Lägga upp tränings schema för travare

MoonFlight

Trådstartare
Har under sommaren fått hem ett 5 årigt sto som jag ska försöka få till start och undrade lite hur ni brukar göra för att sätta igång hästarna på bästa sätt.
Hon är inte startad/kvalad än.

Hur brukar ni göra? Vad gör ni, vilken gångart, hur länge?

Sv: Lägga upp tränings schema för travare

Det beror helt och hållet på i vilken träningsfas hästen befinner sig.

Otränad, grundtränad utan snabbjobb, konvalescent eller i full gång? Det finns ju ett antal variationer.

Håller på med att få upp grundkonditionen nu. Var i gång innan men har dom senaste månaderna tagit det lugnt och gått på bete.

Det kan fortfarande betyda vad som helst från motionsridning till regelbundna snabbjobb.

Hur intensivt tränades hon innan? Och under hur lång tid? Är hon en sån om stått i proffsträning under period eller amatörtränad hela tiden eller rent av sent påbörjad? En sån som "inte hunnits med", skadedrabbad eller "bara" sen eller lite för "dålig" för att hinnas med?

En sådan som "inte hunnits med" och amatörtränad. Inte så intensiv träning innan jag fick henne. Inte riden (sutten på ett par ggr dock inte av mig), inga snabbjobb som jag förstått det.
Har liten kondis och vill gärna trava på hela tiden när man är ute men ingen riktig grundkondis.

Då skulle jag jogga igång några veckor och sen börja köra intervaller i låga farter ungefär som jag gör med min otränade treåring som finns i en annan tråd här. :)

Vet du ungefär hur fort hon kan springa?

Intervallerna ska inte gå full fart utan en bit under för att ge effekt och det är viktigt att man inte kör för många eller långa i början.

Jag kör intervaller 1-2 ggr i veckan (3-5 dagar mellan) och ungefär var 14:e dag får de ett tuffare jobb på tävlingsbananungefär som de som startar men mera efter i vilken utvecklingsfas de är.

När jag börjar från "noll" kör jag aldrig mer än 1600 m tills jag vet att de klarar det utan att få alltför hög återhämtningspuls.

Vet inte hur fort hon kan springa då hon aldrig är klockad.

Har senaste tiden kört runt 3000 m och hon är pigg som en jag vet inte vad när man kommer tillbaka, lite svettig under gjorden men inte alls mycket. Mest skritt men hon brukar även få trava på en bit i valfritt tempo. Ska börja åka in till Åby och se hur det går och träna där. Dvs om jag kan lyckas lista ut vart utselningsplatsen finns i Balltorp.

Ska nog införskaffa pulsmätare till henne tror jag.

Men om man sätter upp 5-7 km (totalt inkl skritt 2-3 km) 4-5 dag/veckan i 2-4 veckor och sedan slänger in en och annan med lite tuffare, längre, låter det som en bra plan? Kommer börja rida henne också om allt går som det ska med det.

Ärligt talat...en ostartad märr som snart blir sex år.
Är det nåt att hålla på med? :crazy:

Så kände jag med, speciellt okvalad har man ju ingen aning alls hur hon är, men samtidigt gillar man att köra så är det ju bara kul och kan man sedan få henen till start är det ju ett plus.

Varför inte, är ju på amatör nivå och jag vet att hon inte kommer bli nästa års elit vinnare men jag gör det för skojs skull, för att se om jag kan. Alla måste ju börja någonstans och vad är det som säger att hon kanske är en kanonhäst bara att hon inte fått chansen än... Även om hon bara skulle springa in 100 kr så skulle jag vara nöjd med det och springer hon in mer så är det ju jättebra och skulle det bli 0 kr så ja då blir det så men då har jag lärt mig mycket på vägen och fått erfarenhet. Sedan är ju målet givetvis att skaffa någon yngre om allt går bra med henne. Hon har ju 4-5 år på sig och vet fler som börjat så sent av olika anledningar och sprungit in ett par hundra i alla fall...

Jag måste hålla med övriga trots att jag har en sån i stallet. :crazy:

4-5 km är ALLDELES för lite, jag brukar jogga en halvtimme upp till 45 minuter varje gång men kör rätt konsekvent varannandagsträning. Och då travar de kanske 2 ggr i veckan och skrittar för vagn eller uppsuttet eller dressyrar (då blir det så klart lite trav) eller tömkör resten av dagarna.

Och sen lägger jag av med joggingen och kör jobb när de joggar 45 minuter utan problem, unghästarna brukar jag börja intervalla korta bitar när de kan jogga en mil utan problem.

Har du tränarlicens, eller hästen på någo som har tränarlicens? Annars får du inte träna på banan då försäkringarna inte gäller.

Ärligt talat...en ostartad märr som snart blir sex år.
Är det nåt att hålla på med? :crazy:

Alltså. Visst har alla rätt att uttrycka sin åsikt, men jag blir faktiskt lite irriterad över folk som säger så.
Hästen är sex år, det betyder 4 år kvar på banan om det nu skulle gå vägen. Och nu är det säkert mer som en kul grej och för att lära för TS. Det är inget som säger att hästen inte kan springa in pengar bara för att den är några år äldre än vad man normalt är när man börjar starta.
Jag har själv en valack som blir 9 nu som jag planerar att starta nästa år om det går vägen. Visst, han är startad förut, men det var som 5 åring senast. Men för mig, som för många andra kanske vi håller på för att vi har fastnat för hästen och då spelar det ingen roll om den inte är tre år.
Formtoppade Agge the bomber är ett klassiskt exempel på en häst som kan göra det bra fast man är äldre när man startar första gången.. Eller ja, han var bara kvalad som 2-åring och sen startade han inte förrän i fjol då han var 8 år och han har sprungit in 200k under det senaste året och dessutom startat i V75.

Så TS: Det är verkligen skoj att du vill testa och roligt att du ger hästen chansen. Det borde finnas fler som du. Sen att vissa bara "måste" påpeka att det inte är nåt att hålla på med är bara trist.

Jag tycker det som du tänkt ut låter bra så länge. Du kan ju successivt lägga på nån kilometer i veckan samt också öka på tempot lite i någon kilometer varje vecka. Så att du hela tiden ökar belastningen, men i långsam takt. Då kommer du märka ganska snart vad hästen klarar av. :)
Att gå efter motto "Det är farten som dödar" brukar inte vara så fel.

Känns som jag måste hålla med dig även om många här inte tycker som jag.:p

Många här?

Jag kan bara räkna till TS och en till? :confused:

Nu vet vi ju inte riktigt orsaken till att kusen inte hunnits med, men de flesta som hamnar så är ju de minst talangfulla i stallet.

Många här?

Jag kan bara räkna till TS och en till? :confused:

Nu vet vi ju inte riktigt orsaken till att kusen inte hunnits med, men de flesta som hamnar så är ju de minst talangfulla i stallet.

Läs om spöket jag håller med popfinger men det är många som tycker att man skall fortsätta. Jag undrar om det är något att hålla på med. :)

Läs om spöket jag håller med popfinger men det är många som tycker att man skall fortsätta. Jag undrar om det är något att hålla på med. :)

Läs om själv, jag läste om tråden efter ditt inlägg och hittade hela en person utöver TS som tyckte det var lönt att försöka.

Att man sen kan ge tips även om man själv inte är så galen längre (jo jag har också tagit nån överbliven med såååån kapacitet, jag tror uppriktigt att de ljög om att den gått bra i provlopp).

När det gäller amatörtränade hästar ska man nog inte räkna med att det är för att de är de minst talangfulla. De i proffsträning, visst. Men som amatörtränade kan det ju ha både den ena eller den andra förklaringen. Annars kan det ju helt enkelt "strula" utan att hästen är helt talanglös. Det vet vi ju tyvärr alltför väl......

Därför ska man nog inte döma bort en häst som nån vill prova med, bara för att den är 6 år. Jag tror ju inte vi är så många här som håller på med travet mer än som hobby ändå och då är det ju kärleken till hästen som är centrat, och blir hästen bra är det en bonus:)

Läs om själv, jag läste om tråden efter ditt inlägg och hittade hela en person utöver TS som tyckte det var lönt att försöka.

Lönt och lönt har jag nog aldrig sagt. Men har man hästar som intresse och tycker det är kul att köra så kan det väl vara en rolig chansning? :)
Hade hästen varit 9 år hade det varit skillnad. Men nu är den ju 6.

Min syn på saken är att hästen missat de viktiga, grundläggande åren i sitt travareliv. Hästen är liksom sina konkurrenter avlad och framtagen för att tävla med under tävlingsmässiga former. De hästarna har sedan unga år kontinuerligt tränats och förberetts från grunden.
Till skillnad mot tex humanidrotten så finns det ingen motionsnivå på tävlandet inom travet. Ingen Tjejmilen eller Grabbhalvan. Du måste vara förberedd och på topp direkt för att konkurrera i Elitserien på lika villkor.

Jag tycker faktiskt det är synd om hästen. Kör den gärna och ha roliga stunder tillsammans under lekfulla former. Men att försöka få ut den på banan är inte rättvist mot hästen.

Min syn på saken är att hästen missat de viktiga, grundläggande åren i sitt travareliv. Hästen är liksom sina konkurrenter avlad och framtagen för att tävla med under tävlingsmässiga former. De hästarna har sedan unga år kontinuerligt tränats och förberetts från grunden.
Till skillnad mot tex humanidrotten så finns det ingen motionsnivå på tävlandet inom travet. Ingen Tjejmilen eller Grabbhalvan. Du måste vara förberedd och på topp direkt för att konkurrera i Elitserien på lika villkor.

Jag tycker faktiskt det är synd om hästen. Kör den gärna och ha roliga stunder tillsammans under lekfulla former. Men att försöka få ut den på banan är inte rättvist mot hästen.

:bow::bow::bow::bow:

Mycket visa ord!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023