Läggdags/middagslur

YaHilweh

Trådstartare
Jag behöver tips!

Vi har en 2åring där vi inte vet hur vi ska göra med middagssömnen.
Vi har testat allt. Om hon inte sover, då har vi ett övertrött "monster" vid 17.00, lägger sig vid 18 tiden, som sedan vaknar vid 02 och tycker att det är morgon.

Om hon sover middag, vi har testat att korta ned, låta henne sova tills hon vaknar osv. Men då har vi någon som är stört omöjlig att lägga, trots avkoppling, dämpad belysning, läsning och mys i god tid innan läggdags.
vi börjar märka att det är dags att lägga runt 20 tiden. Hon blir då "klarvaken" och vägrar att lägga sig, det kan ta 3-4h att lägga henne om hon sovit på dagen, det spelar ingen roll om sömnen mitt på dagen är 20min eller 90min. Och hon vaknar sedan vid 08 på morgonen.

Det för ingen skillnad om det har vart en aktiv dag när vi vart iväg och gjort saker eller om det vart en hemmadag.

Alla tips är välkomna!

När L var inne i den där fasen hade vi också problem med evighetslånga läggningar runt åttasnåret, men om hon inte fick sova på dagen däckade hon klockan fem. Men av nån sorts slump/tur/intuition lyckades vi lista ut att hon hade ett sömntåg som gick redan vid sjutiden. Jag minns inte alls hur vi kom på det, för hon verkade inte ett dugg trött, men av någon anledning provade vi och hon slocknade som ett ljus. Efter att vi kom på det kunde hon behålla en kortare vila på dagen (inte mer än en timme) och läggningarna gick mycket bättre.

Så prova att testa åt det hållet också, om ni inte redan gjort det.

När L var inne i den där fasen hade vi också problem med evighetslånga läggningar runt åttasnåret, men om hon inte fick sova på dagen däckade hon klockan fem. Men av nån sorts slump/tur/intuition lyckades vi lista ut att hon hade ett sömntåg som gick redan vid sjutiden. Jag minns inte alls hur vi kom på det, för hon verkade inte ett dugg trött, men av någon anledning provade vi och hon slocknade som ett ljus. Efter att vi kom på det kunde hon behålla en kortare vila på dagen (inte mer än en timme) och läggningarna gick mycket bättre.

Så prova att testa åt det hållet också, om ni inte redan gjort det.

Hon har hela tiden innan lagt sig vid 18-19 tiden och då somnat på 3 minuter. Nu är det allt svårare och vi får inte till det alls, men ska göra ett försök till. Tack för tips.

Det känns tidigt att plocka middagsluren redan nu, även om jag vet att många barn själva plockar bort den. Hos dagmamma sover hon väldigt sällan middag.

Provat att ändra tiden för middagsluren?
Här är det stor skillnad på nattning beroende på när barnet sovit på dagen.
Vi lägger för natten senare också, mellan 20.30-21.30.
Hur många timmar sover hon per dygn?

Senast ändrad:
Provat att ändra tiden för middagsluren?
Här är det stor skillnad på nattning beroende på när barnet sovit på dagen.
Vi lägger för natten senare också, mellan 20.30-21.30.
Hur många timmar sover hon per dygn?

Har testat att lägga både vid 10 och vid 13 det har inte spelat någon roll.
I natt sov hon 23-07.30 och hade då sovit 40 min vid lunch. Och det är väl där runt vi hamnar, ca 9h/dygn och det känns alldeles för lite för en 2åring som bör sova 11-13h

Hon är trött runt lunch och behöver egentligen sin vila, det tar ca 10 sek att lägga vid lunch.
Men sedan blir kvällen extremt jobbig att lägga och hon är övertrött vid 20 tiden. Det hade inte gjort mig något om hon var vaken till 21, men det märks så tydligt på henne att hon egentligen inte orkar, utan håller igång för att "slippa" sova.
Det är inga mardrömmar eller så som ligger bakom.

Har testat att lägga både vid 10 och vid 13 det har inte spelat någon roll.
I natt sov hon 23-07.30 och hade då sovit 40 min vid lunch. Och det är väl där runt vi hamnar, ca 9h/dygn och det känns alldeles för lite för en 2åring som bör sova 11-13h

Hon är trött runt lunch och behöver egentligen sin vila, det tar ca 10 sek att lägga vid lunch.
Men sedan blir kvällen extremt jobbig att lägga och hon är övertrött vid 20 tiden. Det hade inte gjort mig något om hon var vaken till 21, men det märks så tydligt på henne att hon egentligen inte orkar, utan håller igång för att "slippa" sova.
Det är inga mardrömmar eller så som ligger bakom.
Om ni lägger henne för kvällen tidigare då? Innan hon hinner bli övertrött vid 20?

Ja det blir ju lätt en ond cirkel med övertrötthet plus för lite sömn.
Vad gör hon på kvällarna när ni försöker natta? Bara ligger vaken i sängen? Leker med något/försöker få er att leka?
Vår son kunde ta flera timmar förut då han for ständigt ur och i sängen för att hitta på vad som helst. Men sedan vi gett honom en nattlampa att ha hos sig i sängen och titta på så håller han sig där och somnar snabbare.

Om ni lägger henne för kvällen tidigare då? Innan hon hinner bli övertrött vid 20?
Det har funkat fram till för 2v sedan. Då somnade hon på 10min vid 19 tiden, men sista tiden går det inte alls. Men ska se om jag kan lyckas hitta det flytet igen.
Nu fick hon sova 40 min vid lunch så vi får se hur kvällen blir. Ska se om vi lyckas lägga henne vid 19 igen, vilket är det som funkat tidigare.

Jag tycker det är så svårt det här. För sömnen är viktig, men att hitta rätt läge eller vad man ska säga.

Jag tror som ovan att det är en övergående fas. Vi har haft några såna senaste året med vår treåring, då hon blir jättesvår att natta. Hon kan liksom inte varva ner, det händer för mycket i kroppen.

Jag har inget superknep att ge men (långa) bad på kvällen innan läggdags brukar trötta ut vår tjej. Och när det är som värst får vi ligga och hålla om henne tills hon somnar och mer eller mindre hålla fast hennes ben så att de inte sprätter iväg.

Jag tror som ovan att det är en övergående fas. Vi har haft några såna senaste året med vår treåring, då hon blir jättesvår att natta. Hon kan liksom inte varva ner, det händer för mycket i kroppen.

Jag har inget superknep att ge men (långa) bad på kvällen innan läggdags brukar trötta ut vår tjej. Och när det är som värst får vi ligga och hålla om henne tills hon somnar och mer eller mindre hålla fast hennes ben så att de inte sprätter iväg.

Hon har tyvärr aldrig somnat när vi legat bredvid, men vi har löst det genom att sitta på golvet bredvid sängen.

Men ett Utvecklingssprång kan det absolut vara, inte tänkt i de banorna alls.

Ja det blir ju lätt en ond cirkel med övertrötthet plus för lite sömn.
Vad gör hon på kvällarna när ni försöker natta? Bara ligger vaken i sängen? Leker med något/försöker få er att leka?
Vår son kunde ta flera timmar förut då han for ständigt ur och i sängen för att hitta på vad som helst. Men sedan vi gett honom en nattlampa att ha hos sig i sängen och titta på så håller han sig där och somnar snabbare.

Hon ska bara upp, lägger sig i sängen, blundar i 2 sekunder, slår upp ögonen och säger god morgon. För att sedan kasta sig ur sängen för att leka med allt som finns, helst bli jagad av oss om hon lyckas lura oss till det.
Nattlampa har vi, vi upplever att hon sover lättare med den tänd.

Hade hon bara legat kvar i sängen så hade det inte gjort mig något. Vi har fått plocka bort endel av leksakerna hon hade i rummet. Hon har egentligen alla leksaker i ett rum på nedervåningen. Utom enstaka saker, som en discolampa, den är ju utburen.

Igår gick vi tillbaka till läggdags vid 19, sov 45min vid 12.
Det tog bara 1h totalt att lägga igår. Lagom när hon lagt sig och börjat slappna av, då ska hon alltid upp och bajsa. Varje gång, det spelar ingen roll om hon suttit på toaletten en lång stund innan läggdags, bajs kommer först efter att hon lagt sig i sängen. Dock är hon blöjfri på dagarna, så självklart får hon komma upp på toaletten även på natten när hon ber om det.
Efter det somnade hon snabbt och vaknade en gång vid 02 för att kisss annars sov hon till 07 i morse. *hurra*

Vi ska testa samma upplägg veckan ut tänker vi och hoppas att det funkar. Så vi är tillbaka i rutinerna igen innan lillasyster kommer.

Du tror inte att de förändringar som är på g i och med att det snart blir ett småsyskon spelar in? Vi märker stor skillnad på mycket här hemma just nu och jag är övertygad om att det är lite oroligheter som hänger ihop med förändringarna...

Jag behöver tips!

Vi har en 2åring där vi inte vet hur vi ska göra med middagssömnen.
Vi har testat allt. Om hon inte sover, då har vi ett övertrött "monster" vid 17.00, lägger sig vid 18 tiden, som sedan vaknar vid 02 och tycker att det är morgon.

Om hon sover middag, vi har testat att korta ned, låta henne sova tills hon vaknar osv. Men då har vi någon som är stört omöjlig att lägga, trots avkoppling, dämpad belysning, läsning och mys i god tid innan läggdags.
vi börjar märka att det är dags att lägga runt 20 tiden. Hon blir då "klarvaken" och vägrar att lägga sig, det kan ta 3-4h att lägga henne om hon sovit på dagen, det spelar ingen roll om sömnen mitt på dagen är 20min eller 90min. Och hon vaknar sedan vid 08 på morgonen.

Det för ingen skillnad om det har vart en aktiv dag när vi vart iväg och gjort saker eller om det vart en hemmadag.

Alla tips är välkomna!
Det är en jobbig period när dagssömnen är på väg att fasas ur. Det kan vara ett antal månader som är jobbiga och struliga och för många är det bara att rida ut stormen. Sen kommer ni förmodligen ha en väldigt trevlig period i början när middagssömnen är väck :)

Jag har ingen erfarenhet av barn i din ålder så har inga tips så liksom. Men jag var på en föreläsning om sömn, Happy sleep hette den, och då berättade föreläsaren att det tar minst 2 veckor att få in en ny rutin och att sovrutinen börjar egentligen direkt när man går upp och följ av lek, mat och dagvila. Man måste också vara väldigt strikt trots att det låter tråkigt så rutinen sätts ordentligt. Om ni bara testat olika sätt någon natt hit dit kanske det är därför det inte gett effekt.

Jag har ingen erfarenhet av barn i din ålder så har inga tips så liksom. Men jag var på en föreläsning om sömn, Happy sleep hette den, och då berättade föreläsaren att det tar minst 2 veckor att få in en ny rutin och att sovrutinen börjar egentligen direkt när man går upp och följ av lek, mat och dagvila. Man måste också vara väldigt strikt trots att det låter tråkigt så rutinen sätts ordentligt. Om ni bara testat olika sätt någon natt hit dit kanske det är därför det inte gett effekt.

Det låter vettigt. Testat 2-3 nätter åt gången. Men ska ge detta Januari ut (har möjligheten då jag ändå bara ska gå hemma) :)
TAck för input.

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 773
Senast: Ajda
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 715
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 633
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
5 551
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar