Sv: Lämna hund själv
Eftersom jag även är hundvakt/dagmatte så kan jag intyga att man är en del av daghundens flock, min daghund är överlycklig när jag hämtar henne, är en del av våran familj under dagen, ska jag iväg på kvällen så går jag hem med henne, annars kommer hennes husse in och hämtar henne och kanske fikar/äter med oss. På helgerna kommer hunden och husse och är hos oss, antingen i tv-soffan med maken och tittar på sport, är med ute och fixar och grejer och under jaktsäsong så jagar vi i ihop.
I min daghunds ögon så är jag rätt övertygad om att vi är en flock, husse ligger snäppet över mig i glädje när han kommer, men i lydnad så är det mitt ord som är lag, antagligen för att jag ställer lite högre krav och ser till att det blir så. Och då menar jag alltså inte "tävlingslydnad" utan vardagslydnad, har jag sagt stanna så menar jag det, säger husse stanna så kan det betyda håll dig i närheten. Samma sak med hit, det betyder nu på en gång med mig, med husse så kan man passa på att göra lite annat på vägen.
Jag tycker inte att min daghunds husse lämnar henne vind för våg, han motionerar henne på morgonen vid halv sju och sen åker han och jobbar, jag hämtar vid 9, vi går hem till oss, går sedan en långpromenad på 1-1.5h, hänger med i bilen för att hämta barnen, är ute och leker i trädgården med min hund och barnen, går någon mer sväng och sen kommer husse, på kvällen brukar de ta en promenad eller cykla på runt en timme, övrig tid ligger hon antingen bredvid husse i tv-soffan eller hos honom i sängen.
Helger är det som sagt jakt, eller spår, hunden är spårchampion och har vunnit spårpriset i sin rasklubb i många år nu. Eller också åker husse och hunden på utflykt där han kan ha med sig hunden, i nödfall kan han tänka sig att lämna henne hos mig under helgerna men det är enbart om det är sånt som man inte kan säga ifrån och som hunden inte kan vara med på. Tex begravning av nära anhörig osv.
Så mycket bättre kan man nog inte ha som hund ärligt talat..
Men jag tror att en del tror sig vara de enda i sin hunds liv som är något att ha, det märker man även om man pratar omplaceringar, man tror att man är den enda som hunden älskar, men jag tror man lurar sig själv väldigt mycket. Hunden är anpassningsbar och tycker om många och har inga problem med att låta flera människor vara en del av dess liv.
Min egen hund älskar våran hundpensionat ägare, han tjuter av lycka när vi åker dit och har knappt tid med mig när jag hämtar, där är jag helt lugn med att lämna honom!