Lägger sig i handen vid ökningar?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
L

lollipopocoaster

min häst kan inte länga traven utan att använda min hand som ett femte hjul. är han inte nog stark för att bära sig eller vad är det som får honom att ge mig 15 kilo i armarna? har han inte muskler på det rätta stället? hur ska jag komma tillrätta med det?

hästen i fråga är en stor och ganska maffig hblvallack på femton år som kan jobba fint utan att man behöver ha något i handen i vanliga fall, men det är längningarna i trav som spökar. har stått mkt och ridits av och till länge, men har gått regelbundet sens början av januari och kommit upp bra i kondition och hull. rider mkt i naturen samt varierat arbete genom klättring och tömkörning.

tacksam för hjälp som alltid! :bow:

Sv: Lägger sig i handen vid ökningar?

*spånar lite*

Han kanske slutar att bära sig bakifrån och får för mycket skjutkraft? Hästen ska ju aldrig skjuta på mer än vad den bär.

Hur blir han om du länger tyglarna? Tappar han tvåtakten och sätter ner frambenet lite innan det diagonala bakbenet när han inte får ha sitt "femte ben" att stödja sig mot så det blir fyrtakt istället?

Du kanske ska träna lite mer samling så att han orkar att bära tillräckligt även i ökningarna?

Hur rider du när du ska rida en ökad trav?
Många tror att ökad trav är det samma som en fart ökning i traven men så är inte fallet. Den enda fart ökningen som sker är den som åstakoms så hästen tra längre steg.
Du ska alltså inte öka tempot. När detta sker är det lätt att man får hästen på bogarna.

En bra ide kan vara att träna samling då denna krävs för att kunna göra en ökning, även i galoppen.

så här står det i TR
"Den ökade traven ska kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark. Detta åstadkoms genom kraftigare påskjut från bakbenen. Hästen ska förbli på tygeln men ska, utan att "luta sig" mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet ska framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav ska vara balanserad, rytmisk och fri från spänning."

Hoppas du förstod ngt :p Min slutsatts är att du antagligen behöver träna mer samling.
Lycka till :banana:

Öka lite lagom med så många steg som du vet att han klarar- klappa- ta tillbaka o samma igen. vänta tills den har mer styrka innan du försöker med hela diagonaler. Ökningar på volt är ganska bra när man då kan gör små kramar på yttern för att hjälpa den tillbaka till sin balans.

En del hästar har en orubblig takt o har då betydligt lättare att bara länga sig. En del har t o m inbyggd ökad trav.

måste få lägga mig i Luxorious kommentar- att tempot ska vara densamma. Takten ja, men när den så markant ska öka sin steglängd så blir det lite snabbare. Annars är risken att man får bakben som bara travar på o frambenen åker högt upp i luften- som vissa elitekipage gör/ gjorde.
Den måste få plats för sina påskjutande bakben.

Kan bara instämma i axels inlägg:bow:

Att hästen ska kunna gå i ökad trav utan att ändra tempot är faktiskt till 99% i den bästa av världar! Se på Briar han ändrar inte tempo men har heller inte särskillt mkt påskjut bakifrån heller för den delen (missuppfatta mig rätt Briar är ju inget man kritiserar direkt) men lite krasst så är det som axel säger en häst med mkt påskjut bakifrån måste få lov att öka tempot - fast nu föll jag nog utanför ramen för diskussionen:o

tack för alla svar!
längningarna är oftast på ett rakt spår en kortare bit, ex vis en halv kvartslinje (han brukar ta stöd av väggen/staketet). har inte fallit mig in att länga på volt, nu när axel säger det låter det som en ganska självklar övning.

gaia - har inte provat länga tyglarna. spontant känns det som om han kommer att stupa.
han blir som längre och längre, sänker huvudet och sticker fram nosen och jag kastas uppåt, framåt - inte så behagligt för någon inblandad. :p

apropå samlingen så tar vi myrsteg i bakdelsvändningar och öppnor. han är utbildad la/la och det ska inte vara något problem för honom men däremot för mig, särskilt då jag inte kan rida regelbundet för instruktör. STORT minus...

intressanta funderingar iallafall!

apropå samlingen så tar vi myrsteg i bakdelsvändningar och öppnor. han är utbildad la/la och det ska inte vara något problem för honom men däremot för mig, särskilt då jag inte kan rida regelbundet för instruktör. STORT minus...
QUOTE]

Jag bara undrar hur du tänker när du säger att ni tar myrsteg i bakdelsvändningar och öppnor, för samling har ju inget med steglängden att göra... Men jag kanske bara inte förstår vad du menar?

nej du missförstod mig, med myrsteg menar jag antydningar till öppnor och bakdelsvändningar, inte att vi smyger i dem. :) jag var otydlig!

måste få lägga mig i Luxorious kommentar- att tempot ska vara densamma. Takten ja, men när den så markant ska öka sin steglängd så blir det lite snabbare. Annars är risken att man får bakben som bara travar på o frambenen åker högt upp i luften- som vissa elitekipage gör/ gjorde.
Den måste få plats för sina påskjutande bakben.

då måste ju jag få försvara mig :p jag skrevb ju faktiskt
Den enda fart ökningen som sker är den som åstakoms så hästen tra längre steg.

alltså ökas tempot då hästen tar större steg :banana:

En bra övning så som axel beskrev är att öka på volt. När jag övade med min häst så ökade jag på volt utåtställd och samlade igen bara genom att ställa/böja innåt.

En annan bra övning är att rida svag skänkelvikning. Rid in på tre kvartslinjen. Alltså du vänder in mellan medellinjen och väggen (byter inte varv) och riden en mycket svag skänkelvikning samtidigt som du ökar ngt så du kommer ut innan nästa hörn.

En tredje övning är att rida vanlig skänkelvikning halv igenom och öka några få steg när man rakriktat vid väggen. När hästen är med på noterna och vet att den skall öka så går man över till att istället för att följa väggen vänder man snett över ridbanan och ökar när man rakriktat. (väg ex. C-B-K)
När detta funkar rider man snettigenom, men innan ökningen i hörnet tänker man 2steg skänkelvikning och ökar ur detta.

Dessa övningar bör få din häst att lätta ur handen/sätta under sig bättre och få lättare att öka steglängden.
Har funkat för mig på min ena häst som gärna bara sprang fortare med korta steg och la sig i handen.

Liknande trådar

Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 051
Träning Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta...
Svar
1
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka