Laga ensilageplast

havamal

Trådstartare
En unghäst hjälpte sig själv till det nylevererade hösilaget. Fem balar såg ut som Schweizerostar efter mindre än en minut (han hade fri tillgång på fräsch serverad hösilage, så han var inte ens hungrig). :rage:

Det har hänt en gång tidigare (samma häst-:devil:). Då var det väldigt många minus så jag täckte pliktskyldigast och lät vara. Nu är det plusgrader och jag vill försöka laga så gott det går. Hur har ni gjort?
 
Sv: Laga ensilageplast

självklart måste en skadad bal åtgärdas direkt för att försöka stoppa skadan i fråga om syre utifrån.
det är katastrof i fråga om hållbarhet om detta negligeras.

har ni balarna förvarande i hagen innan de ska öppnas??
 
Senast ändrad:
Sv: Laga ensilageplast

Plasten ska lagas, ja. Det är därför den här tråden existerar.

Jag förstår inte varför det är relevant för frågeställningen, men om frågan kräver svar kan jag upplysa att hästen måste passera två elektrifierade staket för att ta sig till balarna från sin hage.
 
Sv: Laga ensilageplast

Det finns speciell teip som är ämnad för att laga balar. I värsta fall så sätt på silverteip direkt.
 
Sv: Laga ensilageplast

Har testat typ silvertejp och det funkade inte alls :D

Finns ju speciell lagningstejp till ensilagebalar. Plasten måste ju släppa igenom väldigt lite syre för att det ska ge någon effekt. Det är liksom inte "vattentätt" eller ja, tejptätt som krävs utan syretätt. Borde finnas lätt att få tag i, min bonde hade med för säkerhetsskull när han levererade om någon skulle skadas vid avlastning :)
 
Sv: Laga ensilageplast

delvis kl

En nödlagning här nästa gång är nog att försöka tejpa/lägga på gammal plast och lägga tryck på och hoppas plasten tätar mot sig självt (gör den ju mellan lagren när den läggs på).
 
Sv: Laga ensilageplast

Har testat typ silverteip och det funkade utmärkt. Man måste laga direkt, annars är skadan redan skedd.
 
Sv: Laga ensilageplast

Hur länge "sparade" du den balen?

Jag minns faktiskt inte hur lång tid det tog innan vi tejpade, hur länge tejpen fick sitta innan användning eller så kanske det bara var kasst tejpat. Men det var tydligt dåligt just i skadan i alla fall. Så kanske bara var dåligt tejpning! :)
 
Sv: Laga ensilageplast

De jag teipar är såna som råkar bli skadade samma dag som de pressas, när de transporteras hem. Teipar rejält, kors och tvärs, minst 3 lager och minst 2-3 d, utanför hålen. Dessa balar öppnar jag givetvis så fort som möjligt, men ett par månader har det hänt att de stått innan öppning.
 
Sv: Laga ensilageplast

Tack för svaren! Jag köper lagningstejp imorgon, tack för de tipsen. Provade silvertejp men den ville inte fästa alls då balarna var frostiga och inte gick torka av tillräckligt. De är mycket tjockt plastade så det blir en veckad yta, så den är svår att få helt tät. Balarna kommer vara förbrukade inom en månad, så de blir inte stående så länge som väl är, men måste naturligtvis ändå lagas ihop nu när det är såpass varmt.
 
Sv: Laga ensilageplast

Hur länge "sparade" du den balen?

Jag minns faktiskt inte hur lång tid det tog innan vi tejpade, hur länge tejpen fick sitta innan användning eller så kanske det bara var kasst tejpat. Men det var tydligt dåligt just i skadan i alla fall. Så kanske bara var dåligt tejpning! :)

Jag lagar också mina med Silvertejp och balarna håller bra länge om man tejpar direkt ,sen använder man de balarna först .

*KL*Tror inte på att tejpa en bal 1 eller 1 par dagar senare .... Kan jag inte tejpa balarna direkt så skulle inte jag ge mina hästar de balarna ?
 
Sv: Laga ensilageplast

Bara en tanke.. Känns det inte som att det är väldigt snålt med plast runt balarna om din häst lyckas åsamka så mycket skada på så kort tid?
Mina balar har 12 lager plast (vad jag kunnat räkna, det kan nog vara mer! Och det är så att jag får använda nyaste vassaste Morakniven för att ens komma igenom plasten när jag ska öppna dem. En slö kniv kommer jag knappt igenom med även om jag karvar så att hästtänder ska göra så stor skada låter för mig som att det är snålt med plast runt. Kanske något att ta upp med bonden? Jag vill verkligen ha hållbara balar som inte riskerar gå sönder så lätt.. Bara en liten fundering! :)
 
Sv: Laga ensilageplast

Jag skulle inte våga använda dem när de stått öppna så pass länge.
 
Sv: Laga ensilageplast

Jag räknar där det är runt eller hur man ska säga.. Alltså inte uppepå (rundbalar) för där är det ännu fler lager eftersom de möts där.
 
Sv: Laga ensilageplast

Nu är ju problemet löst, men svaret på några frågor är kanske intressanta för andra.

Balarna är plastade 10 lager. Det är definitivt inte i underkant på denna skörd och det finns ingen anledning att överdriva heller. Hästtänder och -käkar är effektiva så 2-4 extra varv hade knappt gjort skillnad. Du kan få hål på utbuktande "hörnen" på en 14 lager plastad storbal med en bordskniv. Det handlar ju inte om att skära, utan om att hugga. Jag kan inte plasta med tanken att förebygga orimligt yttre våld, det är resursslöseri på hög nivå på fler än ett plan. Balarna skall hålla att lagras och de skall hålla att transporteras. Där ingår inte förrymda unghästar med myror i huvudet.


Hålen är små. Det största 5 cm i diameter. De små knappt hål utan skador i de övre lagren på plasten. Igår lindade efter bästa förmåga med lös ensilageplast vilket inte blir tätt. Idag tejpade. Så länge de lagade balarna kontrolleras noga innan skall de enligt pålitlig källa vara ok att fodra med, men beakta att dessa har sämre hållbarhet. Eftersom hålen är små, balen redan ensilerad, skadan åtgärdad, utomhustemperaturen är låg och de endast ska lagras så kort tid.
 
Sv: Laga ensilageplast

*KL*

Använder mattkniv, går igenom hur många lager som helst :D


Aaknife1.jpg


Rolle
IpL
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 111
Senast: ebba85
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 378
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 501
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp