Lågkalorigodis för träning av matglad hund!

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund (Beauceron, 17 månader, 72 cm, 48 kg) är ytterst godismotiverad och godis fungerar bra när vi tränar! Men, han är matglad till (min) förtvivlan och har börjat lägga ut, och jag vill INTE ha en fet hund!!
Jag efterlyser tips på BRA mumsigt hundgodis som han INTE blir smällfet av - annars vore det ju lätt, leverpastej, blodkorv, medvurst, MUMS! Jag tillverkar det gärna själv om jag får recept!
(Lek och kamp som belöning taggar honom för mycket, han är vild nog som det är! :D )

Sv: Lågkalorigodis för träning av matglad hund!

Prova morots- eller äppelbitar eller annan grönsak/frukt. Är hunden hyfsat matglad så slinker nog både det ena och det andra ner.

jag ger korv, blodpudding, leverpastej mm som jag torkar i micro eller ugn först.

I micro kör jag låg effekt ca 2 minuter i taget, men jag har en liten hund o små bitar. Brukar bli ca 5 min med 1 hg korv..
Du vill nog ha större bitar o då tar det längre tid. ;)

Kom ihåg att minska lite på matransonen dom dagar du tränar också:)

Päron funkar utmärkt på min hund, som också är väääldigt matglad...

Du har fått bra svar tycker jag, är mest chockad över att hon går upp i vikt och att du tror de är godiset...hur stora bitar får hon egentligen? Om man har en så matglad hund så borde du inte ge bitar större än max lillfingersnageln (nedklippta :D)

Med små små bitar och som Ambra sa, lite mindre mat de dagar ni tränar mycket borde de inte märkas...

eller?

Du har fått bra svar tycker jag, är mest chockad över att hon går upp i vikt och att du tror de är godiset...hur stora bitar får hon egentligen? Om man har en så matglad hund så borde du inte ge bitar större än max lillfingersnageln (nedklippta :D)

Med små små bitar och som Ambra sa, lite mindre mat de dagar ni tränar mycket borde de inte märkas...

eller?

Instämmer. En så stor hund blir inte smällfet på "normal" storlek träningsgodis. Det kan jag köpa om det gäller en dvärghund.
Men som andra skrivit tidigare, små bitar, frukt och grönsaker. Melon och gurka som innehåller mycket vatten är bra att ta till varma sommardagar.

48 kg?! Jösses, måste vara en grov kille du har. Focus är 71-72 cm hög och väger 38.

Ge mindre bitar.

Eller varför inte använda hundens vanliga foder (ur dagsransonen då) som belöning vid träning. Det gör jag.

Jo, han är en stor kille, inte fet ännu, men har tendens...! Svårmätt, kanske han är större än 72?? Vägde 45 kilo senast han vägdes hos veterinären och han har alldeles säkert blivit större sen dess!
Nej, det är inte godiset som gör honom fet, men han är totalt matfixerad, går och dänger i matskålen om vi inte tar undan den, vill ha MAAAAT oavbrutet, äter allt han hittar utomhus etc etc och jag vill INTE späda på det hela med fett godis! Han är vild och okoncentrerad och behöver sin träning, och eftersom han är sååå godismotiverad är godiset en bra träningsattiralj för honom! Kamp och lek blir han som sagt bara ännu tossigare av.
(Ja, han får bra foder! Royal Canine Maxi Junior en månad till, sen nästa RC steg. Kött ibland samt som sagt godis, hittills blodkorv, leverpastej, etc.)

Knäckebröd har fungerat bra som godis åt våran godistokiga eng springer spaniel. Falu rågrut går att bryta i småbitar, visserligen kan det bli lite smuligt i fickorna men det kan det vara värt! :D

Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte hur pass bra eller dåligt knäckebröd är för hundar, men så mycket fett är det ialla fall inte! :idea:

Annars som sagt räcker det med väldigt små bitar godis, smulor har räckt för våran som sagt, frolic använder vi ibland i samband med agilityträning och då har jag delat en sån "miniring" i minst fyra delar, de stora ringar har jag delat i 8 ungefär och det har räckt.

Till mina funkar allt ätbart, så morötter, äpplen, gurka, bönor, ja vadsomhelst är uppskattat :D

Hur fungerar det att berömma med rösten då? Och kanske bara kombinera röst med en liten godis någongång ibland?

Tycker det låter som ouppfostran, jag skulle bli tokig om min tex gick och dängde i matskålarna :) Likväl om hon åt saker utomhus, då skulle jag hellre säga åt...vet du att han får nog med mat ska han ju inte behöva äta "oavbrutet" :)

Är han 17 månader gammal och fortfarande går på valpfoder är det nog snarare det som är boven till den rundlagda midjan på honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka