Lågt energivärde

E

Ella

Skickade in min höanalys för en månad sedan och har inte fått något svar, ringde därför till labbet för att kolla hur det gick. Fick då veta att det var ett väldigt lågt energivärde i höet :crazy: och att de därför hade analyserat det flera gånger för att kolla så att det verkligen stämde. Något mer fick jag inte veta eftersom jag inte betalar analysen förrän jag hämtar ut resultatet på posten.

Men vad innebär det att höet har lågt energivärde? Vad kan man till exempel ge för tillskott för att det ska bli en bra foderstat? Och varför blir det överhuvudtaget låg energi i höet?

MVH/Ella

Sv: Lågt energivärde

Det är oftare lättare att tillföra energi än protein, så jag tror inte att du får några större problem att göra en foderstat.

Havre, korn, betfor och olja är fodermedel som du säkert kan använda för att komma upp i energi. För att inte tala om alla färdigfoder...

Men vänta och se tills analysen kommer, så vet du säkert.

Sv: Lågt energivärde

Du bör ta reda på hur lågt energivärdet är innan du kan ta ställning till om du vill använda höet ifråga. Proteinvärde tycker jag är lättare att fodra upp med olika tillskott till skillnad från "pinky". Är energivärdet bara strax under idealvärdet ska det väl gå att lösa med tillskott men det bör ju inte vara hur lågt som helst. Är det prov du skickade för analys tillräckligt representativt för partiet av hö är ju också något du kan fundera över. Fråga labbet om du ska skicka in ett nytt prov.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Aifos
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 472
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25