Lagom som buffert?

tolksele

Trådstartare
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?
 
Jag lägger undan pengar till hästköp, resten går från samma konto som övriga räkningar. Har dock ett separat konto till oväntade veterinärkostnader. Det känns tryckt om olyckan skulle vara framme.
 
@rostad Då tänker vi ganska lika :)
Vill också ha pengar till det oväntade, "driftkostnaderna" får man ju klara av ändå så att säga.
 
Hästen har ett eget konto dit pengar förs över varje månad och därifrån betalas alla hans kostnader.
Sedan har jag två buffertkonton som täcker eventuella veterinärkostnader. Det ena var tänkt till enbart häst men jag plockade ut 34.000 kr på det förra året för att köpa en transport, så nu får det andra backa upp om det behövs. Men det finns såpass mycket på det andra att det borde räcka ett tag om olyckan är framme.
 
Jag har fler djur, så inget speciellt hästkonto. Däremot är alla djuren försäkrade och jag har pengar undansatta för oförutsedda utgifter.

Driften av djuren kör jag direkt från lönekontot.
 
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?
Jag har ett sjukadjur konto. Brukar försöka ha 20 000 ståendes på det. Använder det enbart i nödfall när veterinärräkningarna drar iväg. Har mina djur välförsäkrade, men i somras då hästen vart jätte sjuk så blev det till att nalla på kontot. Fyller upp det igen så fort jag kan. Löpande utgifter till djuren går på lönekontot.
/B
 
Verkar som om ni andra sparar för oförutsedda saker, men min buffert (i och för sig kapaciteten till den också) verkar ganska blygsam i sammanhanget.. :o
 
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?

Mina hästar är inte försäkrade utan jag har ett konto dit jag för över 500kr per häst och månad. Tanken är att det alltid ska finnas minst 10 000 per häst att använda till veterinär och sådant. När summan överstiger det är det okej att använda till annat (hästköp, sadel eller vad det nu kan vara). Jag funderar dock på att höja den undre gränsen :p
 
Har inget separat hästkonto utan händer det något går det från personkontot eller om det är riktigt stora summor från något sparkonto. Har mkt sparpengar som jag aldrig rör, så är inga problem. Dock klarar jag mig alltid på lönen om det skulle händ något :)
 
@Cilva Utan försäkring är det så klart ännu viktigare med en buffert! Med min ekonomiska situation (haha låter illa men jag är student med extrajobb) hade jag inte vågat ha hästen oförsäkrad.
Tänker samma sak som dig, har man "tillräckligt" redan på hästkontot får man köpa roliga saker! :)

@Elisha Skönt att alltid klara sig på lönen! Mitt mål också inför framtiden.
 
Jag brukar vilja ha 20'000 kr på mitt hästsparkonto, har två hästar. Försäkrade.

Tyvärr användes en hel del till mina förra hästar, RIP... Så nu försöker jag fylla på det igen :)
 
Mina hästar är inte försäkrade utan jag har ett konto dit jag för över 500kr per häst och månad. Tanken är att det alltid ska finnas minst 10 000 per häst att använda till veterinär och sådant. När summan överstiger det är det okej att använda till annat (hästköp, sadel eller vad det nu kan vara). Jag funderar dock på att höja den undre gränsen :p

Men, hur tänker du med 10 000 till oförsäkrad häst? Det räcker ju inte så långt.
eller kan du pytsa in mer om det skulle behövas akut?

kl
Mina hästar är försäkrade, dubbel veterinärvård. Har inget sparande till hästen, är student och har inte utrymme för det. Men, jag har snälla föräldrar som jag vet kan ställa upp.
 
Men, hur tänker du med 10 000 till oförsäkrad häst? Det räcker ju inte så långt.
eller kan du pytsa in mer om det skulle behövas akut?
Precis min tanke, om hästen måste in på klinik susar kostnaderna snabbt iväg över 10.000kr. Hältutredningar kan också bli dyrbara.
En buköppning kan gå på bortåt 100.000kr. Har också försäkrat mina hästar högt för veterinärvård i alla år. Min fasa är att något händer som jag inte har ekonomi att åtgärda och måste ta bort hästen av ekonomiska skäl.

Har just nu bara ett väldigt litet sparande specifikt för hästen, men har ett privat sparande som jag kan använda pengar från om det blir kris.

Vore jag du skulle jag åtminstone ha en veterinärvårdsförsäkring på vardera häst som säkerhet om något skulle hända. För 500 i månaden som du nu sparar har du råd med den tryggheten.
 
Precis min tanke, om hästen måste in på klinik susar kostnaderna snabbt iväg över 10.000kr. Hältutredningar kan också bli dyrbara.
En buköppning kan gå på bortåt 100.000kr. Har också försäkrat mina hästar högt för veterinärvård i alla år. Min fasa är att något händer som jag inte har ekonomi att åtgärda och måste ta bort hästen av ekonomiska skäl.

Har just nu bara ett väldigt litet sparande specifikt för hästen, men har ett privat sparande som jag kan använda pengar från om det blir kris.

Vore jag du skulle jag åtminstone ha en veterinärvårdsförsäkring på vardera häst som säkerhet om något skulle hända. För 500 i månaden som du nu sparar har du råd med den tryggheten.

Cilva bor liksom jag i norra norrland, och här uppe är det tyvärr så att om hästen är så dålig att den behöver buköppnas...ja då är det kört. Närmaste ställe som buköppnar är Uppsala. Så lång resa klarar inte en så sjuk häst...
 
En buköppning kan gå på bortåt 100.000kr. Har också försäkrat mina hästar högt för veterinärvård i alla år. Min fasa är att något händer som jag inte har ekonomi att åtgärda och måste ta bort hästen av ekonomiska skäl.

Jag har valt bort buköppning och har således veterinärvård för "mellanbeloppet", brukar väl ligga runt 50.000-60.000 hos de olika bolagen. Både på grund av min ekonomi, men främst för att jag troligtvis inte har möjligheten att ta hand om en sådan konvalescent - det är ju inte bara själva operationen som tar tid och pengar. Vill inte heller utsätta min häst för en så stor operation.

Min gräns på veterinärvård är mer etisk än ekonomisk.
 
Jag förstår. Klokt hursomhelst att ha någon sorts veterinärvårdsförsäkring om man inte har en egen buffert som är stor nog att täcka även belopp över 10.000kr så slipper man dilemmat att inte ha råd att betala för den vård hästen behöver om den skadas eller blir sjuk. Men nu vet jag ju ingenting om trådskaparens ekonomi i övrigt. Det finns kanske ett annat sparande, eller möjlighet att låna pengar om det blir kris. :)
 
@ekra jag är TS och var mest nyfiken på hur andra gör. Har en relativt tajt ekonomi som student men försöker spara så att det finns pengar till självrisk, tandläkare och sånt även om min "vanliga" ekonomi inte tillåter det. Hästen är försäkrad.

Annat sparande finns och jag är bombsäker på att mamma och pappa ställer upp om det krisar ordentligt, även om mor min tycker att kaninerna var ett enormt stort åtagande (tänk då vad hon ansåg om häst... :angel:)
 
Hoppsan jag var lite disträ i surfandet :) ja det var @Cilva som inte hade sina försäkrade, så det var egentligen till henne jag riktade mig.
 
Cilva bor liksom jag i norra norrland, och här uppe är det tyvärr så att om hästen är så dålig att den behöver buköppnas...ja då är det kört. Närmaste ställe som buköppnar är Uppsala. Så lång resa klarar inte en så sjuk häst...
Jag bor 10 min från Ultuna men jag skulle ändå inte buköppna min gamla häst. En vanlig hälta med alla undersökningar och medicin går ändå på flera tusen. Får man dessutom en livslång sjukdom med livslång medicinering så gäller det att ha en rejäl buffert, vilket jag har då hästen varit ganska frisk genom alla åren.
Bo i Norrland har sina för och nackdelar.
 
Jag tänker som så att det viktigaste är inte att ha hästen försäkrad, eller ha tiotusentals kronor i buffert.

Alla kanske inte vill kosta på utredningar och behandlingar på sin häst av olika anledningar , och det är okej!

Men. Det ska ALLTID finnas möjlighet att betala för en akut avlivning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 965
Senast: Bubbla
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
911
Senast: Zpunk
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp