Ganska vanligt att bur funkar i bilen men inte hemma, troligtvis för att i bilen har hunden lärt sig att det inte lönar sig att leva om, man blir inte utsläppt ändå.
Jag har gjort såhär när jag har burtränat: Ha buren i sovrummet eller ett annat rum som du kan stänga dörren till så hunden inte ser dig när du gått ut. Se till att hunden är rastad och aktierad och börjar bli trött. När hunden självmant lägger sig på golvet/i korgen för att vila så lägg in den i buren istället. Sätt på TV/radio i rummet och sätt dig på golvet med ryggen mot buren utan att säga någonting. Viktigt att du ej har ögonkontakt med hunden och att du är helt tyst! När hunden somnat så smyger du ut och drar igen dörren försiktigt efter dig. Ljudet från TV:n/radion förhindrar att hunden ligger och lyssnar efter dina steg.
Mina valpar har somnat ganska kvickt med den här metoden men din hund är ju lite äldre så räkna med att det tar en liten stund de första gångerna. När hunden väl har lärt sig att koppla av i buren så spelar det ju ingen roll om du är hemma eller inte. Du kan ju också så småningom övergå till komposthage om det känns bättre men i början tror jag det är bättre med en bur som är stadig och inte kan välta.
Vad har du för hund?