Lämna hund själv

jemeni

Trådstartare
Efter att ha läs ett flertal trådar om med frågor om det är rätt att lämna hunden själv hemma dagtid. Måste jag bara fråga!

Alla säger att man absolut inte lämnar sin hund själv hemma mer än 2-4 timmar per dag max någon dag per vecka.

Men vad lever ni på? Är ni allihopa arbetslösa, mammalediga, sjukpensionär, pensionärer, miljonärer eller på annat vis tillräckligt förmögna för att slippa arbeta? Kan man vara det ett helt hundliv?

Eller är det så att vi normalt arbetande människor inte vågar svara på dessa frågor bara?

Sv: Lämna hund själv

Alla säger att man absolut inte lämnar sin hund själv hemma mer än 2-4 timmar per dag max någon dag per vecka.

Vem har sagt det?

Själv tycker jag att det är rimligt om mina hundar är själva max 5 timmar per dag om det sker regelbundet (alltså i stort sett varje dag).
Vid enstaka tillfällen kan jag lämna dem längre, om de inte brukar vara själva så mycket.

I vår familj är det för tillfället inte några problem alls då jag är student med mycket självstudier hemma och min sambo är lantbrukare och jobbar hemma på vår gård. Hundarna är alltså hemma med mig eller sambo, med sambo på jobbet eller själva enstaka timmar.

När jag börjar jobba heltid till sommaren/hösten kommer sambo få ta ett större ansvar för att de inte lämnas själva för mycket och om det inte skulle fungera så får vi lösa det med hjälp av hundvakt på hel- eller deltid. Vi har också pratat om att i framtiden bygga en hundgård där det skulle kännas bättre att lämna hundarna, men vår ena hund kanske inte skulle vara nöjd ändå.. Så vi får se.

I övrigt så är våra liv anpassade efter att vi har hund vilket innebär att vi inte är iväg om kvällarna på en massa saker där hundarna inte kan delta.

Senast ändrad:

Min yngsta hund har jag dagmatte till så han är bara sjäv om jag ska iväg på kvällen. Den äldre hunden har jag delad vårdnad om med mitt ex och han har med henne på jobbet (det kan inte jag) sen är hon hos mig torsdag kväll-måndag morgon. Då är hon hemma på dagen på fredagar och jag tar långlunch hemma hos henne. De dagar arbetet tillåter jobbar jag hemma halva dagen.

Jag jobbar 3-skifte, och mannen vanligt. Så det är ju bara då jag också har morgonskift (några gånger i månaden) som hunden är ensam. Då är mannen hemma på lunchen, och jag är hemma före kl 15. Så hunden är ju aldrig ensam speciellt länge. Har jag kväll så är hunden hemma 1-2 timmar innan min man kommer hem.

Var har du fått det ifrån?

Jag arbetar heltid natt, 32,22 timmar i veckan (snitt). Hunden, tidigare hundarna är hos nattmatte när jag arbetar. Visserligen skulle de kunna vara hemma eftersom jag har hundlucka ut till en stor hundgård, men jag föredrar att de har tillsyn om något skulle hända.

Jag jobbar normal dagtid (8-17), oftast blir det dock 9-16. Går alltid hem på lunchen. Jag har ingen hundvakt utan han är hemma och sover. Jag har filmat honom så jag vet att det enda han gör är att sova. När jag börjar jobba "på riktigt" (jobbar på studentkåren nu) så kommer jag skaffa hundvakt/dagis. I dagsläget har jag dock inte råd med något sådant. Jag tycker inte det är fel om man inte märker på sin hund att den inte kan vara ensam längre stunder.

Jag pluggar lite smått hemifrån dagtid och jobbar kvällar,max 6 timmar. Maken pluggar heltid men är hemma rätt mycket på dagen och alltid på kvällen.
Har inga planer på att jobba mer då jag bara kommer byta tjänst när jag är färdig med utbildningen. Skulle det krisa dessutom kan jag ta med hundarna,men skillnaden från att va ensamma hemma skulle va att dom är ensamma i ett kontorsrum och får en kort rastning.

Jag jobbar mån-fre. 2,5-3h på morgonen sedan är jag hemma 3 timmar och sedan jobbar jag 3h till.

Sambon kommer jobba borta varannan vecka.

Det fungerar väldigt bra för oss, hundarna får mycket tid och är lugna när dom är ensamma.

Hade aldrig lämnat dom hela dagar även om jag hunnit hem för att rasta dom på lunchen. Det känns inte shysst.

Hundarna är med mig på jobbet om inte sambon är hemma alternativt i hundgård med isolerad hundkoja om det är bra väder och de ändå måste vara hemma mer än en litenstund själva.

Har inte stenkoll men visst är det 5-6 timmar man "får" lämna hund ensam?

Tror det är 6 timmar som gäller, men det är att hunden ska rastas minst var 6e timma. Står egentligen ingenting om total ensamtid.
Så krasst så är det fullt lagligt att ha hunden ensam dygnet runt sålänge den rastas var 6e timma. Om jag tolkat saken rätt.

Så har jag också tolkat det!

halvt kl

Min hund, 8 år i mars, har i sitt liv haft perioder där han fått vara hemma själv ganska mycket med rastning kring lunch. Det har funkat bra även om det inte är optimalt. Just nu ska jag byta ut tillfälligt studieuppehåll mot studier måndagar, torsdagar och fredagar där jag kommer vara hemifrån ca 8-16. Måndagar kommer sambon ta långlunch hemma och så hoppas jag kunna fixa så att hunden kan bo hos hans "mormor och morfar" som vi brukar kalla de :D från torsdag morgon-fredag em för där är den ena pensionär och har två egna hundar av samma ras så då blir det noll ensamtid och min hund är van vid att vara hos de :)

När man skaffar hund tycker jag inte man ska göra det om man planerar att hunden ska vara ensam varje dag mellan 8 och 17 med liten rastning kring lunch men om det blir så under en kortare period eller någon dag i veckan tycker jag inte är fel så länge hunden är trygg med att vara ensam hemma. De flesta har ju de arbetstiderna och när man skaffar en hund kan man aldrig veta hur sin arbetssituation/ekonomi ser ut om 5 år.

Mina hundar har hundgård, så ca 4 dagar/ månad blir det längre stunder (8 timmar) själva (de har ett stort hundhus att gå in i och tillgång till mat och vatten).

Resten av vardagarna är det uppdelat och blir det ungefär 6-7 timmar vissa dagar och de andra dagarna 3-4 timmar. (Sambon jobbar 2-skift och jag jobbar dagtid med kortare dagar de veckor han jobbar förmiddag)

Vi har grannar nära som ser om det skulle vara något med dem och de har inte visat några tecken på att må dåligt av att vara själva länge ibland. Skulle vi inte ha hundgården skulle jag antingen fixat så någon gick ut med dem de dagar de är själva länge eller lämnat de hos hundvakt.

Senast ändrad:

Har min första arbetslösa dag idag.

Innan jobbade jag halvtid vilket är min normala arbetstid ( har en 50% sjukersättning) och då var min hund ensam de 4 timmarna om dagen då jag jobbade. Hade ca 2 min till jobbet med bil så någon restid tillkom inte direkt. Utöver det kan jag lämna honom någon timme på eftermidagen/kvällen för att göra något ärende men då är oftast sonen hemma. Oavsett så hade jag hunnit vara hemma ett par timmar och gått en långpromenad med honom.

Har en maxgräns på 5 tim totaltid per dag för min hund.

Sen finns det hundar som inte kan vara själva 10 min ens...sån var min första hund. Då hade jag hunden med på jobbet. Annars finns andra lösningar som hunddagis eller dagmatte.

Det är klart att man kan jobba och ha hund, men lösningen kan inte vara att hunden får vara ensam 8 timmar om dagen.

Både jag och min man jobbar normala kontorstider och jag pendlar dessutom vilket gör arbetsdagen ännu lite längre. Måndagar följer hunden med mig in till stan och är på hunddagis medan jag är på jobbet, tis-tors är han hos dagmatte och daghusse som är pensionerade och fredagar försöker jag jobba hemifrån.

Tror det är 6 timmar som gäller, men det är att hunden ska rastas minst var 6e timma. Står egentligen ingenting om total ensamtid.
Så krasst så är det fullt lagligt att ha hunden ensam dygnet runt sålänge den rastas var 6e timma. Om jag tolkat saken rätt.

Så har jag också tolkat det. dessutom stod det något på jordbruksverkets sida i stil med att över 6 tim ensam kan det finnas anledning för granskning....så det beror nog på hur man fixat det utöver ensamtiden och hur hundens situation ser ut när den är ensam.

Jag jobbar hemifrån vilket är rätt perfekt som hundägare, i dagsläget har jag dessutom en daghund och vissa veckor ytterligare en daghund när den familjens schema inte går ihop. (När de skaffade hund var de fem som bodde hemma, idag är det bara mamma och pappa kvar hemma, barnen bor på andra ställen/reser)

Men vid behov så kan våran vara ensam hemma uppåt 5-6 timmar, när jag fick cellgifter så kunde det bli långa dagar med bara rastning mitt på dagen. Men det var inte så många tillfällen och just då hade ingen av oss ork att hitta någon bättre lösning.

*kl*

Jag studerar på distans så jag är hemma hela dagarna.
Sambon jobbar morgon/förmiddag. Börjar klockan 4,30 och slutar runt 11-12 oftast. Men då sover hunden ändå med mig i sängen ;)

Våran lämnas ensam för lite egentligen för jag mår lika dåligt varje gång, haha.
I lördags skulle vi kolla på melodifestivalen, på ovanvåningen där hunden inte får vara.
Så han fick ligga ensam i lägenheten under = matte mår dåligt för att pälskling inte får vara med.
Haha.

Jag har inga problem att lämna mina hundar i 5-6 timmar men jag undviker helst att göra det alla dagar i veckan. Jag jobbar halvtid och har ett jobb som är fritt så tillvida att jag kan jobba hemifrån och inte behöver hålla några fasta tider. Dock försöker jag åka iväg till mitt kontor några dagar i veckan ändå för arbetsrons skull och ibland har jag möten jag måste iväg på.

Tidigare när jag jobbat heltid har jag fått lösa hundpassningen på olika sätt; jobba natt med partner som jobbar dag, nattmatte, dagmatte och hunddagis.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2