Lägga hö i blöt....

fettso

Trådstartare
Eftersom Oskar har hosta(allergisk bronkit)så ska jag lägga allt hö i blöt åtminstone en timma innan utfodring.

Men så slog mig en tanke.....Rinner inte näring ur höet då,ut i vattnet liksom:confused::crazy:

Sv: Lägga hö i blöt....

Eftersom Oskar har hosta(allergisk bronkit)så ska jag lägga allt hö i blöt åtminstone en timma innan utfodring.

Men så slog mig en tanke.....Rinner inte näring ur höet då,ut i vattnet liksom:confused::crazy:

ge hästen hösilage istället?

Tror inte att näringen rinner ut men nedbrytningsprocessen börjar och viss mögel kan också börja utvecklas. Så visst näringsinnehållet ändras.
Håller med startgrow om att hösilage är bättre. Men även lucern kan vara bättre att ge än blött hö. Finns ju olika typer från pellets till strå.

Men hur fungerar Lusern,har bara varit i kontakt med pellets form men vet inte riktigt vad det är eller hur det´fungerar??:confused:
Finns det i stråform också sa du?
Byter man ut viss andel hö mot Lusern så?För man ger väl inte endast Lusern?

Hästen i fråga är en Shettis och därför är ju inte Hösilage så bra kanske....

Man kan ge lucern som enda grovfoder. Spelar ingen roll om det är i form av pellets eller strå.
I stråform finns det ett antal olika tillverkare vissa har torrare foder än andra så det blir kanske till att prova sig fram till det som passar.
Varför skulle inte en shettlandsponny kunna äta hösilage? Mina äter det med glädje och även lucern. Speciellt min ene har ett väldigt stort behov av protein för att hålla hullet.

Tänkte mest på att han lätt blir för fet...:p
Förra vintern gick dom på fri tillgång av hö och senare hösilage,nu är det hö igen:crazy:

Är Lusern hemskt dyrt eller??Varför är det bra ur dammsynpunkt??

Om en häst blir fet eller inte av grovfodret beror inte på om det är hö eller ensilage utan på värdena på fodret. Finns både bra och dåligt ensilage precis som hö.
Att lucern skulle kunna vara är för att om man har en hosthäst och ger det i pelletsform så kan man blöta upp den i krubban utan att bli av med näring på samma sätt som höet. Eller att vissa av de hackade strå varianterna är lite fuktiga i sig själv. Med det blir klart dyrare att fodra med ren lucern än med hö/ensilage.

Tänkte mest på att han lätt blir för fet...:p
Förra vintern gick dom på fri tillgång av hö och senare hösilage,nu är det hö igen:crazy:

Är Lusern hemskt dyrt eller??Varför är det bra ur dammsynpunkt??

har också en shettis och han äter hösilage likabra som halvblodet..

lusern är betydligt dyrare ja

Varför måste du lägga höet i blöt 1 timma?
Ta en slang och spola igenom höet ordentligt istället.
Näringen rinner inte av.

Varför måste du lägga höet i blöt 1 timma?
Ta en slang och spola igenom höet ordentligt istället.
Näringen rinner inte av.

att spola igenom höet räcker inte....
har fått reda på att det bör ligga i blöt minst en halvtimme.. men inte för länge heller...

Om du blötlägger höet en timma kommer troligen en hel del näring blötas bort. Det behöver ju dock inte alltid vara dåligt i sig. Om man som jag har en lättfödd konvalecenthäst kan man använda blötläggning som ett medel för att göra höet mindre näringsrikt så att hästen kan få mer att tugga på utan att bli tjock.

Tack Helena, du är en källa till god info. Där fick även jag ett svar på mina frågor när det gäller blötläggning till min luftrörshäst. Då var det bara att fortsätta som vi redan gör.

Ja höet förämras närings och hygienmässigt om det får ligga för länge i blöt. Man ska bara spola det, tex genom hönät.

Ja höet förämras närings och hygienmässigt om det får ligga för länge i blöt. Man ska bara spola det, tex genom hönät.

Att bara spola med slang blöter inte höet tillräckligt. Vattnet behöver komma in i stråna inte bara rinna utanpå.
// Linda

hmm.. Jag har fått höra av veterinär iallafall att man bara ska spola av. men hon kanske hade fel, vad vet jag..

*knapplån*

Verkar vara väldigt olika bud! Jag har fått lära mig att det som händer när man blöter dammigt hö är att (mögel?)sporerna som orsakar dammet följer med ner i magen i stället för att stanna i luftvägarna. Sedan är ju frågan om allt hö som dammar är angripet av mögel i någon form? Vad består då dammsporer av som det skrivs om i hh:s länk?

Enligt länken ska det alltså vara bra att blötlägga dammigt hö i högst 30 minuter....

Kanske blev ett litet luddigt inlägg, den som förstår hur jag tänker får gärna komma med input!

Jag tycker så här.
Dammar ett hö så ska man inte använda det. Att det har kommit jord i höet så det dammar brukar vara en ursäkt som inte stämmer.
Att blöta ett friskt hö till en känslig häst är ok men man ska inte använda dåligt hö.
// Linda

När det stod en hosthäst hos oss, så la vi i alla givorna i olika hönät. Sen la vi hönäten i varsin I*ea säck, spolade lite med vatten, så att det blev lagom fuktigt. Det fick stå till nästa dags givor, o var alldeles lagom fuktigt.

Låt det inte ligga för länge, det är inte bra, man ska ge fräsch mat till hästen.:D Men det fattar ju de flesta.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 781
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka