Lägga till namn på häst.

Iaraphel

Trådstartare
Någon som kan reglerna angående att byta/lägga till namn på en häst? Om det finns någon chans till att man får det?

Jag har ett 5årigt halvblodsto, alla papper/pass finns. Menjag skulle vilja ha hennes namn förlängt med ytterligare ett ord/namn.
Har hört att det är svårt, men är det omöjligt? Vart vänder man sig?

Och kan man på en häst man fött upp ändra uppfödarnamnet från en speciell person (förnamn, efternamn) till bara efternamnet eller fam. efternamn?. Vet att det är stoägaren som ska stå om inte särksilda kontrakt skrivs, när ska de skrivas annars? Är det försent om stoet är betäckt(men inte fölat) går det att ändra på en tvååring?

Tacksam för svar!

Sv: Lägga till namn på häst.

Om hästen har pass kan man inte byta namn, men lägga till ett prefix, tex gårdsnamn eller liknande. Men ring och fråga där din häst är registrerad, då får du klara besked direkt.

Är du vidskeplig??? Det sägs betyda otur att byta/ändra en hästs namn.:angel:

Går det ens numera? Förr kostade det runt 5000:- men de tog väl bort det för ett gäng år sedan.

Prefix och sådant har jag också hört att det går att lägga till. Men annark kan du ju döpa om hästen hemma i stallet, men när du åker ut på tävling så heter den sitt "passnamn":bump:

Nej det är jag inte!

Jag tror inte på något!

Förutom på mig och min häst :devil::bow:

Tack för svaren!!! Även om de inte var så positiva :(

Detvar just för att hästen ska ut och tävla nu som jag ville ha namnet förlängt:cool:
Är ju blivande fälttävlandsstjärna :angel:
Heter Fioma, kallas Fiompan vill att hon ska heta typ Fioma StarFighter eller något, våra andra hästar heter något med Star.

Grannen vet jag försökte få sina föl att få heta gårdsnamnet med då var det krav på visst antal uppfödningar eller något.. hur är kraven för det nu??
Det trista är att hennes inackoeringstall heter gårdsnamn-stall. och vi har samma gårdsnamn, och inte så kul att döpa häst till norregårdens + namn.

Men om vi skulle döpa om företaget som vissa av hästarna står i till gårdsnamn + Stars, skulle vi få lägga till det då på hästarna som redan har pass???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka