Lagring av hösilagebal?

farin

Trådstartare
Är det någon som kan svara mig på om/hur hösilagebalar påverkas av lagring över sommaren? De balar vi eventuellt inte gör av med nu innan betet, kan de användas till hösten eller påverkas det negativt på något sätt av lagringen??
 
Rätt förvarad är det inga problem att använda överlagrade balar från föregående säsong. Jag vet enstaka fall (de hade väldigt god kvalité på silaget) där de använt balar två år efter att de producerats. Det var inget fel på silaget, däremot vet jag inte hur analysen såg ut i förhållande till den ursprungliga (det finns säkert forskning på det området).

Att tänka på är att torrare balar oftast INTE klarar att lagras från säsong till säsong, ju torrare silage desto känsligare för lagring (både före och efter öppnande)
 
Tack för svaret!
Våra balar har enligt analys en TS på 70. Bonden tror dock inte rikigt på det, han tror det är lite blötare. Jag tycker det varierar från olika balar, en del är torrare, en del är blötare. Och varför det är så är också en intressant fråga :confused:
Vi lagrar våra balar under tak, i en öppen hall. De utsätts alltså inte för väder och vind, men självklart följer temperaturen där inne ute-temperaturen.
 
Som jag har förstått det så kan varierande TS-halt bero på var på åkern (ängen??) man slog höet, i lite halvskugga med blötare mark brukar ju gräset bli saftigare..
Så länge man inte håller på och flyttar runt balarna (risk för skador) så ska de kunna hålla sig bra länge.. som ovanstående sa..
 
Lite kuperat fält, plastat på för- resp. eftermiddagen, skugga på delar av fältet är ett par förhållanden som ger variationer i TS. 70 % ts är för mig torrt och alltså ömtåligt...

Med tanke på era lagringsförhållanden tror jag inte det är något problem att använda balarna i höst.
 
Tack för informationen :bow:
Vi provar helt enkelt, de står ju där de står och går de inte åt innan betet är de ju kvar efter :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp