något magiskt sätt kommer dom faktiskt ihåg vad jag brukar handla (och så ofta är jag inte där, 1 gång varannan månad kanske). Dom är inte jobbiga med merförsäljning utan mest bara riktigt gulliga. Väldigt försiktiga med att föreslå nya produkter och gör dom det så görs det på ett bra sätt.

Däremot så anställde dom en nyss en ny tjej som jag ville strypa sist jag var där. Kunde INTE läsa kund, gjorde mig oerhört obekväm, föreslog produkter som jag absolut inte hade någon nytta av och jag undvek henne/svarade extremt kort tills en av de ordinarie blev lediga. Och då försökte hon ändå gång på gång, hon följde efter mig och var allmänt skitjobbig och obehaglig. Jag hoppas att hon kommer lära sig av "seniorerna" i butiken hur hon ska bete sig, för hon skrämde då mig såpass att jag inte går in dit om jag ser att hon jobbar.
 
"Hej, välkommen! Säg till om du behöver hjälp" tycker jag räcker långt. Säger man det innerligt, ber faktiskt folk om hjälp. Förutsättningen är att man HJÄLPER kunden, inte försöker pracka på en massa merförsäljning eller bara jamsar med i allt som provas.

En duktig säljare kan sitt sortiment, läser sin kund, vet vad som kan erbjudas som uppskattas. Tar fram rätt grejor, ställer relevanta frågor när kunden tagit kontakt. DÅ fungerar servicen. Inte när man inövat rapar upp samma fråga hela tiden.

Det där med linnen, trosor och strumpor känner jag igen till leda.
 
Jag uppskattar att bli tillfrågad om jag behöver hjälp eller så. Är jag ute efter något specifikt och inte orkar leta halvt ihjäl mig är det väldigt smidigt att då bara tala om vad jag vill ha. Annars är det ju ganska enkelt att tala om att man bara tittar/säger till om man vill ha hjälp.

De enda gånger jag blivit tillfrågad om det passar/jag vill ha någon annan storlek i provhytten är de gånger jag fått hjälp med att plocka ut lämpliga kläder och då kan det ju underlätta väldigt eftersom den personen antagligen vet vad som kan lämpa sig istället om det inte passar, så slipper jag leta igenom och prova halva butiken.

Men så gillar jag att få service och den ska vara lättillgänglig då jag inte uppskattar att behöva ropa högt på någon för att få uppmärksamhet. Vill man inte ha hjälp är det ju ganska enkelt att säga det, man kan väl knappast räkna med att all personal överallt ska vara tankeläsare och veta precis hur varje kund vill ha det? Och de tjänar troligtvis betydligt mer på att vara tillgängliga och serviceminded än att ignorera kunderna.

Någon som följer efter en överallt har jag också väldigt svårt för, men inget jag någonsin upplevt i Sverige. I andra länder dock, men då funkar det utmärkt att ignorera säljarna, har jag lärt mig. ;)
 
För mig som tycker att det är väldigt obehagligt när främmande människor, även i egenskap av butikspersonal, är väldigt påflugna kan man urskilja ett mönster i butiker jag håller mig borta ifrån.
Ett hej och en fråga om man vill ha hjälp är väl okej, men blir det mycket mer så vill jag bara fly. Helst skulle jag allvarligt talat inte vilja ha det heller, men det är inte särskilt jobbigt. Jag skulle må bäst om det var jag som fick ta kontakt först, jag som frågar eller kommer fram för att betala. Påflugna försäljare brukar bara innebära att jag skyndar mig därifrån och aktar mig för att gå in om där är folktomt nästa gång.
Att fråga vid provrummet om det går bra eller om man vill ha något hämtat är också okej, men att börja slita upp provrummet utan mitt tydliga godkännande? Hell no. Det skulle nog få mig att brinna till ordentligt. :arghh:
Merförsäljning skapar bara enormt obehag och med varje gång man tvingas säga nej till en ny produkt stiger obehaget. Glitter är en sådan kedja som jag tycker är hopplös. Det verkar alltid vara något mer man behöver.
Tack gode gud att det maximala jag brukar bli utsatt för i butiker jag gillar är ett hej. :D
 
@skiesabove De jag har träffat på har tyvärr alla i olika hög grad varit som personen i ditt exempel 2.

Men en butik vars personal jag bara har goda erfarenheter av är Glitter. Är inte där särskilt ofta, och har sällan tänkt att köpa något när jag väl går in, men samtliga gånger de senaste åren då jag varit in på Glitter (flera olika butiker) så har jag slagits av vilken trevlig personal de verkar ha överallt. Kan inte riktigt sätta fingret på vad de egentligen gör men de får mig att känna mig riktigt välkommen när jag kommer in, och väldigt glad när jag går därifrån. De småpratar med en, men på ett sätt som bara känns genuint trevligt och inte alls som säljstrategi, och jag upplever det inte alls som påträngande eller att de försöker pracka på mig något.

Och de lyckas sälja ändå, för det har hänt att köpt något enbart för att jag varit så nöjd med deras bemötande. Men skulle Lush:s personal vara som Glitters så skulle jag bli ruinerad, så det kanske är lika bra. ;)
 
Jag har slutat besöka Vero Moda just på grund av de påstridiga säljarna. Jag förstår att de förmodligen uppmanas att agera så och att det, så att säga, inte är deras fel, men jag vill INTE att säljare kommer och frågar "hur det går" när jag står i provrummet, än mindre tittar in eller lägger en hand på skynket. Det beteendet är för mig så fruktansvärt påträngande, respektlöst och socialt inkompetent att jag är mållös inför att det överhuvudtaget existerar. En duktig säljare läser sin kund utan att hänga utanför provhytten eller fråga tre gånger om jag vill ha hjälp.

Hälsa jättegärna glatt, fråga gärna vänligt en gång om jag behöver hjälp eller upplys om att det bara är att säga till om jag önskar hjälp, men var för satan inte klängig. Det går en fin gräns mellan service och påstridighet.
 
Vad gör personalen när de viftar?:confused:

De står utanför, pratar och sträcker upp en hand över skynket och viftar lite med den, så att kunden som står där inne halvnaken och provar kläder i godan ro ska förstå att det är just denne som blivit utvald att bli störd av personalen :sneaky:
 
Ibland undrar jag om de har provision eller någon slags tävling om vem som kan få till det längsta kvittot..

Om en säljare "förföljer" mig genom klädbutiken blir jag fruktansvärt obekväm och vill inte ens titta på något. Då känns det som att jag måste köpa, även om jag kanske bara är med någon som sällskap.
För mig räcker det med ett "Hej" när jag kommer in. Jag vet att de hjälper mig om jag behöver hjälp. Det är deras jobb.

Jag har stött på flera säljare som försöker släpa med en genom butiken för att hitta något som är "i din stil". Ofta är det så långt ifrån min stil det kan komma, men väldigt trendigt just nu.
Jag ser kanske väldigt vilsen ut eller nåt, just klädaffärer verkar ha en förkärlek till att "hjälpa" mig. Just för att jag blir så obekväm med sällskapet brukar jag bita av rätt ordentligt. Orden är oftast väldigt enkla " nej tack, jag bara kollar lite", men sättet brukar bli rätt vasst. Inombords skriker jag "låt mig va, låt mig va! Gå din väg annars kastar jag den här galgen på dig!". Tror det lyser igenom :angel:

Ja, och Hööks också förstås. Men där är jag ärligt talat helt vilse bland det mesta, går bara in om jag har kollat på nätet innan att det jag vill ha finns där och väl på plats i butiken traskar jag direkt fram till kassan och säger "Hjälp!" :D
 
Jag är precis tvärt om och tycker att svensk butikspersonal generellt är alldeles för loj. Jag har många gånger varit med om att gå in i en butik, vandra runt ett bra tag och försöka hitta det jag söker (jag "slöshoppar" aldrig utan går jag in i en butik så har jag ett syfte med besöket), för att tillslut tröttna och gå därifrån när jag varken hittar eller får någon hjälp. Ingen har uppmärksammat mig öht. I USA tycker jag att det är roligt att strosa i butiker eftersom jag där har fått ett HEJ i princip direkt jag kliver in i butiken och därefter så mycket hjälp som jag själv vill ha. I Sverige shoppar jag hellre på nätet och hjälper mig själv sas.
 
De står utanför, pratar och sträcker upp en hand över skynket och viftar lite med den, så att kunden som står där inne halvnaken och provar kläder i godan ro ska förstå att det är just denne som blivit utvald att bli störd av personalen :sneaky:

Låter som sjukt opersonlig service, något jag tycker att främst större budgetkedjor sysslar med. Men jag kan ju ha fel.
 
Merförsäljning skapar bara enormt obehag och med varje gång man tvingas säga nej till en ny produkt stiger obehaget.
Jag känner också så. Undrar om det inte kan vara typiskt svenskt. ;) Att man känner sig tvingad att köpa produkten fast man inte vill ha den, och så känner man obehag när man tackar nej eftersom man faktiskt inte är intresserad:confused::D
 
Kan allt detta vara nagon slags import fran USA som totalt kulturkrockar med svenskar?

Jag sjalv har en tendens att blavagra handla i en butik dar personalen mer an sager hej valkommen fraga om det ar ngt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp