Lakterande sto som faller ur.

Spirit

Trådstartare
Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen.
Hon ser rent ut sagt för jävlig ut, väntar bara på att jbv står på gården.

Började falla ur medans vi var på semester 2 veckor när hon gick på ett bra sto & föl bete på annan ort. Så fort vi kom hem & jag tittade till henne konstaterade jag att hon behövde stödjas med kraftfoder. Gav henne varannan dag i 1½ vecka, insåg det inte räckte.
Hon var i nästan överhull när hon släpptes på betet.

Tog hem henne & fölet, satte dom på min kraftigaste bete plus fri tillgång till hö, avmaskade henne.
Ger henne nu Lympos avel ca 4,5 kg om dagen, 4 dl potatisprotein, 4 dl solrosolja, 2 kg lucern pellets, lite Äpplen & 2 kg betfor delat på 2 gånger om dagen.
Fri tillgång till hö som jag inte fått tillbaka analysen på ännu samt gräs.

Veterinären säger att antagligen tar fölet så pass hårt på henne med sitt diande att hon inte hinner med. Det är hennes första föl, men vårt 3:e.
Vissa ston var tydligen bara sådana :confused:

Jag överväger att stalla in henne på box, dock blir hon stressad inne, trivs bäst på lösdriften. Går med fodrat regntäcke på natten så hon inte behöver använda så mycket energi till att hålla värmen.

Vetten hade även en annan idè, att sära på henne & fölet på nätterna & ge henne massor med mat då. Jag är ganska säker på att hon kommer stressa upp sig & boxvandra ännu mer = bränner mer än vad hon får i sig.

Hon är vanligtvis lättfödd.
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra. :(

Ledsen om jag låter flummig, är trött & orolig
 
Sv: Lakterande sto som faller ur.

Hur gammalt är fölet? Är fölet rund och go om rygg, rumpa och över revbenen?
I så fall hade jag bara fortsatt att proppa i stoet mat och blundat...
 
Sv: Lakterande sto som faller ur.

Fölet är 4 månader gammalt & ser normalfödd ut, han har även börjat sätta rejält med päls.
Vilket stoet inte har börjat göra, hon småfäller lite av sin sommarpäls.
Dom andra två, iofs av kallblodsras ser redan ut som lurviga björnar.

Att blunda känns lite fel, men är innerligt glad över att jag inte hade råd att betäckta om henne iår plus hon fölade sent. :crazy:
 
Sv: Lakterande sto som faller ur.

Instämmer med Ameo och ha på täcke. Ett sto med så stort föl är oerhört svår att få hull på när hon väl fallit ur. Ju mer man matar ju mer mjölk blir det bara. När fölet vänjs av så tar hon sig igen.

Jag bommade med mitt fullblodssto förra året och hon såg gräslig ut. I år har hon fått ca 6 kg kraftfoder utöver full högiva och bete. Vid ca tre månader så ökade jag kraftfodret ytterligare något och hon håller sig, peppar peppar:angel:.
 
Sv: Lakterande sto som faller ur.

Hejhej..
Såg ditt inlägg där, detta kom alltså när hon hade fölat. hur gammal är fölet ?? annars skulle ja låta åka till veterinären o röntga magen så hon inte har fått sand i den, ger du henne loppfrön ? de kan vara en bra grej o se om de kommer ut sand med trekken...

antar att du redan har kontakt med veterinär, fråga om de skulle vara möjligt ??

även de där med att sära på mamma o för..

hoppas de löser sig för dig..
 
Sv: Lakterande sto som faller ur.

Har en exakt lika dan med lika gammalt föl som för övrigt är lurvig och väldigt rund om magen :cool: (skrev en tråd om det :crazy:)

Jag har täckat och kommer börja sära på dom nattetid snart, ge fölis mjölkbaserade pellets och låta dom gå tillsammans dagtid. Sedan är det bara att fodra på och hoppas på det bästa... Hämta sig kommer dom nog inte förrän efter avvänjning men man kan ju hoppas på att hejda förloppet!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 562
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 130
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp