Lagligt att ha hundar ute utan skydd hela dagen?

AnnaJL

Trådstartare
På väg till mitt jobb ligger ett hus väldigt nära vägen där 3 hundar går lösa hela dagarna. Vad jag sett så finns det inget skydd för dem, de ligger ofta tätt tillsammans på bron. Är detta lagligt?

Idag körde en kollega nästan på två av dem som rymt när grinden blåst upp, och blir denna vintern som man förutspått var det nog inte första gången.

Är detta något man kan anmäla? Och isf var anmäler man?

Sv: Lagligt att ha hundar ute utan skydd hela dagen?

Hundgårdars utformning är strikt reglerade av http://felsida.jordbruksverket.se/

Tyvärr går sidan inte att navigera på just nu.
Den skall vara utformad så så att hundarna inte kan ta sig ut, den skall ha vissa minimimått o innehålla skydd samt berikning för hundarna.

Ut kan de ju bevisligen tas sig, och de verkar inte ha något skydd. Så var anmäler man?

Du ska anmäla till Länsstyrelsen och du kan vara anonym om du vill (men man tas alltid mer på allvar om man uppger namn)
Om de inte går att nå och det är brådskande kan man ringa polisen 114 14.
Hundarna får naturligtvis inte vara utan skydd hela dagen, de ska ha varm, torr liggplats och rent vatten
Och som vallhund säger så är allt väldigt strikt angivet i djurskyddslagen vad gäller storlek på utrymme mm.
Här står lite allmänt om vad som gäller för hund:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Man kan även klicka vidare på djurskyddslagen mm.

Bor de inne på natten eller de är på gården då med?

Tack!

Det vet jag inte. Åker förbi till och från jobbet och de är nästan alltid ute.

Tack!

Det vet jag inte. Åker förbi till och från jobbet och de är nästan alltid ute.
Men vad skall du anmäla?
Att de oftast är ute när du åker till o från ditt arbete? Vet du att de är ute flera timmar/dygn utan skydd för väder o vind?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 300
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 152
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 646
Senast: Blyger
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka