Lämna mig ifred!

_FiA_

Trådstartare
Jag har varit ute och shoppat lite kläder idag. Jag uppskattar trevlig personal som säger hej och sedan lämnar mig ifred så att jag får titta ifred utan att känna mig utstuderad eller stressad. Men det är en butik här och exakt samma sak i staden bredvid, Vero Moda . Dom är så fruktansvärt dryga. Direkt man kommer in i butiken så kommer alla 4 som jobbar fram och säger ett glatt" Hej.!!" Sedan när man står och kollar storlekar på tröjan så får man frågan "hittar du din storlek? " vid jeansen för jag samma fråga igen av en annan personal. I provhytten sträcker dom över handen över drapperiet fick jag frågan " går det bra där inne för dig "av hela 3 personer? ! Va f*an lämna mig i fred. När man kommer ut så får kommer direkt någon fram och frågar om det passade. Chilla lite. Jag hittade en tröja men i ren protest köpte jag den inte.

Så här är det i grannstaden också. Är det lika hos er? Är dom tillsagda av ledningen att bete sig så?
 
Jag handlar inte på just Vero Moda, men om jag hade blivit "utsatt" för ett sånt beteende hade jag gått raka vägen därifrån och definitivt inte kommit tillbaka igen. Att vara serviceminded och trevlig är en sak, att nästan förfölja kunderna är en helt annan. Självklart är det lättare för de anställda att försöka hjälpa alla kunder i en mindre butik, men att alla som jobbar där nästan hoppar på samma kund känns lite... overkill.
 
Undrar om det är något som är typiskt Vero Moda, precis samma sak i affären här nämligen. Det fick mig att gå därifrån i halv panik. Plus att så fort jag tittade på ett plagg så sa 2 andra pers i personalen att guuud va snygga och behväma dom är, vilket plagg jag än närmade mig.

Nu när jag var där sist sa jag väldigt tydligt ifrån direkt att låta mig va och jag säger till om jag behöver hjälp. Kanske är så att dom blivit instruerade att vara så extremt på hela tiden och inte lämna än ifred en sekund.
 
Det är likadant på veromoda i min stad... Vad jag har hört så är de uppmanade att göra så. Jag gillar det inte heller. Gärna ett hej, men jag vill vara ifred i provrummet!
 
Den butiken som är värst där jag bor är Make Up Store. Går sällan in där dels för att jag får ett snorkigt bemötande men också för att man antingen blir förföljd eller uttittad. Har märkt samma sak från samma kedja i andra städer. Body Shop ligger på gränsen för too much. Kan delvis tycka att Veromoda är så också men jag säger bara "tack men jag tittar bara lite" även om de ibland knatar efter och ska säga något mer. Antar att de vill vara service minded, men det får definitivt bara motsatt effekt..
 
Det absolut fräckaste är när dom tittar in i provrummet utan att ha frågat om lov!

Dom gjorde inte så sist jag var inne i butiken men det finns andra i stan där dom går efter en HELA tiden. Som en svans bakom en :crazy:
 
Så är det hos oss också på Vero Moda. Värst är det när de ska lägga sig i vad som skulle vara snyggast på mig. Jag kan faktiskt prova ut kläder själv.
 
JA! Precis så har det varit/ är det på Vero Moda där jag växt upp också. Värst är att de ALLTID kollar över draperiet i omklädningshytten och frågar "Hur går det?""Känns det bra?" osv. fastän man ofta är mitt i processen att byta om och står där i bara bhn. Nu har de iofs lugnat ner sig, det var mycket värre förr. Men jag är en privat person som känner mig väldigt inkräktad på när personal liksom "tvingar sig" på mig.

Sjukt att det är så över allt. Men det säger ju också en del...Men till trots har Vero Moda snygga kläder och jag köpte min vinterjacka där (då ville de prega på mig halsduk och vantar till men jag sa nej) :p
 
Var inne på apotek Kronan här om dagen. Så fort jag klev in så kom en personal fram och frågade om jag behövde hjälp. Som om det inte var nog så hann ytterligare två i personalen fram för att fråga samma sak. När jag sedan skulle betala så ville dom sälja på mig andra produkter. Undviker detta apotek in i det längsta.
 
Upplever också apotekspersonal som den jobbigaste. Och på apoteket vill man ju inte direkt bli utfrågad om vad man letar efter när det gäller hemorrojdsalva etc...

Ett vänligt "Hej! Säg till om du behöver hjälp!" räcker ju gott och väl.
 
Kanske är det dags att upplysa VeroModa om att de bör ändra sin personalpolicy (heter det så?) eftersom personalen uppriktigt skrämmer iväg (potentiella) kunder. Det hade jag allvarligt talat gjort om det hänt mig, men jag handlar inte där :p
OM de blivit tillsagda att de ska kika in i provhytterna helt oannonserat är det ju rent galenskap!

Jag säger alltid "tack, men jag tittar bara, säger till om det är något :) " och det brukar respekteras, gör det inte det så går jag.
 
Jag jobbar/har jobbat i ett antal såna butiker där vi "måste" säga hej till alla och fråga ifall de vill ha hjälp. Vi använder dock tecken så att vi i största möjliga mån inte råkar fråga en kund två gånger. Ett nej är ju ett nej. Däremot frågar vi alltid i provhytterna hur det går, men jag brukar sträcka över handen så att kunden ser att jag pratar med just henne. Självklart öppnar jag aldrig. En kund som är väldigt tydlig och kort låter man såklart vara mer än de kunder som svarar vänligt och verkar vara intresserade i allmänhet.

Det är dock riktigt stor skillnad att jobba i samma butik fast på herrsidan. De flesta killar och gubbar vill verkligen ha hjälp från dörröppningen till dörröppningen igen. De är heller inte lika skräckslagna om någon råkar rycka upp provrumsdörren ;)

Eftersom jag är van med detta blir jag väldigt handikappad och irriterad när jag kommer in i en butik där man inte får någon hjälp. Om man har tagit med sig några plagg in i omklädningsrummet, inser att en storlek fattas, då ska man konka på alla kläder igen, gå ut för att hämta storleken, och sen börja om från början? Det är ju jättejobbigt!

Det som du skrev nu är ju ett extremfall och dom borde verkligen börja kommunicera med varandra, men jag kan faktiskt inte alls förstå varför det är så jobbigt att få en-två förfrågningar.
 
Har då aldrig någonsin ever och oavsett butik någonsin varit med om att nån personal kommer och frågar "hur det går" när jag provar kläder tack och lov och jag brukar slippa svansar av personal dessutom, så jag har nog en aura av "håll er undan, jag klarar mig utmärkt på egen hand" :D

Skulle nån mot förmodan nån gång komma och vifta när jag provar kläder så skulle de bli avfrästa tämligen omgående!
 
Ja... så var det på Vero Moda här förut också. Roligast var när jag och en kompis provade kläder i yngre dagar och jag hade krupit under väggen så det var bara att krypa tillbaka för att svara hela tiden... Haha. De bytte ställe men nästa affär var rätt lik men lite lugnare. Inte så mycket hejandet men vid provrummen... Ibland önskar man dock på vissa affärer att någon kunde hjälpa en att hämta ett nytt plagg så man inte behövde ta med allt ut och ställa sig i kö till provrummet igen. Har bara varit inne en gång sedan de kom tillbaka till centrum här och då inte provat något så.
 
Har då aldrig någonsin ever och oavsett butik någonsin varit med om att nån personal kommer och frågar "hur det går" när jag provar kläder tack och lov och jag brukar slippa svansar av personal dessutom, så jag har nog en aura av "håll er undan, jag klarar mig utmärkt på egen hand" :D

Skulle nån mot förmodan nån gång komma och vifta när jag provar kläder så skulle de bli avfrästa tämligen omgående!

Oj. Du skulle t.o.m vara otrevlig när du avvisar personalen alltså? De försöker ju faktiskt bara göra sitt jobb.

Jag går nästan alltid fram till provrummet om någon provar ett plagg, frågar hur det går eller om de behöver en annan storlek.
Öppnar aldrig på eget bevåg, utan kunden får själv bestämma om hen vill visa sig och fråga hur något ska sitta eller så. Dock så har jag uppfattat de flesta som tacksamma när de vid utprovning av ex. sport-BH slipper krångla på sig bh och tröja igen bara för att hämta en annan storlek.

Jag tycker att det hör till god service att vara engagerad (men naturligtvis inte påflugen).
 
De har med största sannolikhet blivit tillsagda att göra så. Många butiker har som policy att man ska ha fått ett "hej" inom 30 sekunder från att man gått in i butiken, och inom ett par minuter ska man ha ställt en fråga som helst inte går att svara "nej" eller "jag tittar bara lite" på. Så som "vad är du ute efter?, exempelvis.

Det utförs mycket Mystery shopping-undersökningar på butiker i Sverige och det är nog delvis därför det kan vara väldigt "hetsigt" i butiker emellanåt. Gäller både service, merförsäljning etc.
 
Hej, merförsäljning och enstaka frågor om hjälp är helt ok, men för påflugna försäljare gör även mig obekväm.

Tack och lov har jag aldrig fått ofrivillig hjälp i provhytten. Försöker alltid vara trevlig men då hade nog även jag fräst ifrån, det blir sånt intrång i det privata. Hjälp att hämta annan storlek skulle dock uppskattas men snarare då att nån skulle finnas i närheten så man kan be om hjälp vid behov.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp