Lågt blodtryck i början av graviditet

keilir

Trådstartare
Är gravid med barn nr 2 i vecka 8. Har haft väldigt besvärligt under dagen med lågt blodtryck. Imorse kunde jag knappt stå upp i fem minuter innan jag fick lov att lägga mig med benen högt och då kändes det bättre. Så man kan säga att mellan 9-11 så låg jag mest på golvet med fötterna på en stol. Har sedan kännt av det ett par gånger till idag. Vid ena tillfället hade jag tillgång till blodtrycksmätare som då visade 107/60 efter att jag lagt mig ner och vilat 5-10 min. Det är ju egentligen inte jättelågt men jag oroar mig redan för att jobba på måndag. Jobbar på en dialysmottagning som sjuksköterska och det gäller att vara på alerten. Har tidigare i veckan kännt mig lite yrslig vid ett tillfälle bara annars har jag mer mått illa.
Vet ju att det är bra att röra sig, men det går ju inte så bra om man blir svimfärdig.
Minns inte att jag hade såna här besvär förra gången utan få låg bt på 130-140 syst genom hela graviditeten.

Någon med erfarenhet? Kan man bli sjukskriven?

Sv: Lågt blodtryck i början av graviditet

Jag hade superlågt blodtryck under nästa hela graviditeten.

Var jättenoga med att ta det lugnt när jag klev upp. Alltså när jag legat ned så satt jag en bra stund innan jag ställde mig, då "hann som kroppen med" bättre.

När jag fick yrsel så försökte jag ta riktigt djupa långa andetag.

Vad ligger dina blodvärden på?
Jag har lågt blodtryck (samma som du, fast ej gravid) och i kombination med att jag just nu även har låga blodvärden gör att jag blir ännu mer yr och trött. Kanske skulle det hjälpa dig att få upp blodvärdena?

När jag var gravid sänktes mitt blodtryck ytterligare, men det gick ok så länge jag åt järntabletter och lite andra vitaminer som BM sa att jag skulle äta.

Men när jag fick influensan var jag körd, svimmade på vårdcentralen. YTTERST PINSAMT :o

Hoppas du blir bättre snart :)

Vet inte hur det ligger nu, men tidigare i höstas innan jag blev gravid låg det bra, runt 135 tror jag.
Men det kan ju mycket väl ha ändrats och om det sjunkit fort så är det ju inte så konstigt om jag mår dåligt. Får ringa mvc på måndag och be om lite prover.

Jag var som du ibörjan av min graviditet (är i v29 nu)
Det visade sig att mitt hb var jätte lågt!!
Fick börja med järntabletter direkt.

Ja, gör det. Man bör ligga mellan 125-155. Så om ditt blodvärde har sjunkit är det inte konstigt ifall du i kombination med lågt bt blir rejält yr.
Då borde du ju känna dig bättre om du får upp blodvärdet igen :)

Hoppas det, annars vill jag inte vara med på det här :)

Min BM har redan tagit prov på hb och ferritin och jag är bara i v6.

Så ring BM!

Jag är i v14 och inne på min 8v sjukskrivning pga blodtrycket.
Sist jag kollade hade jag 90/60 och kände mej oförskämt pigg :S

Min bm sa att jag skulle vänta till v9 innan jag tog alla olika blodprover. Och att man kunde ha bra hb men dåligt av nått annat som oxå hade med blodvärdet å göra.

Jag har lågt blodtryck, när jag var gravid första gången så svimmade jag en gång. Efter förlossning när det var dags att gå på toaletten så svimmade jag två gånger. Sen var jag sängliggande i fyra dagar innan jag lyckades ställa mig upp igen.

Hade lågt blodtryck under andra graviditeten också men klarade mig utan att svimma!

Hoppas att det blir bättre och res dig försiktigt!

Du har redan fått massa tips om järnet mm.
Jag tänkte på din fråga om sjukskrivning. Lågt blodtryck är egentligen ingen anledning för sjukskrivning, däremot så kan du begära andra arbetsuppgifter iom detta. Ta en snack med chefen ;)
Om det inte går så kan ni ju prata om hur lämplig du är på arbetet just nu, och om du då ska be om sjukskrivning så är det ytterligare en anledning...

Ät nu en massa järn och lycka till :)

Liknande trådar

M
Gravid - 1år garanterat førsta gången jag skriver på det hær forumet ! Nu ær det iaf såhær att jag blivit gravid. F.r.om ägglossningen har jag mått...
Svar
6
· Visningar
2 547
Senast: havreflinga
·
  • Låst
Övr. Barn Min BM samt läkaren nere på MVC har båda frågat mig vid flera tillfällen om jag behöver vara sjukskriven (är bara i vecka 16). Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
36 599
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar