Laga hovar

Jezzie

Trådstartare
Ni som har plastat era hästars hovar vad har ni använt? Min pålle har trampat av sig skon så att han slitit sönder hoven och nu går knappt skon att fästa. Vi provade först med plastic padding men det höll en dag sen sprack det sönder runt sömmarna och skon lossnade igen. Sen köpte vi Vettec Superfast men jag misstänker skarpt att det var något fel på den tuben vi fick då den aldrig härdade, vi fick slå in sömmarna innan plasten stelnat. På morgonen dagen efter var den dock hård men eftersom man inte kunde raspa till ordentligt så tycker jag redan den har börjat glappa lite i kanterna. Hur har ni andra gjort? vad har ni använt. Hästen går absolut inte ha oskodd så försök inte ens föreslå det! Han måste även ha framsulor vilket försvårar saker ytterligare. Är lite desperat då det är mitt i tävlingssäsongen...

Sv: Laga hovar

Vi använder plastic padding och det fungerar bra. Vi är väldigt noga att det är rent innan vi lägger dit det.
Tvättar med vatten och "skurar" området med borste. Går även och torka av med sprit. Det är viktigt med en ren och torr yta.

Provade ju med det men det höll inte :(, vilken sort har ni använt? finns ju massvis...

Hej!! Jag tycker att du ska ta kontakt med din hovslagare, att experimentera själv med hästens hovar skulle jag inte rekommendera. Har du otur kan det ju spricka ända in i hovbenet o då blir det dyrt. Ring ut din hovslagare och be att få det kontrollerat o fixat!! Har själv en fjording som trampade av sig skon så illa att hovslagaren fick fixa den, tur nog så gick det bra den gången att laga hoven, men det kan gå illa om man inte vet vad man håller på med!! Lycka till mvh Heidi

Givetvis har jag kontakt med hovslagare, jag slår inte ens på tappskor själv!

jag har testat equi-thane men jag ska få hjälp av min hovis om ett par veckor att laga på riktigt( hovis har sem). Men nu vet jag inte om jag ångrar mig att jag lagt i hovlagningsmassan mellan skon och hoven. Står nåt på engelska att man ska olja skon om man inte vill att den ska fästa mot lagningsmassan. jag är rädd att min hovis inte får bort skon!
eller tänk om min häst har lite skräp i hålrummet under massan jag lagt dit och får en böld? Nu har massan legat ett par dar och den är stenhård. Är det nån som lagt sån här massa själv, som kan tala om för mig om det är helt galet? Vad kan bli fel? Hästen slet av sig en sko. Jag fick hjälp av hyfsat kunnig person att få fast den trots att det inte fanns mycket att spika i men alla som såg hur hoven såg ut sa att jag skulle laga annars skulle hon trampa av sig den igen och kanske slita bort ännu mera. vet ej om jag gjort rätt eller fel?
nån???

Hmm. Jag minns inte vad vår hovis tog på vår foderhäst när hon kom (totalt sönderslitna och jättekorta hovar!!).
Men jaag har för mig om att det var nån grå sörja, och det fungerade jättebra...

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en häst som har jättetrasiga hovar för tillfället, hon går ute dygnet runt nu i sommar och jag antar att det kan ha något med...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Balaton
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 493
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger