Sv: Lägga upp tränings schema för travare
Ärligt talat...en ostartad märr som snart blir sex år.
Är det nåt att hålla på med?
Alltså. Visst har alla rätt att uttrycka sin åsikt, men jag blir faktiskt lite irriterad över folk som säger så.
Hästen är sex år, det betyder 4 år kvar på banan om det nu skulle gå vägen. Och nu är det säkert mer som en kul grej och för att lära för TS. Det är inget som säger att hästen inte kan springa in pengar bara för att den är några år äldre än vad man normalt är när man börjar starta.
Jag har själv en valack som blir 9 nu som jag planerar att starta nästa år om det går vägen. Visst, han är startad förut, men det var som 5 åring senast. Men för mig, som för många andra kanske vi håller på för att vi har fastnat för hästen och då spelar det ingen roll om den inte är tre år.
Formtoppade Agge the bomber är ett klassiskt exempel på en häst som kan göra det bra fast man är äldre när man startar första gången.. Eller ja, han var bara kvalad som 2-åring och sen startade han inte förrän i fjol då han var 8 år och han har sprungit in 200k under det senaste året och dessutom startat i V75.
Så TS: Det är verkligen skoj att du vill testa och roligt att du ger hästen chansen. Det borde finnas fler som du. Sen att vissa bara "måste" påpeka att det inte är nåt att hålla på med är bara trist.
Jag tycker det som du tänkt ut låter bra så länge. Du kan ju successivt lägga på nån kilometer i veckan samt också öka på tempot lite i någon kilometer varje vecka. Så att du hela tiden ökar belastningen, men i långsam takt. Då kommer du märka ganska snart vad hästen klarar av.
Att gå efter motto "Det är farten som dödar" brukar inte vara så fel.