lamellrandsröta - behandling?

K

Kalle_Choklad

Hej. Min häst har fått lamellrandsröta, dvs lite tendenser till det på tre av hovarna och på den fjärde lite mer.

Har så klart haft ute min hovslagare som har öppnat upp så det kommer syre till det och jag har fått tips på hur jag ska sköta om det.

Trodde jag hade allt klart för mig men nu efteråt känner jag mig lite förvirrad :confused:

1) Jag fick veta att det är viktigt att det kommer syre till angreppet eftersom bakterierna avskyr det men samtidigt skulle jag dränka in gasbinda eller något liknande i trätjära och proppa ner det i fårorna.
Men då kommer det ju inget syre till angreppet? Fattar inte! :o

2) Hur länge ska dessa "tjär-proppar" sitta kvar? Det missade jag också tyvärr :(

3) Jag ska rengöra med något och fick då tipset om "Trush Buster" eller "kopparsulfat" eller stark blandning av "jodopax". Men det är ju helt olika saker - vilket är bäst egentligen? Mest effektivt? Och hur ofta gör man rent med dessa preparat?

4) När det gäller kopparsulfat: hur blandar jag det?

Vill gärna ha tips både från hovisar och hästägare med erfarenhet.

Sv: lamellrandsröta - behandling?

Det som orsakar detta problem är både bakterier och svamp.
Så du behöver använda något som tar bort både och.
Jag skulle inte trycka in nåt bomull eller gsbinda eller liknande.
Jag skulle se till att allt det dåliga var borta, och sen tvätta med ex VirkonS eller silvervatten 2ggr om dagen. och inte täcka med nåt.
utan låta det vara luftigt.

Ja, jag undrade just hur det kan vara luftigt när man trycker in något där.

Men sen å andra sidan så blir det ju inte luftigt ändå om man låter det vara öppet? För då kommer det ju in jord, stenar mm? :(

Usch vad knepigt det här verkar vara. Förbaskade vinter! Har aldrig haft problem innan men denna vinter har hästarna fått "lerbad" till "fossingarna" i princip hela tiden. :crazy:

Min pålle hade problem med en hov när j ag köpte honom, men då var det så gott som utväxt, bara ett hål som var ännu mindre när jag hämtade honom. hennes veterinär sa att det inte skulle bli några problem. Men Nu har det kommit tillbax på tre :eek: hovar.
Hovarna delar sig i lamell randen, det blir lixom fickor som säkert kommer att bli till hål som förut :confused: Känner mig rätt novis på dessa områden.
Förra ägaren (uppfödaren) duttade lite med jodopax för att hålla rent och ta bort ev. bakterier men gjorde inget annat. Min hovis som är duktig tror att det går att hålla under kontroll när han ska börja skos.:confused:
Han är bara två år, så jag är lite orolig att det redan börjat tjorva så, då han går oskodd och ute mest hela dygnet.
Har nu börjat ge biotin, gör annars inget, mer än att jag ska ta ut hovis lite oftare så han får kontrollera och hålla koll på verkningen.

Fast min hovis tyckte inte att vi skulle sko bara för det här. Han sa att det är många skodda hästar också som får det och han tyckte det var synd att sätta på skor. Men då vill jag förstås påpeka att min häst inte på något sätt är öm.

Lamellrandsröta beror ju tydligen på bakterier och svamp och det kan de få även om de har skor.

efter vad jag fått lära mig så beror det på bekterier/svamp som finns i marken. på vissa ställen vi bott under årens lopp har det varit hopplöst, när vi flyttat har "problemen" försvunnit. vet ett större travställe i närheten som hade jätte problem, dom schacktade bort det översta jordlagret i hagarna och ersatte med nytt. då försvann deras problem.

när våra hästar fått bärrandsröta och/eller hålrum har vi tvättat med jodopax, lotagen eller kopparsulfat (gärna "varvat" med olika). sedan lagt i tjärdrev 1 gång/dag/varannan dag eller kopparsulfat eller drevat med lotagen. det har försvunnit efter ett tag.

både skodda och oskodda hästar får det.

Två av mina hästar hade bärrandsröta för några år sedan. Jag rengjorde dagligen i fårorna med en söm, och behandlade därefter med varannan dag väteperoxidlösning och varannan dag pevaryllösning. Rötan var borta vid nästa verkning två månader senare. Ett annat tips är Virkon-S som ju tar både bakterier och svamp.

Är det bara Virkon-S som tar röta och svamp?

hillevie: hur blandade du kopparsulfaten?

jag tar en "skvätt" kopparsulfat och blandar med lagom mängd vatten :angel: jag är inte så noga, man kan ju lägga på det som det är oxå.

nej, det är inte bara virkon som tar röta/svamp. det gör det mesta som blivit omnämt.

har aldrig testat själv, men vet dom som använt klorin med gott resultat på vet. och hovis inrådan.

Två av mina hästar hade bärrandsröta för några år sedan. Jag rengjorde dagligen i fårorna med en söm, och behandlade därefter med varannan dag väteperoxidlösning och varannan dag pevaryllösning. Rötan var borta vid nästa verkning två månader senare. Ett annat tips är Virkon-S som ju tar både bakterier och svamp.

Pevaryllösning skrev du? Kollade på apotekets hemsida men det finns i olika utförande. Är det sprayen du menar?

Kan det bara uppstå genom bakterier / svamp? min hade ju haft problemen som åring, sen fick jag hem honom och det läkte ihop, sedan nu har det kommit igen på flera hovar, vi har aldrig tidigare i vårat stall haft sådana problem.
Kan det vara någon bakterie som ligger kvar, när han kom till mig var han rätt mager och det har varit svårt att få på honom hull, han har även haft mycket diarre, men nu i vinter har jag fått magen att stabilisera sig och han har lagt på sig bra med hull. Så konstigt att det kommer nu? :confused:

jag vet dom som sagt (duktiga "hästgubbar") att om hästen har bärrandsröta och man släpper den i "ny" hage så kan dom bakterier/svamp som orsakar rötan "smitta" marken i den "nya" hagen och på så vis föras vidare. vet inte hur det ligger till igentligen :crazy:

Ja, jag undrade just hur det kan vara luftigt när man trycker in något där.

Men sen å andra sidan så blir det ju inte luftigt ändå om man låter det vara öppet? För då kommer det ju in jord, stenar mm? :(

Usch vad knepigt det här verkar vara. Förbaskade vinter! Har aldrig haft problem innan men denna vinter har hästarna fått "lerbad" till "fossingarna" i princip hela tiden. :crazy:

Det är ju leran och jorden du ska tvätta bort två ggr om dagen. Och skor ska han ju inte ha för då "stängs" jorden, svampen och bakterierna in. Det blir så luftigt det behövs. eftersom du tvättar med virkonS/silvervatten så ska bakterierna och svampen försvinna efter ett tag.

PS. kopparsulfa har ju blivit olagligt.ds

Senast ändrad:

sedan när då ? finns ju fortfarande att köpa.

Jag vet inte ifrån när, men jag pratade med en bonde för nån månad sen och då kom vi in på det. och han sa att det hade blivit olagligt. Det är ju ganska starkt och så.

Det är ju leran och jorden du ska tvätta bort två ggr om dagen. Och skor ska han ju inte ha för då "stängs" jorden, svampen och bakterierna in. Det blir så luftigt det behövs. eftersom du tvättar med virkonS/silvervatten så ska bakterierna och svampen försvinna efter ett tag.

PS. kopparsulfa har ju blivit olagligt.ds

Nej skor ska vi inte sätta på. Det tyckte inte min hovis heller. :)
Och sån tur är så är det torrt ute nu och vi har hästarna i en gräshage som inte är upptrampad så det underlättar ju.

Nu köpte jag dock inte virkon utan tänkte prova med Pevaryl som också är svamp-dödare. Får se hur det går.

BRA! :)
:confused: men är pevaryl bakteriedödande också? För det är inte bara svamp, det är en bakterie också...

Nej jag tror inte pevaryl är bakteriedödande men enligt tips från bl a min hovis samt "bukisar" här så kan man ju varva med något bakteriedödande som t ex jodopax eller nåt annat.

Sen undrar jag en sak: trätjära, hur inverkar det egentligen?
Är det en svamp-"killer" eller hur funkar det? Nån som vet? :confused:

Här kör vi bara med Jodopax. Dränker in bomull med jodopax stoppar i "hålen" låter detta vara instoppat(byter med jämna mellanrum) 3-4 dagar.Sen duschas hovarna dagligen och spryas med jodopax 2gg/dag. Tar några veckor sen är det i regel på tillbaka gång.Ska tillägga att för att få bukt med bakterierna i hagen så krävs antingen kalkning eller att man plöjer upp hagen med 2-3 års tid imellan.Alt byt hage.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första...
Svar
13
· Visningar
3 081
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit