Lägger ner odlingen

Jag skrev nyss ett inlägg på fb att jag skänker bort plantor som jag inte orkar ta hand om.

Jag frågade också om hjälp att sätta potatisen så jag kan klara vintern bättre med skral ekonomi.

Jag är så fruktansvärt trött och orkar inget fast jag vill.

Pelargonsticklingar är mycket tåligare än frösådda små sköra plantor. De krossas inte och torkar inte ut som fröplantor.
Jag har också skickat en del "bebisväxter" av olika slag. Både små nätta, skörare varianter och lite kraftigare.

De sköraste har jag täckt med lämpligt material som håller fukt över rötterna (hushållspapper t.ex), täckt materialet vid rötterna med plast och tejpa runt för att den ska sluta tätt och hålla fukten, slagit in i bubbelplast (beroende på lösning kan man tejpa fast växten i det där man har vid rötterna, så den inte kastas omkring) alternativt uppblåst fryspåse. In i -vad man nu väljer att skicka i-, ev fasttejpad om lådan är rymlig nog att skaka runt växten.

Hittills har jag gott omdöme på mina skickade växter så något rätt gör jag ju.

Jag köpte en hibiskus stickling. Den stod i sin kruka inslagen i gladpack för att hålla jorden på plats. Den var ställd och fastkilad i underdelen av en avklippt PET flaska sen hade överdelen trätts över och tejpats fast. Flaskan låg i en kartong. Det fanns ingen risk alls för skador om man inte kört över kartongen med typ en truck.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag köpte en hibiskus stickling. Den stod i sin kruka inslagen i gladpack för att hålla jorden på plats. Den var ställd och fastkilad i underdelen av en avklippt PET flaska sen hade överdelen trätts över och tejpats fast. Flaskan låg i en kartong. Det fanns ingen risk alls för skador om man inte kört över kartongen med typ en truck.
Så har jag fått sticklingar med. I kruka inuti avkapad hopsatt pet-flaska inuti tejpad mjölkkartong.

Med tanke på TS ork, känns det väl enklare att ta hand om och plantera själv än att lägga ner en massa tid och ork på att skicka iväg dem.
Möjligen om någon kommer och hämtar alla.
Alternativt om orken verkligen inte finns bara låta dem vara. De skulle ju kunna dö i torkan senare i sommar iallafall om orken att vattna inte finns.

Med tanke på TS ork, känns det väl enklare att ta hand om och plantera själv än att lägga ner en massa tid och ork på att skicka iväg dem.
Möjligen om någon kommer och hämtar alla.
Alternativt om orken verkligen inte finns bara låta dem vara. De skulle ju kunna dö i torkan senare i sommar iallafall om orken att vattna inte finns.
Fast har du följt den andra tråden (förståeligt om du inte har det med tanke på att den är sjukt lång) så kan @Wille inte skola om eller plantera dem för orken finns inte, och inte tänka sig att låta de dö eller skänka (alltså ge bort/förlora pengarna). Då skulle hon enligt sig själv gräma sig över det

Så OM hon orkar skicka (hitills har ju det som uttryckts varit att inte veta) är ju det kanske en utmärkt lösning

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: Mauen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 144
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
5 414
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar