Spontan reflektion är att vallhundar är hårt avlade på att ta in och reagera på allt som händer runt dem, och att kontrollera saker är oerhört självförstärkande för dem. När de fortfarande avlas hårt på sitt ursprungsjobb, får de detta "tillfredsställt" hos vallningsdjuren och har lättare att släppa kontrollbehovet i andra situationer, men när de avlas för andra ändmål tror jag att det lätt blit kvar "artefakter" av kontrollbehov som kan vara mycket svåra för hunden själv att behärska.
Hos många hundar blir ju avsaknaden av respons från det de reagerar på i sig självförstärkande, så att de med hjälp av tex BAT kan hitta en behaglig känsla genom att välja andra strategier för att hantera sin omvärld, men hos vallhundarna är kontrollen i sig det absolut mest förstärkande som finns - även om den kommer med ett stort obehag.
Att få en vallhund att hitta välbehag genom att själv välja bort kontroll tror jag är väldigt väldigt svårt.
Dessutim handlar ofta de här reaktionerna om automatisk respons på nyckelretningar, de vet alltså inte om att de gör det eller varför.
Jag upplever att Tonto gör tex utfall och "mobbar" våra andra hundar just för att det är så självförstärkande för honom. Han är osäker och att flytta runt andra hundar och säga till dom (aldeles för hårdhänt) ger honom en känsla av kontroll som jag nog aldrig kommer att kunna få honom att välja bort till fördel av något annan mindre självbelönande.