lägger in bakdelen...

Mansoura

Trådstartare
Hej, rider en häst (6 år, ganska otränad, men väldigt trevlig, mjuk och samarbetsvillig) som gärna lägger in bakdelen och framför allt i vänster varv. Jag vill gärna ha tips på hur jag kan träna bort det, bygga upp styrkan. Hon har också problem med att fatta högergaloppen på rakt spår.

Försöker själv med att rida öppnor och skänkelvikningar samt rakrikta och länga steget, vilket jag tycker känns som bra övningar, men tar tacksamt emot tips då det var ett tag sedan jag tränade, har satt igång nu ganska nyligen. Vill gärna hjälpa hästen att bli starkare. Det är en ridskolehäst. :)
 
Sv: lägger in bakdelen...

Hur ofta rider du hästen? Det är ju ett långsiktigt projekt och känns väl tyvärr lite otacksamt om det inte är ens egen! :P
Som grundtanke skulle jag iaf tänka rätta framdelen på bakdelen, kanske känns lite konstigt men jag skulle alltså prova emellanåt att flytta in även framdelen så den hamnar "på" bakdelen och sen eftergift -följa riktningen framåt, repetera några gånger då och då. Prova att redan innan en sväng eller volt flytta in framdelen i förhållande till bakdelen och sen följa riktningen in i svängen/på volten.
Men sen tror jag att så länge hästen inte har något fysiskt problem som hindrar (eller illa passande sadel t ex) så förbättrar det mesta jobb man gör på sikt, så länge jobbet är tänkt att vara konstruktivt för helheten.
 
Sv: lägger in bakdelen...

Inte så ofta, men det är en fin häst och man gör vad man kan! :laugh:

Tack för tipsen
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp