Lägga nytt golv

Zody

Trådstartare
Jag och sambon är lite sugna på att byta golv i hallen, och funderar lite på hur svårt det egentligen kan vara.
Idag har vi en matta, ingen aning om det är linoleum eller laminat. Vi vill lägga laminat, eller ev. klinkers. Är det något man som amatör klarar av, med lite hjälp av utbildad släkting?
Måste man exempelvis slita ut den gamla mattan, eller räcker det med att plocka bort lister, socklar och liknande och bara lägga golvunderlägg på den befintliga mattan?

Sv: Lägga nytt golv

Linoleum

Gör ett skrapprov. Lätt att få upp spån från mattan och det pulviriseras när du gnuggar det mellan fingrarna. Bränner man pulvret luktar det typ papper. Luktar det inte papper utan blir en klump och luktar stickande är det plastgolv.

Laminat

Gör ett slagprov. Trä är mjukare än Laminat. Stegljud på ett laminatgolv har hårdare klang än trägolv. Du får knappast upp spån från ett laminatgolv.

Jag har själv lagt laminat (det är sånt klickgolv va?) i vårt mobile home, alltså husvagn fast i stugformat. Det var lite knixigt med alla vinklar runt inbygda möbler men med en sticksåg, hammare och en hörnslagarplåtgrej så fixade det sej. Det blev jättesnyggt!

Fast jag hade nog hellre lagt klinkers om det var ett riktigt hus. Det är nog inte heller så svårt, det svåraste är nog att få det jämnt om golvet är ojämnt innan. Så slit ut mattan som är där (eller vad det nu är för något) och få det så jämnt och rent som möjligt. Sedan söker du på youtube och google på Lay tiles och lägga klinkers. Jag har precis gjort det och känner mej redo att göra ett helt hus.
Alla har sagt till mej att antingen köpa eller hyra en riktigt bra klinkersskärare, det är a och o. Och fråga i affären, så mycket råd som möjligt.

Finns ganska snygga laminatgolv som ser ut som klinkers!!

Det är ett sånt vi tittat lite på, och nu har jag lyckats läsa mig till att laminat går bra att lägga ovanpå befintligt golv. :banana:

vi la laminat på befintligt golv i förra huset, gick på en dag för min sambo (första ggn) och då la han både nedervåning och övervåning, utan trösklar.... (all golv blev samma så att säga).

Det negativa med laminat, det blir satans golvkallt..... därför kommer jag aldrig sätta det igen. Kanske mysigare i lägenhet, men absolut inte i hus.

jo men dyrt och vad jobbigt om det går sönder.... om man liksom ska lägga golvvärme för X antal tusen sätter man nog gärna lite bättre golv också.... klinker eller riktigt trägolv :) (laminat blir det aldrig här igen i alla fall.... vi står ut med världens fulaste korkmatta istället tills vi har råd med exklusivare golv, den är varm och go i alla fall :rofl: )

KL

Kan man lägga laminat ovanpå en heltäckningsmatta?
Man använder ju annars ett underlägg innan man lägger klickgolvet så då kanske gamla mattan kan fungera som underlägg? :idea:

Vi kommer nog prova med laminat då det finns mycket snyggt och det innebär även minsta möjliga jobb.
Jag har svårt att tro att det skulle bli kallt på golvet då vi bor i lägenhet, men det visar sig väl. Golvvärme är inte aktuellt, så blir det iskallt får vi helt enkelt tänka om och lägga annat.
Golvet i fråga är ju i hallen, bara en liten yta som vi inte spenderar så mycket tid på, så man kan säkert stå ut med att det är lite svalare också.

Det blir säkert jättebra och som du säger så spelar det inte jättestor roll i hallen. Värre i vardagsrummet eller köket där man sitter stilla länge! Mina fötter är just nu iskalla eftersom jag är barfota och har laminat i hela husvagnen.

Nej precis, skulle det handla om en större yta där vi spenderar mer tid skulle vi nog inte överväga att lägga laminat. :)
Visar det sig senare att det blir iskallt så får jag väl säga shame on me som provade i alla fall trots era varningar. :D

Tror det blir topp... lägenhet är ju annorlunda morför hus :) Har haft laminat i lägenhet och det var inte alls lika kallt som i hus. Ta ett slitstarkt ett bara i hall nöter man ganska mkt tycker jag :) Och skydda med dörrmatta om ni kommer i med blöta skor :)

Det är ju lite andra förhållanden i en lägenhet. :)
Dörrmatta har vi redan, avskyr att dra in onödigt mycket smuts och väta. Städning är inte direkt en favoritsysselsättning :angel:

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 020
Senast: Stereo
·
Hemmet Vi ska till att renovera hallen nu under semestern och jag tror bestämt att vi kan behöva lite hjälp med tips och trix. Framförallt med...
Svar
1
· Visningar
735
Hemmet Vi har ett fuktskadat parkettgolv i vårt vardagsrum och jag tänkte få föreningen att betala det, men OM de inte gör det så har jag...
Svar
4
· Visningar
2 230
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur