Lagar kring smådjur

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det några regler eller rekommendationer om hur man får hålla hanar och honor tillsammans?

En bekant har köpt råttungar, en av varje kön, och ska låta dom bo ihop. Honan kommer alltså få ungar som väldigt ung, och fortsätta spruta ut ungar hela tiden.
Som seriös uppfödare och djurvän gör det här mycket ont i mig.

Men jag är tveksam till om det finns något att hänvisa till?

Sv: Lagar kring smådjur

Hänvisa till djurskyddslagen:
5 § Djur får inte överansträngas - att få kull efter kull efter kull är en överansträngning för honan.

Kontakta annars jordbruksverket för att få råd hur du ska göra.

Var ska din bekante gör av alla ungar som blir?

Vet inte riktigt, fick ev intrycket av att hennes bror skulle få dom till sin orm.

Vi avlar ju också ormfoder/kattfoder på några av våra råttor men dom paras med ordentliga mellanrum ändå, och inte för många gånger per livstid..

I L80, som är djurskyddsföreskriften för smådjur som hålls som sällskap eller hobby, står det i allmänna råd i början av kap 8 som är särskilda bestämmelser för kaniner och gnagare, att honor inte kontinuerligt bör hållas tillsammans med könsmogna okastrerade hanar om det innebär att hon utsätts för hälsostörningar pga upprepade betäckningar och födslar.

Vet inte om det står något mer på andra håll i föreskriften, bara att lusläsa! ;)
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 696
Senast: Halali
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama