Lägger tungar över bettet, vad göra?

godishanna

Trådstartare
Under de senaste veckorna har min pålle hittat på att lägga tungan över bettet så fort han blir minsta uppstissad. Det resulterar ju i att jag inte kan ta tag i honom utan måste släppa efter på tyglarna tills han själv rättat till tungan, det verkar dock som om han har satt i system att göra detta JUST för att få mig att släppa taget.
Det börjar med att han av någon anledning vill busa, han kastar upp huvet och skuttar iväg och automatisk så tar man ju fastare i tyglarna och då lägger han tungan över, sen kan han ju rusa runt utan att jag kan göra ngt.
Trodde först att han kanske hade ont nånstans, men har nu märkt att han aldrig gör så här när vi är ensamma utan bara när andra hästar är i närheten... Hittar heller inget samband mellan detta och att det skulle göra ont i munnen, för då skulle han väl göra så varje gång man tog i honom...
Rider just nu på ett tvådelat, relativt tunnt tränsbett.

Sv: Lägger tungar över bettet, vad göra?

Hej! Red en häst som gjorde så innan. Hanns ägare köpte typ ett sådan här bett som motvärkar hästen att lägga tingan över bettet. Finns att köpa på nästan alla häst affärer till exempel hökks och börjes. Betten kallas "Tungfelsbett"

Det finns lite olika värtioner, den övre var från hööks och här är en från börjes

Betten fungerar jätte bra, iallafall på den jag red.
Hoppas du hittar en lösning...

MvH//TheHunted1

Antingen kan du som du redan fått tips om, använda tungfelsbett. Enligt mina erfarenheter fungerar det sådär.

På vissa träns kan man sätta en bettlyftare (vanligt inom galoppen). Det är en gummianordning som ser ut som bettringar men fortsätter istället upp mot nosryggen och går ihop till en smal sträng som fäst i tränset. Lyfter helt enkelt bettet så de inte kan lägga tungan över.

Det allra bästa sättet är att binda tungan. Många äldre hästar gillar dock inte det men enligt mig är det det enklaste och bäst fungerande sättet.

Min nordis gör också så när han inte vill jobba.
håller med ovanstående att tungflesbett är bra, fast på min så funakr det inte, (har iof bara provat den här varianten ) och han fick över tungan ändå. Men finns ju sånt där tungfelsgummi också, dom funkar.

Hej
Har en liten nordis med som tycker om att lägga tungan över bettet och det jag kan rekomendera är ett rakt bett vet fler som har haft detta problem och de har provar rakt bett och det har funkat bra. Vissa hästar tycker inte om tungfelsbett och blir då inte så trevliga att rida så det kan jag inte rekomendera. Yrbin. Lycka till och prova dig fram. Vad har du för nosgrimma.

Du har redan fått många bra råd.. i bland räcker det med att hissa upp bettet ett hål.. om det går...

Undrar oxå över nosgrimman?

provat bettlöst? slänger hästen med tungan då oxå i så fall?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag har en travare som la tungan över bettet.
Jag bytte till tredelat eftersom en tandläkare sa att många hästar som lägger tungan över bettet, gör det för att de inte kan lägga tungan i gommen och kan på så vis inte svälja.
Om du lägger ditt finger i munnen och försöker svälja kommer du märka att det inte går eftersom du inte kan lägga tungan i gommen om du har ett tredelat kan du det.
Om du har ett två delat kommer delningen på bettet att trycka rakt upp i gommen.
Min häst var vid det laget så klart kollad i munnen och hade bra tänder utan skarpa kanter.
Nu lägger hom alldrig tungan över bettet.
Tänderna är ju med ett vanligt problem
men för mig känns det nu alltid självklart att ha tredelat bett.
Om din häst bara gör det för att slippa bettet är det bara att sätta på tungband. Men var då säker på att det inte beror på tänderna!
Om din häst går och lägger tungan över bettet löper den större risk att kväva sig el utveckla slappt gomsegel.
MVH Linnea

På min travare brukade vi binda tungan med gasbinda, det fungerade då, för 20 år sedan.
lycka till!

det kan va så att du är lite hård i handen...
Om inte använd tungband, gasbinda är lätt att dra åt för hårt om hästen bråkar när man ska knyta :smirk: men det finns färdiga tungband i en välsorterad ridsportsbutik, det är av nylon med kardborre, fungerar kanon!

Tack för alla tips! Har inte hunnit prova allt än eftersom detta är en ganska ny företeelse för honom... Tredelat har jag testat nu för ett sådant hade jag men det hjälpte inte så mkt. Har oxå provat att hissa upp bettet lite, det hjälpte faktiskt, han fick inte över tungan men han kastade med huvet ändå... Men innan jag gör något drastiskt så ska jag nog kolla tänderna igen för säkerhets skull :smirk:

godishanna skrev:
Tack för alla tips! Har inte hunnit prova allt än eftersom detta är en ganska ny företeelse för honom... Tredelat har jag testat nu för ett sådant hade jag men det hjälpte inte så mkt. Har oxå provat att hissa upp bettet lite, det hjälpte faktiskt, han fick inte över tungan men han kastade med huvet ändå... Men innan jag gör något drastiskt så ska jag nog kolla tänderna igen för säkerhets skull :smirk:
Om det fungerade att höja upp bettet och han är OK i munnen (kan ju vara något där) så prova att rätta honom framåt när han bråkar och försöker komma undan. Min häst är också lite bråkig i munnen (kollad och godkänd, sadeln är utprovad mm) och vill gärna gapa och dra tyglarna ur handen på en när det blir jobbigt och hon vill slippa undan arbetet. Det enda som hjälper är att rätta henne framåt, dvs öka drivningen/ridningen ännu mer. Det gör att hon blir tvungen att jobba ännu mer när hon protesterar. När hon "ger efter" är det viktigt att man själv mjuknar i sin drivning/ridning för att visa hästen att när du gör som du blir tillsagt är det "bekvämt". Går du emot mig blir det JOBBIGT! Hästen väljer då själv det bekvämaste, att samarbeta med ryttaren. Det här förutsätter att man vet att det är just arbetet hästen motsätter sig och inte något annat (handen, bettet, sadeln, att den har ont osv).

Lycka till!

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama