Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ett sjukadjur konto. Brukar försöka ha 20 000 ståendes på det. Använder det enbart i nödfall när veterinärräkningarna drar iväg. Har mina djur välförsäkrade, men i somras då hästen vart jätte sjuk så blev det till att nalla på kontot. Fyller upp det igen så fort jag kan. Löpande utgifter till djuren går på lönekontot.Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.
Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.
Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?
Mina hästar är inte försäkrade utan jag har ett konto dit jag för över 500kr per häst och månad. Tanken är att det alltid ska finnas minst 10 000 per häst att använda till veterinär och sådant. När summan överstiger det är det okej att använda till annat (hästköp, sadel eller vad det nu kan vara). Jag funderar dock på att höja den undre gränsen
Precis min tanke, om hästen måste in på klinik susar kostnaderna snabbt iväg över 10.000kr. Hältutredningar kan också bli dyrbara.Men, hur tänker du med 10 000 till oförsäkrad häst? Det räcker ju inte så långt.
eller kan du pytsa in mer om det skulle behövas akut?
Precis min tanke, om hästen måste in på klinik susar kostnaderna snabbt iväg över 10.000kr. Hältutredningar kan också bli dyrbara.
En buköppning kan gå på bortåt 100.000kr. Har också försäkrat mina hästar högt för veterinärvård i alla år. Min fasa är att något händer som jag inte har ekonomi att åtgärda och måste ta bort hästen av ekonomiska skäl.
Har just nu bara ett väldigt litet sparande specifikt för hästen, men har ett privat sparande som jag kan använda pengar från om det blir kris.
Vore jag du skulle jag åtminstone ha en veterinärvårdsförsäkring på vardera häst som säkerhet om något skulle hända. För 500 i månaden som du nu sparar har du råd med den tryggheten.
En buköppning kan gå på bortåt 100.000kr. Har också försäkrat mina hästar högt för veterinärvård i alla år. Min fasa är att något händer som jag inte har ekonomi att åtgärda och måste ta bort hästen av ekonomiska skäl.
Jag bor 10 min från Ultuna men jag skulle ändå inte buköppna min gamla häst. En vanlig hälta med alla undersökningar och medicin går ändå på flera tusen. Får man dessutom en livslång sjukdom med livslång medicinering så gäller det att ha en rejäl buffert, vilket jag har då hästen varit ganska frisk genom alla åren.Cilva bor liksom jag i norra norrland, och här uppe är det tyvärr så att om hästen är så dålig att den behöver buköppnas...ja då är det kört. Närmaste ställe som buköppnar är Uppsala. Så lång resa klarar inte en så sjuk häst...