Lägga sig i eller engagera sig?

Jag är en såndär ”knepig typ”, tror folk säger introvert extrovert samtidigt som jag är känslig för andras sinnesstämningar. På jobb och i stallet är jag väldigt social men hemma så vill jag helst inte ha någon social kontakt 😅
Men jag försöker respektera folk och känna av hur de vill ha det. Visst kan jag fråga om de använder någon specifik sak, kraftfoder, tränare men enbart för att jag är nyfiken över att lära mej mer. Men vissa saker märker man att de helt enkelt bara vill vara ifred och då får man va det.

I vårt stall har vi en regel att man säger hej och hejdå (viktigt för trivseln) och om man har en dålig dag så är det viktigt att man talar om det och att det respekteras.

Men hästexperter som lägger sig i allt vill man helst undvika.
 
Jo kanske, men när jag gör det blir hon ganska putt och det känns inte bra. Men ja, jag kanske får stå på mig
Men så länge du är vänlig så har du inte gjort något fel. Du behöver ju inte vara minsta vass utan säga det snällt med ett leende.

Jag har en person i min närhet som ibland blir kontrollig och jag upplever att hennes kontrollfrågor har minskat över tid med den strategin, så det kanske kan funka för dig också. Har också svarar slappt typ ”jaha” om personen haft ingående förslag på hur saker kan göras bättre.
 
Fast finns det några helt perfekta hyresgäster? Det viktiga är ju att stallet funkar så att säga. Då torde hur mycket ägaren pratar/inte pratar ligga ganska långt ner på priolistan tänker jag. Man behöver liksom inte dra det till ytterligheter som seriemördare.
Antagligen inte, men jag tror många som har "hemmastall" är precis som jag: hellre utan än ha inhyrda som jag inte vill umgås med. Det är min gård, jag vill bara ha människor jag gillar och känner mig trygg med här.

Jag måste inte ha inhyrda, jag har mina egna hästar. Men ibland hittar man rätt person som har rätt hästar, så nu ska jag ha inhyrd igen efter 4 år utan :). Att hästarna trivs med mina hästar och är bra flockmedlemmar är för övrigt lika viktigt för mig som att jag trivs med människan.

Det är ju en annan sak om man har en större anläggning och bedriver verksamhet. Då behöver man fler kunder och vill inte stå med tomma boxar. Men vi som har små stall hemma har hellre tomma boxar än fel person på gården :).
 
Antagligen inte, men jag tror många som har "hemmastall" är precis som jag: hellre utan än ha inhyrda som jag inte vill umgås med. Det är min gård, jag vill bara ha människor jag gillar och känner mig trygg med här.

Jag måste inte ha inhyrda, jag har mina egna hästar. Men ibland hittar man rätt person som har rätt hästar, så nu ska jag ha inhyrd igen efter 4 år utan :). Att hästarna trivs med mina hästar och är bra flockmedlemmar är för övrigt lika viktigt för mig som att jag trivs med människan.

Det är ju en annan sak om man har en större anläggning och bedriver verksamhet. Då behöver man fler kunder och vill inte stå med tomma boxar. Men vi som har små stall hemma har hellre tomma boxar än fel person på gården :).
Nej då har man ju förmånen att välja. Men många har inte det, dels behöver deras egna häst sällskap, kanske ger det en liten slant och sen kan det vara skönt att få hjälp med åtagandena tex. Syftade mest på såna stall där man vill/behöver inackorderade.
 
Nej då har man ju förmånen att välja. Men många har inte det, dels behöver deras egna häst sällskap, kanske ger det en liten slant och sen kan det vara skönt att få hjälp med åtagandena tex. Syftade mest på såna stall där man vill/behöver inackorderade.
Alltså jag vill ju ha :). Men inte till vilket pris som helst.

Och det är väl oerhört sällsynt att man har eget stall och bara 1 häst? Det tar inte lång tid innan shettisen blir inköpt, eller travarn räddas, utifall att man står mellan hyresgäster. Känns lite oansvarigt ärligt talat att bara äga 1 häst när man har eget litet stall. Speciellt från hästens perspektiv, det är tryggare för dom om det finns stabila flockmedlemmar. Och tryggare som stallägare att veta att man aldrig står utan sällskap till sin häst.

Enda anledningen till att jag tar in inhyrda för övrigt är för att mina hästar ska få ha en större flock. Dom mår bättre mentalt av det.
 
Alltså jag vill ju ha :). Men inte till vilket pris som helst.

Och det är väl oerhört sällsynt att man har eget stall och bara 1 häst? Det tar inte lång tid innan shettisen blir inköpt, eller travarn räddas, utifall att man står mellan hyresgäster. Känns lite oansvarigt ärligt talat att bara äga 1 häst när man har eget litet stall. Speciellt från hästens perspektiv, det är tryggare för dom om det finns stabila flockmedlemmar. Och tryggare som stallägare att veta att man aldrig står utan sällskap till sin häst.

Enda anledningen till att jag tar in inhyrda för övrigt är för att mina hästar ska få ha en större flock. Dom mår bättre mentalt av det.
Jag vet många just nu som köper gård och bara har en häst men kanske 4 boxar. Och hyr ut resten. Både för sällskapet till hästen där rätt häst prioriteras. Men även som sgat för att många jobbar och gör de inte det kan det vara skönt att få lite sovmorgon, kunna åka bort osv.
 
Jag vet många just nu som köper gård och bara har en häst men kanske 4 boxar. Och hyr ut resten. Både för sällskapet till hästen där rätt häst prioriteras. Men även som sgat för att många jobbar och gör de inte det kan det vara skönt att få lite sovmorgon, kunna åka bort osv.
Jag lovar att om 2-3 år har de flesta av dom minst 2 egna hästar 😁. Det brukar komma med erfarenheten, man vill inte sätta sig själv i en sits där man måste akut låna, köpa, eller flytta sin egen häst för att man hamnar mellan inhyrda.

För övrigt, ang att tjäna pengar på att ha inhyrda, det gör man sällan. Räknar man in det ökade antalet arbetstimmar så går man vanligtvis back.
 
Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar.

Vi står i ett mindre privatstall där en av hästägarna lite tagit på sig rollen som vice stallchef. Vet att personen ifråga är hästintresserad och nyfiken på vad alla andra gör och varför och gärna vill diskutera detta och ge sina tips och input.

Det kan vara att jag tex ger ett nytt tillskott så skall det äntras in i absurdum varför jag ger det, är det bra tillsammans med hans andra foder, hur det skulle vara för hennes egen häst.

Nu fick min häst en specialskoning på veterinärens inrådan. Många frågor kring detta, personen har t.o.m. gått till hovslagaren (innan jag ens pratat med denne) och sedan uttryckt för mig vad hovslagaren sagt om skoningen hit och dit. Det kan även vara synpunkter på hur mycket strö man lägger in. Min är en riktig skitgris, därför funkar inte bädd utan en växelströbädd har varit bättre. Detta skulle även kommenteras och analyseras grundligt. ”Ja jag hoppas ju hästen inte får trycksår iaf”. Läggs även i när man rider ”ja, idag gick ju hästen inte fram ordentligt, det såg jag”

Hur säger man ifrån på ett bra sätt? Detta är en person som dessutom har en del ångest och perioder och då får extrema kontrollbehov över alla andra. Ett ”jag tar in hästarna” kan följas av säkert 5 medelanden både privata och i stallgruppen.
Hur bemöter man en sån person?
Hur mycket lägger ni er i eller engagerar i andra uppstallades hästar?
Jag har delat stall med rätt många genom åren. Och jobbat i många stall där man iaf får en viss känsla av hur det är. Det är väl ofta någon person som är lite jobbig.
Jag stod i stall med en person som oombedd skulle ge tips till alla. Även yrkesverksamma. Och det började alltid med: ”Ett litet tips bara! Det här lärde jag mig på Strömsholm!”
Det kunde liksom vara ”kolla noga att inte maggjordarna på täcket fastnat i täckeshängaren på boxdörren innan du knäpper. Annars kan hästen fastna, rycka av dörren och skada sig!” Till yrkesverksamma eller folk som haft häst 30 år. 🙄
Det är ju också mer en regel än undantag att de här personerna inte är direkt bäst i världen heller. Så de kanske inte direkt är lämpade att ge råd öht.
Jag fick något idiottips i början. Men sen slapp jag iaf.
Men de flesta tycker jag ändå är trevliga.

Jag jobbar ju med häst och det är rätt vanligt att folk kommer tex om jag mockar eller går förbi och vill ha ”lite tips”. Dvs de vill ha en gratis teorilektion på 40 min. Är det mina elever eller någon vettig stallkompis som man har en tvåvägars relation med kan jag absolut svara o h göra längre utläggningar.
Men jag vill liksom inte jobba på min fritid hela tiden. Och de där som bara vill ha gratis-hjälp känner man ju att det är envägars. Det har jag ingen lust med om det sker ofta. Jag måste få tanka lite själv.

Jag lägger mig inte i andras hästeri om det inte är elever som vill det. Eller folk som frågar. Jag lägger mig i om det är riktigt farligt eller om djuret lider. Eller om någon verkligen sitter i skiten och mår dåligt av att inte kunna lösa ngt.

I ett stall med mkt skitsnack, bråk och stallchef med väldiga problem med det sociala valde jag att lyssna på ljudbok med lurar och säga att jag var så utarbetad att jag behövde få vara ifred. Jag orkade inte med det toxiska klimatet som berodde mycket på ledningsfel. Så jag körde ljudbok tills jag flyttade.
SÅ skönt att stå i stall med endast bussigt och väldigt duktigt folk och bra vibbar nu!
 
Jag lägger mig inte i andras hästeri om det inte är elever som vill det. Eller folk som frågar. Jag lägger mig i om det är riktigt farligt eller om djuret lider.
Det här är sååå svårt, tycker jag. Jag var boxgranne med en stor maffig häst som endast fick 6kg hösilage (!) om dagen pga att han var för tjock. Han fick dock ändå kraftfoder ”för att bli pigg”.

Jag kan sätta alla mina besparingar och tillhörigheter på att den hästen hade magsår. Han var konstant förbannad, finkammade boxen på något att äta, stod med mulen tryckt mot boxgallret när min häst åt för ibland kunde han fånga något spretande höstrå genom gallret, och hans bajs luktade… konstigt. Behövde bindas upp vid sadling för annars högg han. Konstant pain face.

Jag försökte prata lite vänligt med ägarna men fick inget gehör, och när jag pratade med stallägaren fick jag veta att jag inte skulle lägga mig i, ägarna visste bäst.

Led hästen? Så in i helvete. Jag såg till att mocka min box när hästen var ute eller reds för jag mådde så dåligt av att se stackarn.

Idag kanske det hade gått att anmäla nånstans, även om det verkar tveksamt… men för 15-20 år sedan, nja.

Var också inne i ett ganska stort stall i södra Stockholm för några år sedan och blev illamående och fick ont i magen, så många ledsna och bedrövade hästar som stod packade som sillar med höga boxväggar och endast små hål för att kunna se sina boxgrannar. Många på gränsen till pain face, många spända ögon/mular/käkar. Jag hade inte klarat av att stå där men självklart sa jag ingenting till någon av dem vars hästar uppvisade tydliga smärtsignaler, för huuuur gör man ens det? 😩

Så även om jag gärna skulle vilja säga att jag skulle lägga mig i om en häst lider, så i verkligheten nej, det skulle jag antagligen inte göra.
 
Det här är sååå svårt, tycker jag. Jag var boxgranne med en stor maffig häst som endast fick 6kg hösilage (!) om dagen pga att han var för tjock. Han fick dock ändå kraftfoder ”för att bli pigg”.

Jag kan sätta alla mina besparingar och tillhörigheter på att den hästen hade magsår. Han var konstant förbannad, finkammade boxen på något att äta, stod med mulen tryckt mot boxgallret när min häst åt för ibland kunde han fånga något spretande höstrå genom gallret, och hans bajs luktade… konstigt. Behövde bindas upp vid sadling för annars högg han. Konstant pain face.

Jag försökte prata lite vänligt med ägarna men fick inget gehör, och när jag pratade med stallägaren fick jag veta att jag inte skulle lägga mig i, ägarna visste bäst.

Led hästen? Så in i helvete. Jag såg till att mocka min box när hästen var ute eller reds för jag mådde så dåligt av att se stackarn.

Idag kanske det hade gått att anmäla nånstans, även om det verkar tveksamt… men för 15-20 år sedan, nja.

Var också inne i ett ganska stort stall i södra Stockholm för några år sedan och blev illamående och fick ont i magen, så många ledsna och bedrövade hästar som stod packade som sillar med höga boxväggar och endast små hål för att kunna se sina boxgrannar. Många på gränsen till pain face, många spända ögon/mular/käkar. Jag hade inte klarat av att stå där men självklart sa jag ingenting till någon av dem vars hästar uppvisade tydliga smärtsignaler, för huuuur gör man ens det? 😩

Så även om jag gärna skulle vilja säga att jag skulle lägga mig i om en häst lider, så i verkligheten nej, det skulle jag antagligen inte göra.
Ja, det finns väl liksom själ till varför en del duktiga inte vill dela stall med andra hur som helst. Det är mycket som man kan tycka är hemskt mot hästarna, är farligt för häst och människa etc som sker frekvent.
Sorgligt!

Vissa människor går inte att prata med. De hör inte, vill inte höra eller förstår inte.
Och det finns veterinärer som är riktigt dåliga och som kan bli den veterinär som tas ut för att konstatera att hästen i fråga är frisk och mår bra.

Jag fick en ny elev med häst som uppenbart var störd i munnen. Jag öppnar och kollar och den hade typ tänder som var fruktansvärda IOM att de inte åtgärdats alls under många år. Jag sa att den måste träffa tandläkare. Då tog de ut gårdsveterinär à la gamla gardet. Han öppnade munnen och körde runt lite med handrasp i 2 min, utan munstege, utan att kolla etc.
Hade inte jag ändå sagt att den måste till tandvårdsutbildad vet eller tandis hade hästen än idag haft så fruktansvärd trut och så ont.
Det var väldigt andra bud när nästa vet kom.

Och gårdsveterinär som lät en gammal häst som hade fång på alla 4 hovar och var tokhalt gå och lida alldeles för länge. Hon visste att hästen dagligen haltade ut till hage med gräs. Bara man tittade på hästen såg man ju att en helt gett upp. Där pratade jag med ägaren utan respons och sedan sa jag åt hovslagaren som verkat hästen och var väl medveten om att hästen borde avlivats för flera månader sen att om han inte anmälde, som har anmälningsplikt, så gör jag det. Och då honom med. Han pratade med vet och hästen avlivades äntligen.

Eller hästen som var gammal och hade artros överallt och tillslut inte kom upp vare sig i box eller hage och ägaren vägrade avliva.

I såna fall är det ju lättare att agera.
Men när det är så pass litet att det inte är solklart veterinärt etc så får man ju liksom lära sig stänga av och undvika om det är ägare som inte vill ta till sig en annan bild av läget. Om de inte frågar så är det sällan jag säger ngt.
 
Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar.

Vi står i ett mindre privatstall där en av hästägarna lite tagit på sig rollen som vice stallchef. Vet att personen ifråga är hästintresserad och nyfiken på vad alla andra gör och varför och gärna vill diskutera detta och ge sina tips och input.

Det kan vara att jag tex ger ett nytt tillskott så skall det äntras in i absurdum varför jag ger det, är det bra tillsammans med hans andra foder, hur det skulle vara för hennes egen häst.

Nu fick min häst en specialskoning på veterinärens inrådan. Många frågor kring detta, personen har t.o.m. gått till hovslagaren (innan jag ens pratat med denne) och sedan uttryckt för mig vad hovslagaren sagt om skoningen hit och dit. Det kan även vara synpunkter på hur mycket strö man lägger in. Min är en riktig skitgris, därför funkar inte bädd utan en växelströbädd har varit bättre. Detta skulle även kommenteras och analyseras grundligt. ”Ja jag hoppas ju hästen inte får trycksår iaf”. Läggs även i när man rider ”ja, idag gick ju hästen inte fram ordentligt, det såg jag”

Hur säger man ifrån på ett bra sätt? Detta är en person som dessutom har en del ångest och perioder och då får extrema kontrollbehov över alla andra. Ett ”jag tar in hästarna” kan följas av säkert 5 medelanden både privata och i stallgruppen.
Hur bemöter man en sån person?
Hur mycket lägger ni er i eller engagerar i andra uppstallades hästar?
Jag klarar inte av energittjuvar så hade nog sett till att vara där på andra tider eller inte svarat alls:)

Lägger mig aldrig i andras hästar skulle skämmas ihjäl däremot tvekar jag inte att anmäla om djur far illa.
 
Det här är sååå svårt, tycker jag. Jag var boxgranne med en stor maffig häst som endast fick 6kg hösilage (!) om dagen pga att han var för tjock. Han fick dock ändå kraftfoder ”för att bli pigg”.

Jag kan sätta alla mina besparingar och tillhörigheter på att den hästen hade magsår. Han var konstant förbannad, finkammade boxen på något att äta, stod med mulen tryckt mot boxgallret när min häst åt för ibland kunde han fånga något spretande höstrå genom gallret, och hans bajs luktade… konstigt. Behövde bindas upp vid sadling för annars högg han. Konstant pain face.

Jag försökte prata lite vänligt med ägarna men fick inget gehör, och när jag pratade med stallägaren fick jag veta att jag inte skulle lägga mig i, ägarna visste bäst.

Led hästen? Så in i helvete. Jag såg till att mocka min box när hästen var ute eller reds för jag mådde så dåligt av att se stackarn.

Idag kanske det hade gått att anmäla nånstans, även om det verkar tveksamt… men för 15-20 år sedan, nja.

Var också inne i ett ganska stort stall i södra Stockholm för några år sedan och blev illamående och fick ont i magen, så många ledsna och bedrövade hästar som stod packade som sillar med höga boxväggar och endast små hål för att kunna se sina boxgrannar. Många på gränsen till pain face, många spända ögon/mular/käkar. Jag hade inte klarat av att stå där men självklart sa jag ingenting till någon av dem vars hästar uppvisade tydliga smärtsignaler, för huuuur gör man ens det? 😩

Så även om jag gärna skulle vilja säga att jag skulle lägga mig i om en häst lider, så i verkligheten nej, det skulle jag antagligen inte göra.
Jag har också delat stall med en häst som ägaren ansåg var tjock medan jag såg att den var burkigt byggd. Eftersom jag har koll på aveln visste jag att det kom från en hingst nära i stammen. Jag försökte framföra det försiktigt men vann inget gehör alls trots att man tyckte att hästen var besvärlig i temperamentet. Jag försökte också ge små hintar om hur de kunde bemöta hästen annorlunda för att den skulle bli lugnare och gladare.
 
Jag klarar inte av energittjuvar så hade nog sett till att vara där på andra tider eller inte svarat alls:)

Lägger mig aldrig i andras hästar skulle skämmas ihjäl däremot tvekar jag inte att anmäla om djur far illa.
Nej, lediga dagar kan kan försöka anpassa. Men vardagar eller dagar man jobbar så måste man tyvärr vara där samtidigt. Tyvärr är ju denna människa en fena att fortsätta på Messenger sen
 
Nej, lediga dagar kan kan försöka anpassa. Men vardagar eller dagar man jobbar så måste man tyvärr vara där samtidigt. Tyvärr är ju denna människa en fena att fortsätta på Messenger sen
Kan du inte sätta personen på ignorera/försvinnarläge?
Låter skitjobbigt försök verka upptagen i stallet om hon är där och mockar så sadla och rid först och vice versa :)
 
Kan du inte sätta personen på ignorera/försvinnarläge?
Låter skitjobbigt försök verka upptagen i stallet om hon är där och mockar så sadla och rid först och vice versa :)
Brukar gå runt med hörlurar, dock avskyr jag att hantera häst med ljud i öronen även om jag vet att många gör så.

Brukar försöka göra så, min var dock skadad större delen av vintern så att så mycket ridning blev det inte
 
Tack, vad skönt med någon som förstår. Upplever att många har stallet som sin sociala arena liksom. Vet t.o.m. att före detta stallet hade som regler att ”för att passa hos oss ska man vara glad och social” 😳

Vi har tyvärr ingen stallgång. Annars minns jag att det där var ganska skönt
Ja i just det stallet vill människorna ha ett socialt liv.
Då så är det ju fel för dig.
Visst är det bra att veta det innan du flyttar dit?
 
Tycker det är otroligt tramsigt dock. Och hade nog varit det sista jag brytt mig om ifall jag hyrt ut boxar.
Men den som hyr ut för att just få ett socialt liv i sitt stall har väl ändå rätten att välja hyresgäster efter sin egen smak?
Även om stallet bara skulle bestå av sociala personer är det ju inte ens säkert att nästa som kommer in ens trivs i det gänget.
Det är ju därför som det är bra att förklara det redan innan.
Att i just det här stallet är vi för att umgås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp