läktid på skärsår?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ponera man lyckas skära sig på handen så att det blir ungefär ett centimeterstort hål. Man dra ihop sårkanterna med såna där strips, som man kan använda istället för att sy ihop något.
Hur lång läktid ska man förvänta sig på ett sånt sår? Dvs hur många dagar behöver man ha stripsen sittande kvar utan att riskera att sårkanterna dras isär när man tar bort dem?
Dvs, hur lång tid tar det för huden att lappa ihop ett skärsår?
 
Sv: läktid på skärsår?

Det beror väl alldeles på var skärsåret hamnat, om det är på en yta som är utsatt för töjning eller annat mekaniskt tryck/påverkan. Och på dina egna läkande förutsättningar.

Jag tejpade en persons ögonbryn igår med urgostrips på en glipa som var ca 2 cm lång och 5mm djup. Idag har sårkanterna gått ihop, men stripsen får nog sitta några dagar typ minst en vecka innan de tas bort.
 
Sv: läktid på skärsår?

Beror på hur djupt det är, hur personens läkkött är och var såret sitter. Sår på handen (men inte över en led) skulle jag säga tar 4-5dagar innan huden håller ihop utan att spricka upp igen (om det inte blir infektion osv), men det är väldigt individuellt. Det innebär ju definitivt inte att såret är färdigläkt, men på den tiden borde det hålla ihop "av sig själv" om inte belastningen utifrån blir onormalt stor.
 
Sv: läktid på skärsår?

Förra sommaren satte jag en kniv i handen, ca 3 cm snett in. Annars hade den gått rätt igenom.
Iallafall så sydde jag, plockade stygnen efter en vecka och då hade det läkt ihop fint inifrån.
 
Sv: läktid på skärsår?

Inget svar på frågan, men var i handen gäller det?
Om det är i ett finger, kolla att senan till 100% fungerar.

Råkade själv skära mig i fingret för några år sedan och tejpade ihop såret. Dessvärre hade senan tagit stryk och gick av, vilket fick opereras några månader senare och nu har jag ett finger som ser lite vanskapt ut.
Bara så du inte gör samma misstag som jag!
 
Sv: läktid på skärsår?

tack för alla svar!

Såret är på handryggen och det var dottern som var lite vild med kniven när hon skulle tälja sig en grillpinne häromdagen... Inte djupt och inga skadade senor. Jag drog ihop det bara för att det skulle läka lite snyggt, så det vore ju trist om man tar bort stripsen för tidigt så att det spricker isär. Det är 5 dagar sen idag, så då borde det vara lugnt när stripsen lossnar av sig själva nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 903
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp