Lägenheten luktar

linzan

Trådstartare
Fick hem två katter som levt i misär igår, de är såklart lite rädda och vill helst inte bli klappade. Problemet är att i de rummen som katterna är luktar det verkligen illa :crazy: Jag börjar bli rädd att det ska sätta sig i tapeter och liknande. Det är absolut inte kattlådan som luktar utan det är katterna själva.
Men jag kan ju inte direkt börja med att bada dom nu när de är så rädda.
Har ni några tips på grejer som tar bort lukt eller liknande? Eller andra tips.
Är ju inget JÄTTEproblem men hade ju varit trevligt om det gick att lösa lite smidigt på något sätt.

Sv: Lägenheten luktar

Jag skulle ha badat dem direkt. Det mår både de och du bäst av i slutändan även om proceduren knappast kommer att uppskattas just när den utförs..

Bada dem bums, så slipper de försöka tvätta varandra och sig själva också. :crazy: Kattschampo hittar du i de flesta affärer.

mm var med inne på den linjen men hur fasen tvättar man en katt som inte ens går att klappa? Den ena funkar nog men den andra skakar bara han ser en.

Bit i hop, ta på handskar (om det kan tänkas bli bit & riv) och stålsätt dig inför rabaldret som mest troligt blir :crazy:

Motsträviga katter är lättast att bada om man med ena handen tar ett fast grepp om båda frambenen och håller nere och sedan tar man resten med andra handen. Risk för att bli biten finns men de flesta katter envisas med att försöka ta sig loss mer än att attackera den som håller i. Sen är du hela tiden lugn och bestämd, inte hetsig/nervös, för att minimera chocken.

Går det verkligen inte alls att hålla i katten så kan du sätta den i en gallertransportbur och skölja av den, schamponeringen blir lite lurigare dock, men när katten väl är genomblöt brukar de "ge upp lite".

Motsträviga katter är lättast att bada om man med ena handen tar ett fast grepp om båda frambenen och håller nere och sedan tar man resten med andra handen. Risk för att bli biten finns men de flesta katter envisas med att försöka ta sig loss mer än att attackera den som håller i. Sen är du hela tiden lugn och bestämd, inte hetsig/nervös, för att minimera chocken.

Går det verkligen inte alls att hålla i katten så kan du sätta den i en gallertransportbur och skölja av den, schamponeringen blir lite lurigare dock, men när katten väl är genomblöt brukar de "ge upp lite".

Men allvarligt, vi pratar om skygga katter, på gränsen till vilda. Det du beskriver låter i det närmaste som djurplågeri. Den stressen skulle jag ALDRIG utsätta ett djur för.

Är de så rädda så man måste sätta dem i bur för att kunna "dränka" dem hade jag låtit bli att bada så länge det som luktar inte är giftigt.

Om katterna verkligen måste bada bör det göras när katterna sederats.
Exempelvis på en klinik där personalen är vana vid katter. Att tvångshålla en katt (för övrigt till 99,999% omöjligt med en hand) skapar bara framtida problem. Att hålla en vilt sprattlande blöt katt som dessutom visar sig ha ett par väldigt starka bakben och försöka skölja den grundligt......näej ge upp det innan du provar!
Om katten "ger upp" när den blivit blöt innebär det att den är i chock.
En katt reagerar inte på något vis som en hund i dessa sammanhang.

Så för din och katternas skull: avvakta och se om inte lukten försvinner, det borde den göra - om inte, bada på klinik.

Lycka till!

Tack för alla svar, jag är noga med att vädra och skura golv och annat. Tkr nog lukten har avtagit liite. Jag avvaktar med badandet, de har ingen synlig smuts i pälsen iaf. Känns bara som att de aldrig ens lär titta på mig igen om jag sätter dom i duschen.

Holger: :bow: Kan bara hålla med!

linzan, tror "tyvärr" att du tänker rätt, katter kan vara väldigt långsinta och risken att du försämrar er relation rejält av att utsätta dem för tvång och stort obehag är stor. Dessutom, som Holger skriver, är risken stor att du inte lyckas skölja bort allt schampo och då får katterna klåda istället.

Vill man bada en motsträvig katt så är det så man får göra. Alternativet är att låta bli.

:confused: Jag förstår fortfarande inte varför man skriver dylika förslag. Att tvinga sig på en katt på det viset gör garanterat mer skada än nytta.
Som Holger skriver så är det ju frågan om om det inte är bättre att låta en veterinär sköta den biten om nu katten MÅSTE badas.

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur torrschampo fungerar. Finns det sånt för katt? Rent spontant känns det ju inte så bra att ha på djur som slickar sig mycket i pälsen men jag vet som sagt inte..

Men för jösse namn. Jag har beskrivit hur jag badar motsträviga katter, jag har inte en susning om HUR skygga TS katter är utan kom med ett par tips som hän ändå har frågat efter. Sen får väl TS själv bedöma vilken metod som funkar bäst för de katterna??

Mina katter hatar att bada, jag håller fast dem och gör det som ska göras och efter en stund lugnar de sig. Ja, jag har hanterat vilda och skygga katter och skulle vänta in i det sista innan jag badade en sådan men ibland finns inget val.

Har du sett hur en veterinär söver ner en vild katt? Den vanligaste metoden jag sett är att man sätter katten i en gallerbur som man sedan skjuter in ena långsida på tills katten är fastklämd, inte kan röra sig och sedan får en lugnande. Det, plus två bilresor och ett hiskeligt uppvaknande vette tusan vilket som är värst jämfört med att få lite vatten över sig?? Alternativ fyra djursjukvårdare som håller i varsitt ben på kattstackarn...

lite rädda och vill helst inte bli klappade
tolkar inte jag som två totalt förvildade katter. En vild katt sitter under sängen och fräser och syns bara nattetid.

Jag har ingen aning hur skitiga de här katterna är men de akuthemskatter jag har fått hem tidigare har levt i sin egen och andras katters skit och jag har inte tyckt att det varit lämpligt för dem att tvätta sig själva (eller släppa dem lösa hemma). Visst kan man dalta med en katt hur mycket man vill, men ibland får man lov att göra något djuren inte gillar i för deras eget bästa.

Det finns torrschampo för katter, men det förutsätter att kisse är 100 handtam eftersom det är en ganska hårdhänt behandling.
Katten måste borstas grundligt så att allt försvinner ur pälsen - hårbotten.
Många på utställning som talkar och grejar håller katten upp och ned vid borstningen och riktigt skakar den.....
Tror inte att dina nykomlingar är riiiktigt mogna för detta ;)

Men allvarligt, vi pratar om skygga katter, på gränsen till vilda. Det du beskriver låter i det närmaste som djurplågeri. Den stressen skulle jag ALDRIG utsätta ett djur för.

Är de så rädda så man måste sätta dem i bur för att kunna "dränka" dem hade jag låtit bli att bada så länge det som luktar inte är giftigt.

Håller 100% med!

Det finns sprayflaskor med nått som eliminerar lukt, alltså inte parfymerar, utan "äter" den äckliga lukten. Kolla om du kan hitta nått ställe som säljer proffs-städgrejer, de har nog bäst prylar.
Sprayas i luften, vill jag tillägga, inte på kissarna.

Skulle nog heller inte badat dem om det inte var supernödvändigt...

hm ja, det såg jag att de hade i djuraffären idag. Frågan är ju om det fungerar! Var lite för dyrt för att bara köpa och testa

KL
Den ena är så pass att du inte kan röra honom, han skakar bara man kollar på honom. Den andra går att klappa även om han är rädd och tkr det är obehagligt. De har ingen synlig smuts men de luktar lite kattkiss. Tkr dock det börjar avta lite

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 688
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka