lamellrandsröta - behandling?

Sv: lamellrandsröta - behandling?

Jo, jodopax funkar nog på bakterierna men för svampen behövs något annat.

Jag kör på klorin på bärrandröta och på WLD, funkar alldeles utmärkt och är dessutom billigt. Det tar både svamp och bakterier och gör dessutom hoven hårdare.

PÅ WLD kör jag även på vanlig blåspray när jag har rengjort.

//E

Ja klorin har jag också hört om. :) Men ska det blandas?

Ok. Tack, de e bra med många tips! :)

Jag ska nog bli av med det j*vla sk*tet! :devil:

Pevaryllösning skrev du? Kollade på apotekets hemsida men det finns i olika utförande. Är det sprayen du menar?

Den jag använde var flytande, som man droppar i. Väteperoxiden tar bakterier och pevarylen svampen, jag varvade alltså varannan dag. Men Virkon-S skulle jag nog testa först om det blev aktuellt igen, den skall ju ta alla svampar och alla bakterier på en gång..

Var någonstans köper man väteperoxid? Jag hade för mig att min Ica-butik hade sånt med det hade de inte alls. :confused:

För det är väl det som tidigare hette vätesuperoxid?

Vad jag har hört så är det ingen svampbakterie i jorden som orsakar detta,utan att det på vårkanten blir blött och mjukt i marken,vilket ger inverkan på hoven att det kan "släppa".Då får man ju in jord och anna skit som sitter där o gottar sig och bildar bakterier.

Dika ur de angripna ställena,inga skor,och låt det lufta.Håll rent dagligen så att bakterierna inte får mer fäste,så växer det snart ut nytt fräscht.Det har jag hört,o behandlar mitt sto därefter.

Vad jag har hört så är det ingen svampbakterie i jorden som orsakar detta,utan att det på vårkanten blir blött och mjukt i marken,vilket ger inverkan på hoven att det kan "släppa".Då får man ju in jord och anna skit som sitter där o gottar sig och bildar bakterier.

Det där kan ju inte riktigt stämma att det skulle ha med att våren kommer att göra, då många har fått det även på andra årstiden. Samma symptom och samma problem.
Det är bakterier och svampar som inte bryr sig om årstiderna.

Vad jag menade är att det oftast är på vårkanten,då tjälen går ur marken och det blir "svampigt" i jorden.Men har man en blöt hage:smirk: med dålig dränering,en mild våt höst,mild blöt vinter,ja då kan det naturligtvis också komma smygande,inte sant?

Förresten,vem är det som säger att det är bakterier/svamp i jorden?
Finns det studier på det,eller tror man det för att "alla andra säger det"?

MIna hästar har även fått det då det är torrt ibacken, men jorden tittar fram. Dom har gått i en speciell hage då dom hästarna som är känslagare för det får det. Alla hästarna har inte fått det. Bara sdom som har lite problem med vita linjen i hoven.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon studie ang att det skulle vara svamp/bakterier som orskara det. Men det försvinner om man behandlar mot både bakterier och svamp. Och det försvinner inte om man bara behandlar på andra sätt.

Jo,men det är ju inget som bevisar att svampen sitter I JORDEN,som det var nån som antydde.Att det bildas detta i sprickan är ju en sak,och då ska man ju behandla mot det.;)

Det som orsakar bärrandsröta/lamellrandsröta är både bakterier och svamp.
Som Christine sa:smirk:

Först måste allt det svarta verkas bort. Finns ett medel som hovslagaren lägger i( från USA, det heter bärandsröta på amrikanska) i hålen som blir när man gjort rent och så sätter han på skon, en del hovslagare använder tjärdrev i stället....Vanlig svart tjära stänger in och smula sönder hoven av egen erfarenhet:(

Virkon använde jag att tvätta med varje kväll på en häst som inte skoddes, det funkade himla bra, hade detta problem i ett par års tid......

Jo,men det är ju inget som bevisar att svampen sitter I JORDEN,som det var nån som antydde.Att det bildas detta i sprickan är ju en sak,och då ska man ju behandla mot det.;)

Det säger forskarna/vet/hovslagaren att det både är en jordbakterie som hästen får i sig och en svamp som anpriper hoven...

Tyvärr har det bara blivit vanligare och vanligare, det är väl all jäkla utsläpp och övergödningar:crazy:

Det säger forskarna/vet/hovslagaren att det både är en jordbakterie som hästen får i sig och en svamp som anpriper hoven...

Tyvärr har det bara blivit vanligare och vanligare, det är väl all jäkla utsläpp och övergödningar:crazy:

Skulle gärna vilja ha den infon.Finns den på nätet?Inte att nån bara säger det,utan studier.;)

Skulle gärna vilja ha den infon.Finns den på nätet?Inte att nån bara säger det,utan studier.;)

SLU bl a (Statens Latbruksuniversitet) med Ove Wattle i spetsen har forskat en del på det.

Här är en länk med lite mer info: http://hem.passagen.se/kvarngarden1/hovrot.htm

I texten står bl a så här: Ett antal rötor har analyserats i ett samarbete mellan Lantbruksuniversitetets instutition för kirurgi och medicin, stordjur och statens veterinärmedicinska anstalt, SVA. Analysresultaten från de rötproven visade att både bakerier och svampar kan finnas med som orsak.

Fast det är klart: jag har förstås inte hittat någonstans där det står att bakterierna eller svampen skulle finnas i jorden!? Kanske någon annan vet?

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag hade dessa problem i ett par års tid så hade jag både vet och hovslagare här ute och hade kontakt med travfolket i kalmar...

Min vet sa att det var en jordbakterier och att unghästarna drabbades mest. Men ingen visste riktigt om det bara berodde på jordbakterier då, nu säger de även att det beror på både svampbakterier och jordbakterier....min hovslagare fick bort det efter mkt om och men, men det finns antagligen i jorden och det hamnar tillslut nere i magen och bajsas senare ut och kan då antagligen spridas även på detta vis...;)

http://www.hovslagarebjorn.se/hovsjukdomar/barrandsrota.html

Bärrandsröta, lamellrandsröta eller
Internationell benämning

"White Line Disease” (WLD)

Man upplever att den har blivit betydligt vanligare de senaste åren, varför vet jag inte men kanske har det med hagarnas kvalité att göra eftersom vissa stall har fler infekterade hästar. Mest utsatta är föl och 2-3 åringar.

Sjukdomen är känd sedan 60-talet, då den uppmärksammades i USA, bland travhästar.

Det finns ett klart samband med anaeroba, syrefattiga miljöer, alltså blött och

lerigt underlag utan tillgång på luft.

Bärrandsröta orsakas av samma bakterier och svampsporer som strålröta

Det finns två olika typer av Behandlingsmetoder:

* Det ena är att man pillar rent och håller bärrandsrötan fri från smuts.

Detta är det bästa för hästens balans och hovvinkel.

* Men i vissa fall så krävs att man öppnar upp alltså klipper bort hornväggen, för att helt få bort rötan och få in luft.

Beroende på omfattning så behövs ibland sjukbeslag. Finns i många olika utförande. Men alla syftar till att skapa balans/stöd till hoven.

Häst ägaren helt avgörande för resultatet:

Daglig kontroll och rengöring är mycket viktig. Det får man hålla på med tills hoven med bärrand och hovvägg vuxit ut igen.

Är det något svart i bärranden petas allt det svarta och mjuknade bort med hjälp av en söm varefter väteperoxid hälls på.
Det får bubbla och så petar man lite till. Därefter häller man på jodsprit eller virocon trusch buster. Om det går fylls fickan slutligen med bomull, som ska hindra att smuts tränger in.
För bästa resultat gör detta morgon och kväll, detta kan ta veckor ibland månader att få rätsida på.

Täta verknings perioder 3-5 veckor.

Torr miljö för hovarna

Haghygien.

Daglig hovvård

Ev. Hovbad, med Viricon S mm.

Källa:
http://web.telia.com/~u50302243/WLD.htm

Senast ändrad av en moderator:

Tjära släpper igenom syre vad jag har hört :D

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första...
Svar
13
· Visningar
3 081
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit