Lägga laminat?

vindvissla

Trådstartare
Vi har precis byggt ett jättefint hus, men pengarna tog ju slut så här i slutet hihi och därför är inte ovanvåningen inredd än. Där är väggar och jag har nästan målat alltihop men det är golvet som är det stora problemet. Vi vill gärna ha trägolv och har fått en kalkyl på ungefär 16 000 kronor plus lika mycket för själva jobbet. Detta är pengar vi inte har för tillfället men vi skulle ändå vilja flytta upp! Så jag kom på den briljanta idén att köra upp till Ikea i Belfast och shoppa deras billiga laminatgolv, då skulle det bli runt 5000 kr för golvet istället, plus lite underlägg och sådär.

Nån som har testat? Hur pass bra fungerar det? Går det att ha med golvvärme eller är det helt förkastligt? Planen skulle ju vara att kunna bo där uppe ett tag, kanske ett år, kanske tre eller fem, och sedan lägga ett riktigt trägolv. Men just att slippa ha golvet som prio ett just nu. Jag vill ju göra trädgård :D

Sv: Lägga laminat?

Visst har ni betongbjälklag med golvvärme i?
Så det borde fungera jättebra.
IKEAs billiga laminatgolv är inte alls så tokiga.
Jag har ett sådant som är 15 år gammalt i ett av mina hus.
Och det har nötts betydligt mindre än jag trodde.
Så det kan ni nog ha i kanske 10år och vara nöjda med.

Precis ett sånt svar jag ville höra! :D

Jag ska kolla runt här lite först, det är 40 mil till Ikea.

Ja det är betongbjälklag och golvvärme.

Visst klarar man av att lägga ett sånt själv?

Ja det är bara att klicka ihop eller klistra.
Mitt var före klickgolvens tid så det är klistrat.
Var bara noga med att inte lägga skarvarna på samma ställe för då reser sig golvet.

Betongen jämnar ut värmen från golvvärmen så det borde fungera bra.
Just nu är "laminatgolvet" uthyrt, men nästa gång som jag kommer in till det så skall jag ta en bild.
Det är det billigaste och har fungerat bra.

Visst klarar man av att lägga ett sånt själv?
Japp, det gör man. Sambon och jag la in det helt själva i vårat sovrum. Nu kan jag inte säga hur länge det håller, för vi har haft det i ca 6-7 månader. Men det blev jättefint och inte kostade det många kronor heller.

OK, jag har lagt klickgolv i mitt mobile home, i både kök, hall och toalett. Det var jäkligt knixigt med alla vinklar och möbler som satt fast men det blev bra mycket bättre än den äckliga heltäckningsmattan som låg där innan! Och då hade jag inte ens ett sånt där proffsigt vinkeljärn utan fick böja till ett redskap själv :D

Men detta ska jag klart testa :bump:

Jag bröt upp mitt klinkergolv i köket (ca 25 kvm) och lade Ikeas laminatgolv där och i hallen. Värsta jobbet var att ta bort klinkern! Pappa och jag klarade detta över juldagarna 2007 (övriga familjen var inte överlyckliga över julfirande i byggdamm...) Golvet är jag jättenöjd med, mycket bättre än klinkern (som fö lades in över julhelgen tre år tidigare).

hur ikea-golvet håller kan jag inte svara på och det är redan dementerat.

huruvida man kan lägga ett klick-golv själv eller inte beror ju på förutsättningarna, men det är enkelt. Man behöver lite allmän kunskap och handlag samt utrustning. plastdistanser för att få rätt avstånd till väggar, en såg att kapa brädor med (sticksåg kör jag med), en borrmaskin med lämpliga borr om du har radiatorrör och dylikt att ta hål för. Tänk på att lämna marginaler mot väggar och hål då golv rör sig.. 5mm i resp ända mot väggen blir fint och 5mm i radie kring hål fungerar väl. Har du det för tajt och golvet rör sig kan du i värsta fall knäcka läck på radiatorrören och i andra fall så kan golvet spjärna mot väggarna och resa sig.

är underarbetet ordnat och det bara är golvläggandet kvar så kan ni efter att fått in snitsen lägga 100 kvadrat på en dag utan problem om ni är två. Det svåraste är att lägga första raderna och att avsluta. Detta då golvet inte ligger still av sin egna vikt i början samt att man inte har mycket arbetsutrymme när sista plankan skall läggas.

Du har golvvärme säger du, isf så borde du inte ha några radiatorer att ta hål för i golvet och då är det väldigt mycket enklare då det är sånt som tar tid om man vill få det snyggt.

Bra att du också är nöjd! Fast idag har jag varit på lokala bygghandeln och deras laminat kostar nästan lika lite, kommer skilja kanske 10 kr/kvm så det blir nog det istället.

Åh det hade varit så härligt att flytta upp!

tomten allt är färdigt jag ska bara måla lite till! Och inga rör heller men öppen planlösning så det kommer helst inte finnas några trösklar. 5mm var bra att veta, jag funderade lite på hur mycket man skulle behöva. Gäller det bara på kortsidorna eller även långsidorna? Sticksåg och borr har jag också.

Jag kan ta lite före och efterbilder!

Laminatgolv fungerar alldeles utmärkt. Det är dock skillnad på kvalitét på de olika laminatgolven (finns olika "klasser"). En del laminatgolv är väldigt billiga och ser lite plastiga ut, de drar också till sig mycket damm. Det bästa är om man kan hitta ett bra laminatgolv (med hög kvalitét) som är matt och "antistatbehandlat", så att det inte drar till sig så mycket damm.

Hoppas det blir fint!

//Julia

Ja jag antar att det är så, billigt och bra kvalité är svårt att hitta! Just nu vill vi bara ha nåt som är bättre än betonggolv hihi. Det blir inte Ikeas utan det de har i lokala handeln, samma märke som jag la i mobile homet men med ektryck. Ser inte lika plastigt ut som de andra tyckte jag. Nåja, ni får se sen :D

Hur går det med ditt hus, jag är jättenyfiken på det också!

Så här långt kom vi på två timmar igår, sen var barnvakten slutkörd så vi fick avbryta! :D

Klickgolv är verkligen helt fantastiskt smidigt. Vi har nog det i nästan alla rum nu. Det mesta är laminat.

Vi har som sagt laminat och äkta trä och jag måste säga att ekgolvet inte är lika snyggt länge som laminaten.

Tack! Ja utsikten kan man inte klaga på! Jag har vardagsrummet på andra våningen också, så min läshörna kommer blicka ut över de där bergen :love:

Jag glömde säga att vi såklart inte ska ha den där fula sängen, det är sambons gamla som hängt med som gästsäng. Jag har byggt en jättesäng som ska sättas ihop om ett par veckor när vi flyttar upp på riktigt.

Wingates konstigt, visst borde ekgolv bli snyggare med åren?

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar