Lägg ner distansritten!

(VLT)
Det är dags för distansryttarna att sadla av.
Rid gärna, men låt bli att sitta 16 mil på hästen.
En tävlingsform som kräver veterinärexpertis av högsta klass, ständig övervakning och en balansgång mellan liv och död, där djurskyddet sätts på spel, har inget berättigande.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=150297

Sv: Lägg ner distansritten!

Hur kan man låta en människa få dravla så mycket och dessutom trycka skiten?

vilken....jag vat inte vad. vet han hur mycket hästarna är skapade för att röra sig, det är ju väldigt mycket, iofs går ju detta i ett högre tempo men distansryttarna tycker jag ändå verkar vara de som har bäst koll på sina hästar med pulsmätare, veterinär och hinknisse tjosan.

En sak jag har undrat över. När distansen var ny i Sverige var det vältränade män som red (oftast). Dom sprang ungefär halva distansen bredvid hästen (ett maratonlopp på dom längre sträckorna) för att avlasta och underlätta för hästen. Det har jag på senare år inte längre sett utan nu för tiden verkar ryttarna sitta i sadeln hela distansen. Varför denna ändring? Är det något medvetet som gjort man skippat att sitta av och springa med hästen eller har det bara blivit så i takt med att distansen spred sig och blev en bred gren?

Hur tänker ni distansryttare? Varför rider ni hela sträckan? Är det någon av er här som springer med hästen? Varför gör du det?

Bara allmänt nyfiken!

Är det så?

Jag är själv en nymornad distansryttare som aldrig kommer att tävla, bara rida väldigt långt. Dessutom har jag bara 18 mil under 4 dagar i bagaget, (Men det räckte för både rumpa och fötter) :D

Jag skulle aldrig rida hela sträckan, minst en tredjedel gick jag.

Fortsättningsvis kommer jag att göra likadant, under de kommande planerad ritter. Det är ju skönt för både häst och mig att ändra.

Hur det är med tävlingsryttare kan jag inte säga.

Distans är skiten. Går bara ut på att vinna.
Men läs i armens ridhanbok om kavalleri förflyttningar så är det helt annat. De flyttade lång per dygn och kunde fortfarande slåss.

För att se vad vi distansryttare tycker om artikeln så titta in på distansforumet under tråden åsikter.

/Camilla

Jag kan bara svara för mig själv (och jag tävlar på 8-mils nivån) men jag springer eller går bredvid väldigt lite. Det har att göra med att jag vill hålla ett jämnt travtempo som stjäl minst med energi. Att hela tiden växla mellan skritt, trav och galopp och i olika hastigheter tycker jag stjäl mer energi. Kolla en maratonlöpare - den går inte eller tokrusar heller. Dock bryter jag av med lugn galopp då och då för att använda andra muskler men mestadels travar vi.

Distansryttare är också kräsna med sällskapet. Hästar som ska springa tillsammans på tävling ska ha samma tempo annars blir det för jobbigt för den som ska anpassa sig. Min häst och jag har garanterat inte samma tempo... ;)

Däremot kan jag sitta av i kraftiga uppförs-nerförslut, asfalt och annan svår terräng. Men hästarna är ju väl förberedda och tränade med oss på ryggen innan en tävling så det är ju inte så att det blir någon överraskning för dem. Dessutom har vi utrustning som är väl anpassad för prestationen.

Vad jag tycker om artikeln syns på distansforumet.

/Camilla

Tasja skrev:
En sak jag har undrat över. När distansen var ny i Sverige var det vältränade män som red (oftast). Dom sprang ungefär halva distansen bredvid hästen (ett maratonlopp på dom längre sträckorna) för att avlasta och underlätta för hästen. Det har jag på senare år inte längre sett utan nu för tiden verkar ryttarna sitta i sadeln hela distansen. Varför denna ändring? Är det något medvetet som gjort man skippat att sitta av och springa med hästen eller har det bara blivit så i takt med att distansen spred sig och blev en bred gren?

Hur tänker ni distansryttare? Varför rider ni hela sträckan? Är det någon av er här som springer med hästen? Varför gör du det?

Bara allmänt nyfiken!

Det där vågar jag påstå är en myt att distansryttare förr gick/sprang halva distansen själva.

Som distansryttare så kan jag kliva av en grön häst och avlasta ryggen om vi skrittar en bit. När hästen väl kommit upp i distanserna och är redo att börja tävla, då kliver jag aldrig av, mer än när jag närmar mig vetgrinden för paus, för att fortare få ner pulsen. Det är oftast där som fotograferna befinner sig, i grinden, och tar sina bilder på ryttare som leder sina hästar. ;-) Ett undantag till när distansryttare ofta kliver av är om det finns extrema backar.

Om man rider för placering då lär resten av ekipagen försvinna tämligen fort om jag skulle kliva av och börja springa bredvid. Rida för placering är något som man på en färdigtränad häst, med gott samvetet, kan göra några ggr om året.

Distanshästar är vältränade och har inga problem att bära en ryttare under de mil som de går. Farterna är inte högre än vad en människa springer ett maratonlopp.

När häst och ryttare tränar för distansritter så tränar de för att vara ett ekipage. Hästen för att få starkt skelett, muskler och hjärta/lungor för de uppgifter de skall utföra, och ryttaren för att utveckla rätt muskler och uthållighet för att kunna rida i balans utan att bli trött under många mil. Det krävs god uthållighet för en ryttare för att kunna rida distans.

Ryttaren måste måna om att själv orka och inte bli trött på hästryggen. För ryttaren att trötta ut sig själv genom att springa bredvid är helt enkelt inte schysst mot hästen.

Människor och hästar är som bekant helt olika. Hästar är av naturen athleter på ett helt annat sätt än människor. Hästar en födda med en hjärt/lungkapaciet som en maratonlöpare bara kan drömma om. Det är därför ett maraton lopp för människor är på 4 mil och en häst ultimata maratonlopp är på 16 mil. För en fyramilstur kan de flesta allroundridna hästar med lätthet ta sig runt på en 4-5 timmar (skulle du klara det?). Åtminstone så borde ridhästar som man hoppar och rider dressyr på ha såpass bra grundträning för hållbarhet och kondition så att de klarar det.

Hälsning Maja

Nej, distans går bara inte ut på att vinna. Det är troligen enda ridsportgrenen där devisen "att genomföra är att vinna" verkligen gäller och som upprepas om och om igen. Vi blir från första CR till svår klass indoktrinerade i att det viktigaste är att genomföra på fräsch häst. Finaste priset är inte segern i en klass - finaste är best condition, vilket går till den fräschaste hästen med bäst prestation.

Majoriteten av distansryttare blir glada om deras häst blir utesluten i en veterinärgrind. Låter det skumt? Inte alls - det betyder att veterinären stoppade INNAN det blir en skada, vilket alla ryttare borde vara glada för. Naturligtvis blir man mest glad om man går igenom och hästen är fräsch men det förstod ni självklart. Ingen försöker att dividera och ifrågasätta veterinären, de som skulle göra det håller inte på länge med sporten.

Majoriteten av ryttarna rider långsamt, gå in och kolla www.distanslistan.com och se hastigheterna i resultaten. Nu kan det skilja mellan lätta och svåra banor men oftast rider större delen mellan 10 och 13 km/h, vilket ofta är långsammare än ett normalt ridpass hemmavid.

Tjusningen med distansritt är inte att tävla och vinna (kolla prispengarna så förstår ni - och de ska dessutom ställas i relation till startavgifter på 400 - 1200 kr beroende på klass) utan att prestera detta tillsammans med sin häst. Kontakten man får och harmonin man känner är gudomlig. Dessutom får vi uppleva mycket efter vägen, urskön natur och trevliga människor och hästar!

De flesta distansryttare (alla skulle jag vilja säga när vi kommer upp i svårighet på klasserna) har MYCKET stor kunskap om den egna hästen, vad den ska äta, hur den ska träna, hur den mår, vad den ska ha för utrustning, hur man undviker skador, hur den reagerar på träning av olika typ, mm. Vi ser direkt när något inte är som det ska, när vilopulsen eller tempen ger varningstecken, när en liten värme i en kota säger vila, när ej uppätet kraftfoder ger oss anledning att vara uppmärksam. Hur många ryttare, generellt, tror ni har den kollen?

Det som ännu mer talar för sporten är att många hästar tävlar ända upp i mycket hög ålder och är fortfarande friska och i bra form. Det tar LÅNG, LÅNG tid att få till en bra distanshäst - de som tror att vi skulle riskera att förstöra den hästen på en tävling eller en tävlingssäsong har inte tänkt efter. Lägger man ner enormt med tid och energi på något då är man också rädd om det.

/Camilla - som hoppas att ni har fått lite bättre insikt i distanssporten nu.

Jag hajar inte riktigt.

1) Om man nu inte vill vinna. Varför förekommer det då priser?
Inte bara något för alla som genomfört?

2) Om man nu blir glad för stoppet av vet. Varför bryter man inte själv innan? Ni pulsar väl själva?

3) Varför förekommer doping överhuvudtaget om det ändå inte handlar om vinster?

4) Varför skulle inte denna gren få kritik när andra får det?
Kanske ni ska fundera och hantera kritiken vettigt istället?

5) Att jmfra med att ta bort maraton i vanlig idrott som x gör är ju ganska löjligt försvar. Människan väljer själv!

OBS! Jag tillhör de personer som inte uppskattar att man skyller ifrån sej om att t.ex travet är värre. "Inte kan jag råna en bank för att någon annan gjorde det förra veckan."

Tips! Lär er motivera er utan att klanka på andra! Alla har rätt till sin åsikt. :angel:

Eh? Var detta verkligen till mig? En del av det du skrivit har jag inte påstått någonstans, vad jag vet? Men jag ska försöka svara på det du skriver (även om jag tycker att du verkar vilja missförstå).

1. En del vill vinna. De som har tränat för detta länge och har kapacitet i sina hästar. Andra vill inte vinna alls utan rider för att samla godkända kilometrar (vi har km-listor där det är prestige att ligga högt uppe). Andra rider för att vinna på en del tävlingar under säsongen medan man samlar efarenhet och längd i hästen på andra. Alltså finns det vid alla ritter någon som vill vinna, men ibland blir det de som inte siktade på att vinna som vinner. Priser förkommer alltså för att prisa den som faktiskt red klokast och på bästa hästen.

2. Det är inte alltid att en ryttare kan avgöra om en skada är på gång, det är därför vi har välutbildade och specialutbildade veterinärer på plats. De ser på hästens rörelser, dess allmäntillstånd, värmeutveckling, mm om den är trött. Det är inte bara pulsen som styr. Men känner man att hästen inte är okej så bryter man. Pulsa gör de flesta i grinden för att se när man kan gå in till pulsning (man har 20 minuter på sig). Får man inte ner pulsen är man atuomatiskt ute men då besiktas hästen ändå.

3. Se fråga 1. Vi ska väl säg att distansen är mycket skonad från doping. Detta är väl första fallet på mycket länge. Och då kollas doping vid varje tävling, iaf med längre klasser.

4. Har jag sagt det? Men däremot kan man tycka att kritiken är dåligt underbyggd. Jag har skrivit att alla hennes argument går att använda på alla andra hästgrenar och det står jag för. Jag tycker precis som du att två fel blir inte ett rätt så att säga att andra grenar är minst lika dåliga är inte bra, men en naturlig reaktion då hon använder argument som ju faktiskt skulle passa in på övriga grenar. Förutom att vi rider långt då. Jag tycker att vi hanterar kritiken mycket vettigt - vi svarar på frågor och försöker att hålla en högre nivå än vad journalisten i detta fall gör.

5) Det är inget försvar - det är meningen att ge en förståelse till varför distanshästen tränas och tävlas på det sätt den gör. Har man aldrig provat distans har man inget att jämföra med men de flesta kan sätta sig in i hur det är att springa långt och länge själv. Inga hästar väljer själv, det gäller för alla grenar, för de som tävlar och för de som skogsrider. Det är alltså inget bra argument MOT distansritt enbart.

Jag tycker att vi motiverar bra utan att klanka på andra? Varför det blir så här är just det, som jag har skrivit, att EB:s argumentation inte säger något specifikt om distansritt utan passar på just alla andra grenar.

Förresten så skriver iaf inte jag för att försvara sporten, det behöver jag inte, jag vet att den är sund och bra, utan för att förklara vad det handlar om för de som vill veta.

/Camilla

Hehe, men om nu distans är så himla farligt för hästen, då måste väl uthållighetsprovet i fälttävlan också läggas ner? Och galopp och trav? Hur många hästar får inte skador för livet där, och slaktas efter sin karriär? :eek: Och dressyr! Tänk vad många vrickningar i kotorna hästen får då den snurrar runt i piruetter och dansar runt på stället! :D

Men allvarligt?! Vågar vi ens rida på våra hästar?!! Tänk om vi rider ut i skogen och hästen bryter benet! :eek: :eek:

Nä, vi får nog sluta rida på våra stackars hästar innan vi tar livet av dom! :devil:

Nej, allvarligt talat. Jag tror nog att dom som tävlar i dom "farliga" sporterna har VÄLDIGT stor kunskap och dom märker nog faktiskt om deras häst håller på att stupa av trötthet! :rofl:
Själv tycker jag att distans verkar vara en väldigt rolig sport som jag gärna skulle testa på själv! Samma sak med fälttävlan, det är ju lite faran som gör att det är så spännande!

Lina

Man har ju faktiskt tagit bort det farliga i uthålligheten i fälttävlan. Så det är ju en gren som utvecklats till det bättre just i den delen.

Nyfiken - VAD är det man plockat bort? Är inte uthållighetsprovet en kortare distansritt? Har man då plockat bort hela eller något moment i det? Eller menar du terränghoppningen? Jag har inte så stor koll på fälttävlan, men på det större så finns väl både en distansritt (konditionstest, kanske det heter?) och terrängprovet?

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka