Lamicell Cup!!

T

TeamWahlund

Någon som vet något o Lamicell cupen?

Hur funkar det när man kvalar?

Om man får placering i 130 under kvaltiden får man ändå vara med sen?

Ni som var med 2009 vad tyckte ni om den?

Sv: Lamicell Cup!!

Tror att alla regler står på svenska ridsportsförbundets hemsida. Men i stora drag:

Man kvalar i alla reg 1,10 klasser där det gäller att bli placerad så att man får poäng och därmed chans att gå vidare. Sedan går de 30 högst rankade i varje distrikt till en semifinal där bedömningen är stilbedömning. Från semifinalen går de två "bästa" varav en måste vara junior till finalen som förmodligen även i år går på equalitiy lines tävlingar på Hammarö.

Jag tror du får vara med även om du får en placering "under tiden" i 1,30, men är inte helt hundra.

Jag var med -08, men efter vissa ytterst sena regeländringar bestämde jag mig för att strunta i den cupen. Det framgick nämligen inte att om det var färre än 30 anmälda till cupen i ett distrikt fick alla automatiskt vara med i semifinalen, utan jag blåste iväg ca 30 mil enkel resa sista kvalhelgen för att skrapa ihop poäng (vilket jag också lyckades med) men hade inte alls behövt.

Det jag blev sur på egentligen var att om jag inte hade lyckats få de där poängen hade jag aldrig åkt till semifinalstävlingen och då har ju ändå inte alla fått samma möjlighet. Sedan gjorde värmland ändå lite som de ville i finalen också men det är en annan historia.

Senast ändrad:

Ja okej, då är de inte stilbedömning när man kvalar.

Låter ju inte kul de du va med om.

Tänkte mest vara med inden som en kul grej, den häst som hoppar mest 110 ska upp från det ganska snart. det är iaf tanken.

Någon som har några positiva erfarenheter från semi o final`??

Är den värd att anmäla till?

Ja man får ju inte vara dum, Turbo_85 ;)

*lån*

Jag funderar också på att anmäla mig, men hur många reg 1.10 (kvaltävlingar) måste/bör man vara med på för att ha en chans att gå vidare?
Jag kommer enkelt kunna vara med på 4 st, men det behöver ju inte gå bra bara för att jag är med X)

Räcker det med 4 för att ha en chans till semi?
Annars är jag nog bara med för skojs skull ;)

Förresten!
Är det meningen att man ska ha schabraken under kval/semi-tävlingarna, eller är det bara en kul grej?

Förresten 2!
Vart får man reda på hur poänglistan ser ut?

//Maja

Senast ändrad:

Min dotter ska vara med - bara för skojs (och erfarenhets) skull. Sen kan hon ju satsa lite tuffare nästa år.

Någon som vet något o Lamicell cupen?

Hur funkar det när man kvalar?

Om man får placering i 130 under kvaltiden får man ändå vara med sen?

Ni som var med 2009 vad tyckte ni om den?

Jag var med och tävlade förra året :) Man kvalar till semifinal med poängen som man får när man placerar sig i 1,10 på reg tävling och de 30 bästa går vidare till semifinal, alt. går alla vidare till semifinal om det är färre än 30st anmälda i distriket. Till finalen på Hammarö går de 2 som får bäst stilpoäng i semifinalen, men minst en av dessa ryttare måste vara junior.
Jag tror inte att du får starta semifinalen om du har placeringar i 1,30 under kvaltiden.
Jag tyckte att det var en rolig cup, och det var jätteroligt att få vara på Hammarö och tävla, men det kändes som att många i finalen egentligen hörde hemma i högre klasser, jag hade uppfattat det som att fler "1,10 ryttare" som var med även till finalen och det blev en besvikelse när man väl var där(själv var jag allt annat än klar för högre än 1,10 då..:angel: )
Men för att sammanfatta: Rolig cup, roligt med stilhoppning, jättebra tävlingar på Hammarö!(Skulle gärna åkt dit igen om det inte hade varit så långt(120mil ToR..)

Jag var med och tävlade förra året :) Man kvalar till semifinal med poängen som man får när man placerar sig i 1,10 på reg tävling och de 30 bästa går vidare till semifinal, alt. går alla vidare till semifinal om det är färre än 30st anmälda i distriket. Till finalen på Hammarö går de 2 som får bäst stilpoäng i semifinalen, men minst en av dessa ryttare måste vara junior.
Jag tror inte att du får starta semifinalen om du har placeringar i 1,30 under kvaltiden.
Jag tyckte att det var en rolig cup, och det var jätteroligt att få vara på Hammarö och tävla, men det kändes som att många i finalen egentligen hörde hemma i högre klasser, jag hade uppfattat det som att fler "1,10 ryttare" som var med även till finalen och det blev en besvikelse när man väl var där(själv var jag allt annat än klar för högre än 1,10 då..:angel: )
Men för att sammanfatta: Rolig cup, roligt med stilhoppning, jättebra tävlingar på Hammarö!(Skulle gärna åkt dit igen om det inte hade varit så långt(120mil ToR..)

Hm.. om de där med att jag inte får ta placeringar under kvaltiden i 130 stämmer så är nog de kört för mig... planen är att etablera 6 åringen i 130 under maj, juni.
Är jag en av dem som hör hemma i högre klasse då? hur vet man de då? :o;)

Ajamen du... har du inte varit inne och kollat reglerna alls???

Det står så här på förbundets hemsida:

"Lamicell Cup är öppen för ryttare som inte har placering i 1.30 eller högre under 2009 samt 2010 fram till ryttarens första kvaltillfälle. "

Så det borde ju vara grönt för dig. Fast har du placerat dig i 1.30 förra året med annan häst så funkar det inte. Var inte du med i Falsterbo, eller hur var det? Placeringar i 1.30 med den hästen?

Jo jag kollade men visste inte om jag tolka de rätt :P

Jo falsterbo förra året men startade bara en 130 på hela året, (den hästen stod skadad resten efter falsterbo)
O den 130 kom vi precis utanför placering, sista ryttaren peta ner oss:P tur i oturen, haha

Fast har placering i 130 från tidigare år.

Krävs det nåt mer än att man betalar anmälningsavgiften för att få deltagarbeviset? Exempelvis att man har en häst med licens eller att man själv löst reg/nat licens?

Agriahoppet är ju en annan stilcup som man kan satsa på. Jag var med i både lamicell och agriacup förra året och det var lätt att kvala till semifinal.
Dock är jag ingen stilryttare utan gjorde det mest för att utmana mig själv. Har inte bestämt om jag ska vara med i år igen.

Tävlingsdatabasen sätter nog stopp för anmälan direkt om varken du eller hästen har licens. Det handlar ju om regional tävling och regional tävling kräver licens.
I vart fall fick vi vackert invänta pållens licens innan vi kunde anmäla oss på vår första regionala.

Jag har en häst med licens jag kan anmäla men hade bara tänkt lösa lokal licens själv i år.

Vi är noviser på allt vad tävling och databaser heter men jag kan tänka mig att systemet protesterar om man har fel licens.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
718
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Snurrfia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Longines League of Nations är namnet på den nya högsta ligan i hoppning som ersätter nuvarande Nations Cup. Intresset bland arrangörerna...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar