K
Kalle_Choklad
Hej. Min häst har fått lamellrandsröta, dvs lite tendenser till det på tre av hovarna och på den fjärde lite mer.
Har så klart haft ute min hovslagare som har öppnat upp så det kommer syre till det och jag har fått tips på hur jag ska sköta om det.
Trodde jag hade allt klart för mig men nu efteråt känner jag mig lite förvirrad
1) Jag fick veta att det är viktigt att det kommer syre till angreppet eftersom bakterierna avskyr det men samtidigt skulle jag dränka in gasbinda eller något liknande i trätjära och proppa ner det i fårorna.
Men då kommer det ju inget syre till angreppet? Fattar inte!
2) Hur länge ska dessa "tjär-proppar" sitta kvar? Det missade jag också tyvärr
3) Jag ska rengöra med något och fick då tipset om "Trush Buster" eller "kopparsulfat" eller stark blandning av "jodopax". Men det är ju helt olika saker - vilket är bäst egentligen? Mest effektivt? Och hur ofta gör man rent med dessa preparat?
4) När det gäller kopparsulfat: hur blandar jag det?
Vill gärna ha tips både från hovisar och hästägare med erfarenhet.
Har så klart haft ute min hovslagare som har öppnat upp så det kommer syre till det och jag har fått tips på hur jag ska sköta om det.
Trodde jag hade allt klart för mig men nu efteråt känner jag mig lite förvirrad
1) Jag fick veta att det är viktigt att det kommer syre till angreppet eftersom bakterierna avskyr det men samtidigt skulle jag dränka in gasbinda eller något liknande i trätjära och proppa ner det i fårorna.
Men då kommer det ju inget syre till angreppet? Fattar inte!
2) Hur länge ska dessa "tjär-proppar" sitta kvar? Det missade jag också tyvärr
3) Jag ska rengöra med något och fick då tipset om "Trush Buster" eller "kopparsulfat" eller stark blandning av "jodopax". Men det är ju helt olika saker - vilket är bäst egentligen? Mest effektivt? Och hur ofta gör man rent med dessa preparat?
4) När det gäller kopparsulfat: hur blandar jag det?
Vill gärna ha tips både från hovisar och hästägare med erfarenhet.