Lägger sig som en kamel, why?!

DiamondBlue

Trådstartare
Igår när jag hade en kompis ute som red med mig när jag körde min lilla minishettis så lag sig hästen ner med henne på! Det här är inte första gången heller.

Lite snabb info.

Min underbara älskade Thyr som är mestadels körhäst istället för ridhäst. Han har varit tävlingshäst i hoppning & dressyr 7 av sina 12 år. Nu sedan jag köpte honom så har han varit prio 1 körhäst o ridhäst som skojj.

Dom jag köpte honom av skulle också ha honom som tävlingshäst men tvingades sälja honom pga av att dottern i familjen (14 år) inte klarade av honom. För han är som en åsna envis o bestämd men tar man bara det ur honom så är han underbar:love:. Plus.... Han lägger sig ner utan förvarning!!! Plums så ligger han snyggt; i diken, på ridbanor ja vart han kan helt enkelt.....!! Detta problem hade han hos sin förra familj oxå men inte hos tidigare ägare som hade honom som tävlingshäst i 5 år......

Han är en väldigt listig o smart rackare oxå å verkligen inte dum. Han testar folk så man får ha inställningen vinna eller försvinna. för visar man vart skåpet ska stå så ger han upp o sedan är det bra.

Så har ni några tips på vad man kan göra eller varför gör han detta?!

Som igår så såg man på honom "-det här är kul, roligare än att bli körd...." Man såg det där glittret i ögonen på honom. Det var första gången som jag körde min andra häst (tillsammans med Thyr) men tycker att de inte ska ha med saken o göra då han kan lägga sig ner när han e ute själv dessutom!

Iaf min kompis försökte hindra honom från att lägga sig (hon e van har varit med om det förut) men förgäves. Väl i diket så bestämde hon att kliva av för att akta fötterna så dom ej skulle bli klämda. Men han var för snabb upp så hon höll på att fastna men lyckades "lossna" han kickar 3 gånger men siktar inte på henne som ligger på marken sen drar han en bit och ställer sig.

Hon hjälper mig o lillshettisen som fattar nada o vägrar o går (han är nydligen inkörd o tränas fortfarande) så vi kommer igång. Sedan går hon och hämtar Thyr. Hoppar upp och han börjar backa för att lägga sig i diket igen. Så hon tittar bakåt o ser taggtråd. Han fortsätter att backa och hon korrigerar honom och manar på honom medans han får närkontakt med tråden. Då hajar han till:eek:. Hur kunde hon både sticka mig där bak o mana på mig:eek:. Sen körde hon dressyr med honom hela vägen hem och inga mer problem.

Jag behöver tips, tips o tips! Han är helt underbar på alla sätt och viss. Men måste bli av med att han lägger sig utan anledning. Eller tips på att få stopp på det. Ja alla tankar välkommnas:)

Sv: Lägger sig som en kamel, why?!

Oj vad svårt.

Det man alltid, i min värld, måste komma ihåg är att hästen inte tänker som vi, den är inte en människa. Visst finns det hästar som utvecklar olater för att de lärt sig att de blir av med ett problem på det sättet, som att lägga sig, men oavsett - fortfarande - så är hästen en häst, som förändrats genetiskt i princip INGENTING genom årtusenden. Att lägga sig ner är, primärt, ett sätt att ge upp när ngt blir så jobbigt att hästen inte ser ngn annan utväg - den stänger av sin naturliga impuls att vara ett flyktdjur helt enkelt för att den inte ser ngn utväg och inte kan fly - den lägger sig ner och ger upp.

nu säger jag detta som bakgrund, för som sagt, man måste alltid ha den primära instinkts reaktionen i bakhuvudet, den går inte att bortse från.

även om din häst inte gett upp så som jag beskriver ovan, så att den lägger sig säger väldigt tydligt att den inte upplever att den är i en situation den trivs med - den vill inte vara med.

vad detta beror på, är omöjligt att säga utan att ha sett hästen eller fullt känna till dess historia. Men bara att konstatera att den inte vill vara med, att den inte trivs i en situation, är för mig allvarligt nog och något man som hästägare måste ta på högsta allvar. Hästen har inte roligt och den trivs inte!

eftersom första ägaren som tävlade den inte hade dessa problem, så låter det som att ngt hänt under den andra ägarens tid, som gjort att hästen tagit till denna utväg för att försöka hantera ngt den inte vill vara med om och inte trivs med. vad detta är, kan jag inte svara på.

jag skulle om jag var du, försöka läsa och registrera hästen under några veckor eller någon månad och försöka hitta en sorts tråd i när den lägger sig. vad är situationen, och vad händer i samband med att den sen lägger sig? Är den osäker i miljön, osäker på ryttaren, får den schysst behandling och tydliga signaler den förstår? Krävs det ngt av den som den möjligen inte känner att den kan hantera, eller förstår? Hur mår den fysiskt?

Jag skulle INTE förutsätta i första hand att den bara är listig, smart och vill jävlas. Så fungerar inte hästar.

Är hästen kollad på klinik och genomgången ordentligt? Det är ofta fysisk smärta som orsakar såna här drastiska beteenden hos våra vänner, medans människan tyvärr, tolkar den som om den vore en människa i dess reaktioner, och tror att den bara blivit "smart" och vill jäklas, ifrågasätta och "testa" (ett ord som jag avskyr då det har så himla lite att göra med hur hästar fungerar över huvud taget).

Om den konstaterats med inga fysiska problem, så kvarstår fortfarande faktum att det är inte hästen som hittat på detta - något har orsakat det och utvecklat detta beteende, och isåfall om det inte är fysiskt, så är det de människor som påverkat hästen, som utvecklat och framkallat beteendet. Varför och hur - återigen, det kan ingen svara på som inte varit med hela vägen, men faktum kvarstår och är högst relevant.

Hoppas jag bidragit med lite tankar.

Senast ändrad:

Jag vet en häst som lagt sig ner under ridturer och den hade en riktigt dålig skräpsadel som dessutom klämde och låg riktigt illa.
Till slut slutade de med sadeln och rider nu barbacka, vad jag vet så har inte hästen lagt sig ner efter det.

Så jag skulle nog gissa på smärta om den har sadel som ligger illa eller obehag.
Tror inte en häst lägger sig i ett dike för att jävlas.

Kanske den hade bättre utrustning innan eller helt enkelt var mer tillfreds.

Tack för svaren:bow:!

Han är kollad o inga fysiska prob. Har även kiropraktor/massör som även är min hovslagare som kollar honom varje gång han skos också. Sist hon var har så fanns det inget att korrigera. När han kom till mig var det massor o han hade mkt problem och ont! Men ordnade vi till och sen blev det en annan häst!

När han kom till mig hade han en sadel som ej passade honom! Den var för trång o han gick undan när han såg den och tyckte inte alls om det.
Tjejen som tävlade hade specialgjort sadlarna efter honom men dessa köptes aldrig med då dom var för dyra. Så blev det en annan billigare sadel i stället:(, kanske var det där han började sitt betende för att sadel var fel!? Men det är det inte längre. Kan matglädjen locka honom till att använda samma betende? Han älskar å äta och varje gång han kommer "lös" så springer han och ställer sig och äter.

Numera har han en bomlössadel som jag har fått hjälp att passa till. Han står still och springer inte undan när jag kommer med denna. Han tycker mkt om att ha en bomlössadel och rör sig på ett helt annat sätt!

Jag ska verkligen kolla mönster o dylikt nu o se om jag kan se något samband i det hela.

Jag vill verkligen hans bästa!

Min häst gjorde så för en massa år sedan då andra red honom. Jag tror att han inte kände sig trygg då andra red. Han var sådan att han antingen flydde genom att försöka springa fort, försöka kasta av eller lägga sig ner. Då uppfattade vi nog mest det som att han var dum. Men idag inser jag att han behövde mer trygghet och kunskap än vad de ryttarna hade. Jag var inte särskilt kunnig själv. Men han litade på mig och accepterade mitt ledarskap.

Om man inte visat sig vara värdig ledare så gjorde han vad han kunde för att slippa lyda. Han ville veta att den han skulle lyda fattade bra beslut. Annars försökte han själv ta över och få fatta besluten. Han skulle nästan kunnat strida till döden för att han var så otrygg.

Han kom inte direkt från de bästa förhållandena. Han hade både haft dålig utrustning och blivit illa behandlad. Så att bli hanterad av människor och bli riden var inget han såg som roligt.

Kanske kan du se ngt samband med din häst och dennes reaktioner i min historia.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 451
Senast: Werze
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama