Lägga ner tölten?

Reykur

Trådstartare
nu har min reykur börjat trava på otroligt bra! (för att bara ha travat i 6 mån) :love:
han är lättväxlad från skritt-trav och alt är frid och fröjd.
Så länge man inte försöker träna tölt och trav på samma dag. :( han är inte lösgjord i tölten och tölten "förstör" traven.. jag tycker det verkar som en ganska vettig grej att skippa tölten ett tag och stärka upp grundgångarterna.. och sedan börja om med tölten... när man har fått bra form och lösgjordehet i alla situatiooner i skritt trav galopp..
visst låter det ganska vettigt..? men.. jag vill ha lite råd från er riktigt erfarna islandsfolk.. för, jag har trots allt bara sysslat med ialsndshästar i 4a år... :smirk:
//Emma//

Min pålle är tvärtom, ju mer vi travar dess bättre blir tölten. Han kanske lösgörs i traven och sen är det bara att tölta på. När tölten skiter sig rensar jag i trav och så börjar vi om igen. :)

det är det jag tror.. att tölten blir bättre med tiden om vi får ordentlig ordning på traven.. och "börjar om" med tölten när man har ordentlig ording på resten av gångarterna, då kanske tölten kommer upp mer och aktionen, bakbensaktiviteten och formen blir lättare att komma åt.. eller nått... :crazy:

Tyvärr har jag inte några bra råd, men min bästis mamma har en islandshäst som jag brukar rida, och man måste vara/sitta ganska tungt för att få henne att trava, men tölten, skritten och dessutom galoppen flyter på otroligt bra...

Emma, jag tycker det låter jättevettigt, att jobba och bygga/stärka i grundgångarterna.
Fortsätt så!!! Lycka till!

Hakar på ditt inlägg. Jag är ingen expert, och det är säkert olika från individ till individ. Men det låter ju vettigt att rida de gångarter där hästen klarar att gå i rätt form och lösgjord. Så småningom när han är stark och lösgjord så kommer du säker att kunna växla med några mellansteg i tölt från traven och han klarar att bibehålla rätt form, och sedan gå över till trav igen, innan han börjar spänna sej igen. För min Pålla är det lite tvärtom (men ändå inte :angel:), att hon efter tölt får en bättre lösgjord trav, för hon får behov av att sträcka ut, sedan när hon sträkt ut i trav kan vi få en mer utsträckt tölt, där hon jobbar med ryggen.

oj, på slätternes sida eller här på buke..?+ la du märke till något pris....?
fan att jag inte är rik! :(

I nyaste HästFynd.

Riktnumret går till Bergsjö. Samma person säljer även ett par unghingstar.

De ska ha 50.000 för honom!

Jag skulle gärna köpa honom själv men jag har knappt tid med hans bror... undrar om Tigur ger extremt villiga och halvtokiga avkommor eller om det bara är en tillfällighet? Eller så kanske det är sättet de rider in hästarna på Alfhólar som är problemet?

oj.. har dom höjt priset igen..? hmm.. knasiga dom är..
50, ok.. han är kanske värd det, men eftersom att han är så pass svårriden tycker jag att dom borde sänka priset för att folk som verkligen klarar av honom ska ha råd.. :smirk:
hehe.. ja, det kan nog vara båda delarna.. lite av varje..
vissa gårdar på island har ju väldigt egna ideer om hur en häst ska ridas in :crazy:
har du nån koll på någon häst som är från yttri-Kongsbakka? eller någon som är efter Fifill 997 frá vallanesi?
samma tempament på min.. så, kan ju ligga något sådant bakom där med ;)

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 283
Senast: Lella
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 084
Senast: fettso
·
L
Islandshäst Vet inte om detta är ett konstigt problem, men hoppas någon har erfarenheter eller tips att dela med sig! Har haft min häst (4-g...
Svar
1
· Visningar
1 500
Senast: Vina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama