Lägg ner distansritten!

(VLT)
Det är dags för distansryttarna att sadla av.
Rid gärna, men låt bli att sitta 16 mil på hästen.
En tävlingsform som kräver veterinärexpertis av högsta klass, ständig övervakning och en balansgång mellan liv och död, där djurskyddet sätts på spel, har inget berättigande.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=150297

Sv: Lägg ner distansritten!

Jag vet att det var prat om att ta bort maratondelen i just maraton (!) inom körningen och bara ha hinderdelen kvar.
Det tråkiga är att då blir hästarna mer taggade i hindrena och det är väl egentligen DÄR som hästarna skadas, om de skadas.

Antar att det är likadant inom fälttävlan. Det är väl knappast under den plana terrängdelen som hästarna skadas, utan i hindrena i så fall.

Tycker att det är bättre att ryttarna/kuskarna lär sig träna sina hästar uthålliga och starka istället för att ta bort den delen och bara ha den spektakulära biten kvar.

En häst som är trött efter uthållighetsprovet i en terrängritt skadar sig lättare på hinder... just pga att den är betydligt tröttare... tycker det är kanon att de tagit bort den delen i fälttävlan för att helt enkelt göra grenen säkrare... :)

Redhorsefarm skrev:
Distans är skiten. Går bara ut på att vinna.
Men läs i armens ridhanbok om kavalleri förflyttningar så är det helt annat. De flyttade lång per dygn och kunde fortfarande slåss.

hmm. tycker då inte att distans går ut på att vinna mer än någon annan gren.

nu ska jag inte dra alla över ett streck men (oftast) i alla andra grenar finns det inte många som rider för att genomföra och för att de är kul. det finns många som aldrig rider för placering. många som rider på alla sträckor bara för att det är kul och motion.

håller med cammila_h och dom andra av oss ingrodda distansare bra svarat!

Senast ändrad:

Det är distansritten och steeplechasen som är bortplockade. Tror iof att just steeplechasen finns kvar på vissa tävlingar? (inte heller fälttävlansexpert, håller mig på debutantnivå och där finns dom inte),

Så kvar är enbart terrängdelen. Orsaken är att en häst som först gick fas abc (det var fas A distans, fas B steeplechase och fas C distans) innan fas D (terräng) lättare skadade sig eller tog ut sig för mycket i fas D.

Hoppas du förstår min virriga förklaring.

Inga problem! Det där med fälttävlan är lite krångligt att hålla reda på men nu blir det ju enklare då.

Med det resonemanget får vi sluta med fälttävlan och trav också.
Visst, fälttävlan på högre nivå har gjorts om just för att inte innebära lika stora risker, men ingen kan sticka under stol med att vi fortfarande medvetet tar stora risker genom att starta en fälttävlan. Och inom travet finns det ju ett antal praktexempel på hästar som bara fallit ihop och dött, samt att man ofta börjar väldigt tidigt med att träna och tävla travhästar vilket ur djurskyddssynpynkt kan diskuteras.

Hon kan ju skriva en ny artikel när hon har några vettiga argument att komma med istället för bara "nej och åter nej", det håller inte.

(Jag är inte distansryttare, däremot är jag (dock med uppehåll) fälttävlansryttare, så jag är allt annat än partisk)

Vaddå krångligt??
Du rider Dressyr, terräng och banhoppning.
Jag tycker inte att ni kan sitta och jämnföra fälttävlan med distansritt.
Det är som att jämnföra maraton med sjukampen. Det är inte precis samma sak.
Dessutom så är stäckorna så olika, på OS nivå så rider man ca 5 km i terrängen. Själv så har jag en hopphäst som jag skolar om till fälttävlan just nu och vi brukar ha en konditionssträcka på ca 2 km i frisk galopp.

5 km är inte så mycket, om ni inte visste det så rider man fälttävlans alla moment på tre dagar.
Hur många rider ni distansritten på??

Jag har inte varit emot distansritt någonsin men efter Jerez så har jag börjat fundera, om ryttare på VM nivå inte kan känna att deras hästar inte klara av distansen, vem är det som säger att ryttare på lokal nivå klarar av det.
Nu behöver man inte ta i som VLT:s redaktör gjorde i sin artikel men hon är på rätt spår. Man kanske inte behöver ta bort det men det behövs absolut en nyrenovering.

Jag tycker att det ät kul och bra när någon som kan mer om tex Fältävlan förklarar det för mig. För mig känns det inte som om det är någon som jämför diciplinerna, utan tycker att argumenten i den uppmärksammade artikeln kan appliceras på fler disipliner än just Distansritt.

Det som hände i Jerez har lett till förändringar inom Distansen. En av sakerna som förändrades var att för att få rida ett mästerskap på 160 km måste ekipaget ha klarat av en trestjärning CEI ritt på 160 km för att få delta.

Blev det inte förändringar efter Jerez inom fältävlan också? För det hände väl något på den tävlingen också för Fälttävlan? Eller kommer jag ihåg helt fel?

i jerez så var det ryttare som hade hyrt hästar, tror jag de va. dom hade inte kvalat ihop så hästarna & ryttare hörde inte ihop. så nej dom kände nog inte sina hästar, vilket jag tkr är skumt, hur kan man vilja rida så på en häst du inte ens själv har ridit mkt på? och känner

jag tävlart hellst mina hästar...

" En alldeles gräslig handling mot ett försvarslöst djur som själv inte kan bestämma vad det vill göra."

= Hade hästen inte velat varit med hade det synts, det har ingenting att göra med detta dopningsfall -det är skillnad på att tvinga ut en häst på något den inte vill, och att droga den så den orkar med fasten att man själv tränat dåligt/hästen jobbar fasten den är skadad.

" Hade hästar kunnat prata hade de garanterat vrålat nej till mer än högst två mil, tror jag.".

= Jasså? Ska beslut fattas av denna grad på vad någon krönikör tror??
Det var det fjantigaste jag hört, hur är denna persons hästkunskaper undrar jag :confused:

Lägg ned, Elisabeth Bäck.

Jo det har skett många förändringar i ft. Bla så finns det ingen steepelchase och så har de tagit bort distans momentet men de förändringarna har pågått längre än sen Jerez.
Nu så är det iprincip bara GB som har kvar steepelchaseen och den vill de ha bort under 2006 (har jag för mig).
Det är ofta som det kan ske olyckor i ft men på senare år så har det inte skett några allvarliga olyckor.

Jag kan berätta om ft på mer lokal nivå så brukar banhoppningen ligga före terrängen och om man har ett visst antal fel så får man inte starta i terrängen.

Angående Elisabeth Bäck: hon är chefsredaktör för Vestmanlands läns tidning (VLT), hon brukar ha ett helt uppslg i VLT nån gång i månaden om bara hästar (allt från lokal nivå till elit). Hon har haft hästar omkring sig i princip hela sitt liv och är en mycket vettig hästmänniska.

Cybbe skrev:
Angående Elisabeth Bäck: hon är chefsredaktör för Vestmanlands läns tidning (VLT), hon brukar ha ett helt uppslg i VLT nån gång i månaden om bara hästar (allt från lokal nivå till elit). Hon har haft hästar omkring sig i princip hela sitt liv och är en mycket vettig hästmänniska.

Vad gäller chefsredaktören du nämner så är det ändå inte försvarbart att hon sågar en sport hon inte känner till speciellt väl. Sedan må hon vara en fantastisk hästmänniska på alla vis - det sätt hon skrev sin krönika om distansen, var respektlöst.

Jag har absolut inget emot fälttävlan, men att påstå att det inte skett några allvarliga olyckor på senare år är väl inte sant?
------------------

"2005-06-19
Häst dog i fälttävlan
De nordiska mästerkapen i fälttävlan som avgörs i Valla i Linköping drabbades igår av ett dödsfall.
Efter terrrängmomentet föll den 16-åriga hästen Red River ihop och avled."
---------------
"20 september 2003
Fälttävlanssporten har krävt ett nytt dödsoffer.
Den 12-årige valacken Fabio, som reds av Austin O'Conner från Irland,
dog under terrängprovet i EM på lördagen."
-----------

Håller med dig till viss del.... Det är ju en ganska extrem gren innom ridningen... Men jag tror att hästarn tycker det är kul... Och så är det ju ganska hård koll på hästarnas kontition och liknande. Och dessutom hr vi oftast ganska svalt väder i vårt avlånga land... Det är ju lite värre typ i Australien där dom oxå rider mycket distans

Jag tackar för infon om ft, mycket intresant.

Men ang Elisabeth Bäck håller jag med Galadriel, det hon skrev var väldigt respektlöst.

lànar knapp....

det dör hästar i alla grenar, nàgon som skriver sà som denna Elisabet Bäck àr förmodligen en outbildad människa utan särskilt mànga vänner eftersom hon roar sig med att sprida elak och falsk information. Respektlöst skrivet och grundat pà hennes egna fantasier.

Kommer in lite sent i diskussionen men ville bara säga en sak vad gäller det här med att de tidiga distansryttarna sprang mycket bredvid sina hästar. Min far var en av de där ryttarna, han ihop med Kurt Nelson och div.andra (bland annat en tysk på för-VM) sprang iaf 1-2 mil bredvid sina hästar. Tempot har höjts något sedan dess men jag anser att om man som människa är vältränad nog att göra det så är det definitivt inte negativt! Hästen får några minuters välförtjänt avslappning i ryggen och för ryttaren är det också skönt att röra på benen lite. Detta med förutsättning att man har kondisen så man inte blir trött och belastar hästen mer sen. För övrigt tycker jag att det ger sporten bra rykte om ryttarna också är atletiska...

En fråga också bara...

Apropå att journalisten inte tycker man ska rida hästen mer än 2 mil fördelat på hela dagen..... finns det inga andra som tränar sina hästar med långa långsamma löp förutom distansryttare? Vi tränar våra travhästar med denna metod som avbrott och komplement till fart, klättring o intervallträningarna.
Jag kan tänka är en nyttig o avslappnade träning för alla ekipage att ge sig ut på en 2-3 milstur då o då...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka