lägga sin ner i transporten

K

Kajo

Ni som har hästar som lägger sig ner i transporten, vet ni varför gör så och om ni lyckats få hästen att sluta med det, hur gjorde ni då?

Vår häst har börjat lägga/sätta sig ner i transporten. Det har aldrig varit några problem förut och så nu helt plötsigt har han börjat med det här. Visst har han krånglat lite vid lastning, men det gör han inte längre. Istället har han börjat med det här :crazy: Han går fint in, men sen när man åkt en bit känner man hur han bökar omkring och när man öppnar så sitter han ner. Han är inte skärrad och han går fint ur transporten och går gärna tillbaka in igen...

// K

Sv: lägga sin ner i transporten

Det kan ha olika orsaker, balansproblem, eller åksjuka tex.

Åker den brett? Jag körde alltid min häst smalt förut, men så fick han panik en gång o lade sig ner. Försökte åka smalt efter det men han fick panik igen direkt. Provade då att låta han stå brett o det har funkat super sen dess.

MetalFairy skrev:
Åker den brett? Jag körde alltid min häst smalt förut, men så fick han panik en gång o lade sig ner. Försökte åka smalt efter det men han fick panik igen direkt. Provade då att låta han stå brett o det har funkat super sen dess.

Samma med min, hon sätter/lägger sig om det är för smalt...

en kompis häst får oxså panik och lägger sig ner om han måste åka smalt. Han verkar även ha dålig ballans.

Min ponny har precis börjat göra så med. Vet inte heller hur jag ska göra, för måste ju åka och träna i ridhus när det är så mkt snö. men ska ta tipset och pröva med åka brett om det nu funkar. Jag tror det är att hästen sitter fast och får då panik när den slänger sig bakåt.

En jag känner åkte med sin häst, och hörde helt plötsligt att det lät en jäkla massa, och när hon stannat med transporten efter vägen så hittade hon henne upp och ner, med benen upp i luften!! .. så hon ringde på hjälp och så, och dom trodde tillochmed att hon var död! för hon låg helt uppgivet med huvudet rakt bakåt. men hon var antagligen rätt utmattad och så ! men det gick bra sen när dom flyttade skiljeväggen och lyckades få ut henne, men hon blev lite halt dock.
Då hade det blivit något så att hon antagligen kommit med halsen under bommen, och på nåt sätt lagt sig omkull och inte kunnat ta sig upp!
men det gick bra, inget som upprepats dock.
men efter det gör hon alltid så att hon inte knyter henne (eller någon annan häst) i bommen, utan över bommen fram i väggen, ganska kort. hästen står ju ändå med halsen en bra bit över bommen.
och det funkar jättebra, inga fler incidenter efter det!
vet inte om det är nåt som kanske hjälper dig eller det problemet du har, men vi får hoppas på det iallafall!
Kram och lycka till nu då! :)

Om man kör unghästar lösa helt utan mellanvägg, då brukar dom välj att ställa sig snett bakåt i transporten, med huvudet mot hörnet mellan lastrampen och väggen. ;)

kl

:rofl: Jag bara MÅSTE berätta vad som kan hända när man transporterar en liten Pys. Shettisar är ju lite bängliga att frakta i släp som är anpassade för stora hästar. Jag brukar lägga höbalar längst fram för att de inte ska krypa under. Nemas problemas säger Pysen då. Man klättrar bara upp på balarna så när matte öppnar dörren så möts hon av en stor hästrumpa. Hur han lyckades klättra upp och dessutom vända trots att han var bunden kort, ja det är än idag ett mysterium.

Det är, eller var, alltid lika spännade att öppna transporten för att se vart han hamnat denna gång. :rofl:

Min älskade Pys! :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30