Lagar om staket, hagar osv

Gry

Trådstartare
Hej!

Jag vet inte om jag har hamnat i rätt forum här men jag chansar.

Min kompis har jätteproblem nämligen och behöver hjälp. Sedan en längre tid tillbaka bor hon ute på landet på en liten liten gård, som är omgiven av andras marker. Hon har gamla servitut på de två vägar som leder till hennes lilla gård. Vägarna är supergamla, oasfalterade grusvägar. Problemet är att den enda vägen som duger att köra på används av hennes granne som hage. Det finns alltså en hage på varsin sida av vägen coh han har stängt till med öppningsbara grindar på vägen. Dessa är uppsatta ca 6 månader per år. Mao, kan man inte köra bil där med mindre än att man får hoppa ut och stänga/ öppna grindarna. Av gammal hävd har han rätt att stänga för till djur- gäller det även fritidsdjur, dvs travhäst?

Det går INTE att prata med bonden. Det har varit så här i 6 år. Väninnan är världens snällaste, vänder andra sidan till osv och har aldrig bråkat tillbaka. när hennes man opererat hjärtat och behövde ev akut ambulans närmaste tiden efter gick hon till grannen och frågade om han kunde ha grindarna öppna så att en ev ambulans kunde komma dit snabbt svarade han med att lägga dit stenar... Så ni fattar hur illa det är.

Vad händer om hästarna smiter ut när hon tar sig igenom? hon är skiträdd för det.
Vet någon rent av om man har laglig rätt att ha en väg för att kunna ta sig ut från sin gård, trots annan ägare?

Hur är det med hästar i hagen? Om det händer henne något?

Någon som kan hjälpa?

Sv: Lagar om staket, hagar osv

Det är nog faktiskt så att bonden gjorde rätt, ända fram till att hindra med stenar. Din kompis måste repsektera och sköta grinden.

Han har både rätt (och skyldighet) att hålla stängsel mellan markerna och ska sätta upp grind/färist för att uppfylla servitutet. Egentligen så ska din kompis betala en fjärdedel av vad stängslet kostar enligt lagen om ägofred men ingen brukar driva detta till sin spets nuförtiden. Att ställa upp grindarna är ett lagbrott (kan ses som skadegörelse). Bonden kan till och med sätta lås på grinden men måste då ge en nyckel till din kompis.

Är det en allmän väg (inte troligt eftersom det är servitut) så kan länsstyrelsen föreskriva under vilken tid på året som grindarna ska vara avhängda.

Är det så att man inte har servitut och mer sporadiskt passerar grinden så gäller allemansrätten istället (http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nsratten/Allemansratten-Stangsel-och-skyltar/)

Sammanfattning av de regler som gäller för stängsel: http://www.lrf.se/servlet/ContentVi...&contentUrl=cycube://internal/document/101540

Vad jag har förstått efter att ha googlat lite så är det tillåtet att ha öppningsbara grindar över servitutsbelagd väg, tror inte det har någon betydelse vad för djur det är. Man får inte hindra servitutsinnehavaren att nyttja vägen (att lägga upp stenar är mao inte tillåtet) men grindar är vad jag förstått helt okej (även låsta grindar sålänge servitutsinnehavaren har nyckel till dem)
HÄR kan man ställa frågor, gratis.

Tack för svaret!

Har läst lite på länkarna men det står inget specifikt om vad som händer om hästarna smiter ut. De är ganska enträgna coh trycker på en hel del. Vad händer om de gör skada på bilen? Om de sparkar mot henne? Vad händer om hästarna skadar sig på bilen? Hon är inte särskilt van vid hästar coh hon tycker det är obehagligt när de trycker på så mkt.

Jag vill minnas att man jag har läst trådar där ngn elkille släppt ut hästar ut ur en hage men att det var okej.

Jag hoppas att grannen inte får reda på att hon kan vara skyldig att vara med att betala på staketet...

Tack för svaret!

Har läst lite på länkarna men det står inget specifikt om vad som händer om hästarna smiter ut. De är ganska enträgna coh trycker på en hel del. Vad händer om de gör skada på bilen? Om de sparkar mot henne? Vad händer om hästarna skadar sig på bilen? Hon är inte särskilt van vid hästar coh hon tycker det är obehagligt när de trycker på så mkt.

Jag vill minnas att man jag har läst trådar där ngn elkille släppt ut hästar ut ur en hage men att det var okej.

Jag hoppas att grannen inte får reda på att hon kan vara skyldig att vara med att betala på staketet...
Om hästarna sparkar på bilen är det hennes försäkring som gäller, om de sparkar henne vet jag faktiskt inte vad som gäller för eventuellt skadestånd eller så.

Det är synd att folk inte kan hålla sams, och att vissa får för sig att utnyttja alla rättigheter de möjligen kan ha, till synes för att medvetet eller omedvetet göra sig osams med folk... :devil:

Det är synd att folk inte kan hålla sams, och att vissa får för sig att utnyttja alla rättigheter de möjligen kan ha, till synes för att medvetet eller omedvetet göra sig osams med folk... :devil:

Ja visst är det!! Min väninna och hennes sambo flyttade ut på landet pga övertygelsen om att man inte ska belasta miljön så mkt. De odlar all mat själva, har ingen el inkopplat, lite solceller för att driva radio bara. Är i stort sätt veganer (ibland mjölk). De köper kläder på second hand osv och är extremt fredliga, snälla och genomtrevliga. Men annorlunda. Ibland lånar de en bil av vänner, men mest cyklar de.

Men grannen tycker att de är helknäppa naturligtvis och har gjort sitt bästa i 6 år nu. De har hela tiden försökt att första, ha samtal osv. Men det går bara inte. Han ska ha staketet uppsatt så mkt som möjligt ändå, gärna på vinterna också. Men han har ju rätt till det...

Och varför ska man inte få utnyttja sina rättigheter, bara man är lika noga med att leva upp till sina skyldigheter?! Grannen med hästarna kan ha starka ekonomiska skäl för att ha hästar i hagen. Ett exempel är att för att få EU-bidrag så måste marken betas eller skördas.

Nja... så är inte att så är fallet här. Det är annat som ligger bakom.

Men skitsamma. Frågan är vad som händer om det händer ngt, så att säga.

Och varför ska man inte få utnyttja sina rättigheter, bara man är lika noga med att leva upp till sina skyldigheter?! Grannen med hästarna kan ha starka ekonomiska skäl för att ha hästar i hagen. Ett exempel är att för att få EU-bidrag så måste marken betas eller skördas.
Visst ska man kunna använda sig av sina rättigheter, men med ömsesidig respekt kommer man väldigt mycket längre. Och de där ekonomiska skälen går att lösa genom att ha hästarna på ena sidan vägen halva betesperioden och på andra sidan vägen den andra halvan av betesperioden. Skulle aldrig komma på tanken ens att stänga av en väg med stängsel för en person som har servitut på vägen även om jag skulle ha rätt till det. För mig är det självklart att man kommer överens och ger och tar oavsett vilka rättigheter man har.

Vi har minskat hagar lite grann för att bonden ska kunna komma ut på åkern lättare med sina redskap t ex. Han bad oss göra det, och självklart gör vi det om det är möjligt. Någon gång när vi behöver hjälp med något kan ju han kanske hjälpa oss... Ge och ta...

Visst ska man kunna använda sig av sina rättigheter, men med ömsesidig respekt kommer man väldigt mycket längre. ..

:bow: Absolut! Det känns som om jag tio gånger hellre hade varit granne med dig än :D

I det här fallet är den här vägen dessutom den enda vägen som de kan ta sig till sin lilla gård. Den andra är mer som en gammal traktorväg och den kan man inte köra bil eller cykla på.

Detta är en tråkig situation men har man satt sig i den så har man.

Jag plockar frågorna vart efter.

Av gammal hävd har han rätt att stänga för till djur- gäller det även fritidsdjur, dvs travhäst?
Det gäller alla djur.

Vad händer om hästarna smiter ut när hon tar sig igenom?
Då så blir hon ansvarig för det och det är hennes fel och probem.

Vet någon rent av om man har laglig rätt att ha en väg för att kunna ta sig ut från sin gård, trots annan ägare?
Ja det har man även om så bara är hävd.
I första hand så skall den vägen gå över stamfastigheten, d.v.s. den som gården en gång är styckad ifrån.

Hur är det med hästar i hagen? Om det händer henne något?
Ja då så gör hon sig ju illa.
Hon får väl skaffa en redig olycksfallförsäkring.
För det är hennes eget ansvar.

Har läst lite på länkarna men det står inget specifikt om vad som händer om hästarna smiter ut.
Att råka släppa ut betesdjur får man inte göra.
Så det är hennes anvsvar att sköta det.

(En liten sluss kanske?)

Vad händer om de gör skada på bilen?
Då så får hon en trasig bil.

Om de sparkar mot henne?
Dåså får hon ont.

Vad händer om hästarna skadar sig på bilen?
Då så blir hon skadeståndsskyldig.

Det kan jag inte tänka mig är okej.
Men det är litet annat med elbolag.

Och de där ekonomiska skälen går att lösa genom att ha hästarna på ena sidan vägen halva betesperioden och på andra sidan vägen den andra halvan av betesperioden.

Det kan ju bli väldigt mycket bökigare att sköta om t.ex. vattnet finns bara på ena sidan.

I det här fallet är den här vägen dessutom den enda vägen som de kan ta sig till sin lilla gård. Den andra är mer som en gammal traktorväg och den kan man inte köra bil eller cykla på.

Men det är inte hästägarens problem.
Utan om det finns en annan väg så kan de vara tvugna att göra iordning den om de behöver använda den.
Ett servitut ger bara rätt till att ta väg.
Men sedan så är man själv tvungen att anlägga och sköta vägen.

Så de får väl fixa den andra vägen om det kinkar ena vägen.
Vägunderhåll är en ganska så stor post i en gårdsägares ekonomi.

Det gäller får och getter också.
Jag skall väl ändra till "alla betesdjur" eller något.
Kaniner är väl inte i den avdelningen kanske.

Lagen om ägofred talar bara om "större hemdjur" (hästar och nötkreatur).

Det är synd att det inte finns någon gammal hävd som säger att man har rätt att ta sig till sin gård utan att passera två djurgrindar coh vara skyldig om hästarna försöker trycka sig ut samtidigt som man är rädd. :cry:

Det är synd att det inte finns någon gammal hävd som säger att man har rätt att ta sig till sin gård utan att passera två djurgrindar coh vara skyldig om hästarna försöker trycka sig ut samtidigt som man är rädd. :cry:

Nja det är ju inte så konstigt, när "hävd" uppfanns så var det helt naturligt att vägarna var avspärrade med grindar överallt.

Jag tycker att din väninna ska kolla upp den andra vägen om de kan få ordning på den och istället använda den.

Som de lever sticker ju i mångas ögen, okunskap är för många samma som farligt.
Att grannarna inte förstår deras sätt att leva gör dem därför avogt inställda.

En i min närhet råkade ut för något liknande när han startade firma hemma, han talade med markägaren för att komma överens om hur mycket mer han skulle betala för vägens underhåll, grannens "svar" var att nästa dag stod det en grävskopa som hade grävt av vägen.
Det var bara för dem att göra en ny väg, lite surt men de hade ju inget annat att gå på än att "det hade alltid varit så att de fått använda vägen", det var inte deras mark och de hade egen mark som gick fram till en annan väg.
Så istället för att ha 500 meter (gården syns från vägen) till större väg så fick de nu 2 km.

Kan dom inte lösa problemet med ett elstaket längs med vägen och flytta efter en tid så att det blir betat på båda sidor? Eller det kanske inte är genomförbart.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 742
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka