Lågkalorigodis för träning av matglad hund!

Sv: Lågkalorigodis för träning av matglad hund!

Oj! Tack för nya svar! Nejnej, han är INTE smällfet, inte fet alls, MEN han är kastrerad (han var krypto) och har efter det fått en aptit som är obeskrivlig! Han är igång och bränner mycket energi, och han äter INTE valpfoder, utan RC:s Maxifoder (innan dess åt han Junior, som han ska ha upp till 15 månaders ålder enl rekommendationerna).
Han är en energisk och jätteintensiv hund som jag tränar mkt med just nu, och även med klicker - vår instruktör (som kan Vallhundar!) säger att han INTE ska motiveras med små hårda tråkgodisar utan RRRRIKTIGT gott godis, för det är viktigt när man kllickertränar! Just nu använder jag lätt-pastej i småbitar, samt kycklingfile (!!!). Inomhus när vi tränar får han små klickar nötfärs, för det är himmelriket för honom! Men inget man precis vill ha i fickan...!

Väg godiset och ta bort lika mycket från matransonen. Är du säker på att han blir tjock/tung av godiset och inte av maten? Kanske att han behöver en ny sorts foder?
Vi använder torkad lever, torkad blodpudding eller hackad bacon. Pyttebitar som luktar mycket. Doften triggar mer än godisbiten.

Hej kul att höra att det finns fler vilda beauceroner, min gillar morötter och vitkål om det ska vara lite extra gott torkar jag kyckling hjärta eller nöthjärta i micron , det är fettfritt,

Klicker = en belöning som är "outstanding" kan lika gärna vara leksak..förstår inte vad ni fått detta godis tvång ifrån! :)

Nu var det ju just godis TS efterlyste:idea:
Har man en hund som är väldigt livlig så skulle iaf jag använda godis i stället för leksak (har fått lära mig att det fungerar dämpande)

Senast ändrad av en moderator:

Ja TS är ute efter en bra godis belöning, men klicker i sig betyder ju inte att man måste ha godis...

Hur fungerar han om du belönar med en leksak istället för godis varje gång? Jag brukar belöna oftast med vanlig mat till min och ibland med leksak. Ibland har jag kokat fisk och torkat den på låg värme i ugnen. Brukar ta torsk som är minst fet och det fungerar super. Alla hundar i vår grupp samlas runt mig så fort jag belönar min med torkae fisken. ( luktar illa)

Jag mötte en tjej en gång som ville hälsa på min Leonberger och sedan frågade hon om hon fick ge honom godis och det fick hon. Hennes hund, en Schäfer tik, var också en matglad hund så hon brukade torka morötter och ge som godis och det var det som min hund fick och han älskade det dock går det mesta ner i honom, tyvärr vet jag inte hur hon gjorde men man kan ju testa sig fram :)

Hej och tack igen för intressanta svar!!:) Jo, leksak vore nog buskul för min hund, men han behöver gå NER i varv och en leksak skulle nog ha motsatt effekt...! Just nu går vi hos en jätteduktig tränare som kan Vallhundar och vi tränar fn enbart lugnande moment med klickern. Då funkar godis bäst! Jag leker inte speciellt mycket med min hund för han blir så in i norden uppjagad att det går åt lika lång tid att få ner honom på jorden efteråt! Just nu tränar vi knappt ens lydnad, bara lugnande moment. Spännande och intressant!

Inte för att detta är ett direkt svar på ditt inlägg men tänkte tipsa ändå..
När jag jobbade i en hundaffär så hade vi en representant från Royal hos oss. Butiksägaren hade problem med sin ena hund som alltid var hungrig och åt allt hon kom över + att hon var lite överviktig. Då tipsade hon från Royal om att ge fodret som är speciellt framtaget till labradorer. Dom ska tydligen ofta vara hungriga och sätta i sig det mesta så det fodret innehåller något ämne som gör att dom blir mättare. Kommer inte ihåg vad det heter men det kan du nog ta reda på!

Wow! Det var intressant! Tack! Min hund ÄR som en Labrador när det gäller Mat! :D

Kör med klicker som efterföljs med en gurkbit då och då till min matglada hane. Funkar super!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka