Sv: Lämna hund själv
KL och allmänt.
Riktar mig till er som jobbar heltid och dag, och som lämnar hunden ensam med enbart rastning på 8-10 timmar ( oavsett hundgård eller inte).
Tycker ni själva att hunden har det bra?
För mig är hunden ett flockdjur som vill vara med mig som ägare (och som någon skrev så blir ju även en dagmatte/husse ( i mitt fall nattmatte) en del av flocken). Nu har min nattmatte min hund enbart ca 5-6 nätter i månaden, men jag hade nog aldrig skaffat hund för att låta den ligga hemma/ha på dagis så många timmar per dag.
Att hunden får gå i hundgård, kan jag se som ett alternativ, men inte vidare roligt för hunden. Visst, den får göra sina behov, vara ute och eventuellt bli något litet stimulerad av miljön, men långt ifrån att en hund är nöjd att sitta inhägnad i 10 timmar och ha kul?
Alla hundägare har naturligtvis olika raser och därav även olika krav" på sig själva och på hunden, men jag tycker man ska ta sig en tankeställare angående det som redan kommit upp = timmar hunden är själv, sover och har tråkigt.
Jag kanske är självgod, men det bjuder jag på
, men idag/igår ( och de flesta dagar) har det sett ut såhär:
Hon fick en kort runda på ca 20 min på morgonen när jag hämtade från nattmatten efter jobb. Frukost, och sen sova i ca 4 timmar. Sen 1,5 timmes långpromenad där vi "spårade" leksak, kastade boll, gick balansgång på betongstaket och hon va lös ca halva rundan. Ytterligare långpromenad ( 1 timme) 4 timmar senare där vi körde lite vardagslydnad ( vi övar fortfarande gå fot/fint i kopplet vid hundmöte), samt lite inkallning när hon var lös och vi möter folk. Jobb på kvällen och kisspaus mellan bil och jobb. Hon "vaktar" lite och "störs" av klienter på jobbet som kommer upp på natten, blir klappad och hälsad på av olika folk, vilket tröttar ut henne ganska bra. Hon sover ungefär halva natten och får en snabb kissrunda runt huset på morgonen.
När jag slutar vid sju, åker vi till skogen, går en halvmil ( ca 1 timme), hon lös och med aktivering av "agillity" att hoppa över stockar, gå balansgång på nerfällda träd, inkallningsövningar, hoppa upp på stenar, gå mellan träd och hon själv nosar/spårar och springer allmänt lös mm.
Hem och sova ett par timmar efter frukosten. En kortare runda ( ca 30 min utan aktivering) efter det, och jag kör lite storstäd hemma sen= hunden är "med" och kllar dammsugaren, följer med i rummen jag är i, och sover inte.
Brorsan med son på 3 år kommer sen på middag och han leker/stimmar ganska intensivt med hunden i ett par timmar. Lagom till att de åker, så tar vi en runda ut igen, långpromenad på ca 1 timme. Ingen större aktivering, då hunden är ganska trött. "Soffhäng" i ett par timmar nu,och snart blir det bara en kort kisspaus ( 5 min) innan sängdags. I morgon planerad skogstur med annan hund vid 10-tiden, och innan dess har hon fått en snabb ( 10-20 min) kiss och bajspromenad på morgonen.
Just nu är hon trött, ligger i soffan med magen i vädret och blänger på mig om jag ens klappar henne
Med detta vill jag säga att jag INTE har en brukshund som kräver massor, men väl en aktiv hund som aktiveras för mig, på en acceptabel nivå för min individ. Hur hinner man med en hund, om man jobbar och är borta ca 8-10 timmar per dag?
Dygnet har 24 timmar, ca 8 timmar går åt till sömn, ca 8-10 timmar till jobb på en heltid om man ev räknar med restider också. 6-8 timmar över på dygnet, där det ska tvättas, städas, lagas mat, handlas, äta, diska, duscha, förbereda morgondagens jobbarmackor och eller lunch, ev umgås med någon,ta en fika på stan, har extra jobbmöten, till frisör, tandläkare, vårdcentral kanske .
NÄR hinner man då med hunden? Nej, jag tycker inte man ska ha hund om man inte kan ge mer än några få timmar ihop på kvällen...