Låga albuminvärden på föl

valvis

Trådstartare
Fölen är under kontroll av Helsingborg men de ger oss inte så mycket svar och verka själv inte veta vad det bero på. Vi känner två föl som båda under snabbt tid har gått ner väldig mycket i vikt (alla andra fölen i flockarna ser fina ut - fölen går desutom inte i samma flock när det händer men har gått tillsamman i somras). Föl ett blir väldigt dålig och inlag i Helsingborg en gång, då tro de fel på lugorna och ser förbi hans låga blodvärden. När hemma vet sedan få se dem efter hemkomst skickas han upp igen med nu riktig låga Albumin och mycket lågt HB. Fölet få en blodtransfusion och järn tillskott.
Men albuminet går inte upp. De UL buken men hitta inte mer än något förstorat lever och lite tjocka tarmväggar.

Nu åker föl två med till Helsingborg på grund av att den plötslig blir väldigt trött ( den hade då börjat lägga på sig). Även den har låga albumin värden.

Nu tro Helsingborg på att fölen har för mycket maska och det är därför värden är låga. Föl två är dock avmaskat tidigare och maskprov visa ingen mask. Föl ett är avmaskat i helsingborg för 2 veckor sedan men värdena har inte gått upp.

Någon som har varit med om liknade? Båda fölen var helt normala när de föddens. Helsingborg har inget mer att komma med.

Sv: Låga albuminvärden på föl

Oj ! Vad jäkla jobbigt ! Vet inte vad det beror på.... ville bara skicka en styrkekram !!

Hej från Hambo

Dom har inte fått i sig stånds under sommaren, med tanke på den förstorade levern och att dom gick på samma bete? Det tar ju tid innan det visar sig.

Hej igen

Dom har inte fått i sig stånds under sommaren, med tanke på den förstorade levern och att dom gick på samma bete? Det tar ju tid innan det visar sig.

Hej igen

Nej inga stånds vi är någran med rensning och på de betet har där inte varit några.

Usch så tråkigt..

Vad visar blodprovet förutom lågt albumin och hemoglobin? Hur såg trombocytnivån ut? Neutrofila, eosinofila? Hur var levervärdena?
Trombocytnivån är intressant för de har nyligen bekräftat en immunrelaterat trombocytsjukdom hos föl, men i och för sig så ses det vid 1-2 veckors ålder, och jag misstänker att dina föl är äldre?

Hypoproteinemi ses oftast som en orsak till parasitinfektion, men då borde man oftast också ökat antal eosinofila. Och det har ni ju uteslutit.
Problemet kan också vara mage/tarm relaterat - hur är fölens magar? Har de haft några koliksymptom eller diarré? Att de börjar med att gå ned i vikt kan vara det viktigaste symptomet. Har fölen rapat något? Tänker magsår.. Att tarmväggarna är förtjockade tyder på att det är ödem i tarmväggen som har uppstått vid inflammation.
Att levern är förstorad betyder att det med största sannolikhet också har uppstått en inflammation i levern och det låga albuminvärdet kommer därifrån. Primära leverproblem hos föl ses sällan och om det skulle vara det så blir fölet mycket dålig mycket snabbt och kraftig ökning av leverenzymer i blodet. Det verkar därför mer som att leverproblemet är sekundärt.

Usch så tråkigt..

Vad visar blodprovet förutom lågt albumin och hemoglobin? Hur såg trombocytnivån ut? Neutrofila, eosinofila? Hur var levervärdena?
Trombocytnivån är intressant för de har nyligen bekräftat en immunrelaterat trombocytsjukdom hos föl, men i och för sig så ses det vid 1-2 veckors ålder, och jag misstänker att dina föl är äldre?

Hypoproteinemi ses oftast som en orsak till parasitinfektion, men då borde man oftast också ökat antal eosinofila. Och det har ni ju uteslutit.
Problemet kan också vara mage/tarm relaterat - hur är fölens magar? Har de haft några koliksymptom eller diarré? Att de börjar med att gå ned i vikt kan vara det viktigaste symptomet. Har fölen rapat något? Tänker magsår.. Att tarmväggarna är förtjockade tyder på att det är ödem i tarmväggen som har uppstått vid inflammation.
Att levern är förstorad betyder att det med största sannolikhet också har uppstått en inflammation i levern och det låga albuminvärdet kommer därifrån. Primära leverproblem hos föl ses sällan och om det skulle vara det så blir fölet mycket dålig mycket snabbt och kraftig ökning av leverenzymer i blodet. Det verkar därför mer som att leverproblemet är sekundärt.

Jag ska skriva sista proverna senare när jag har tillgång till dem.
Imunreaktion utesluten är kollat för alla man vet. Igen Diarre eller Kolik och ingen magsår. Den som är dåligast och inte bor här går på magsårs medicin men det har inte ändrat något. Inga konstigheter på leverproverna. Proverna på tarmvätskan var utan speciela fynd.

Jag ska skriva sista proverna senare när jag har tillgång till dem.
Imunreaktion utesluten är kollat för alla man vet. Igen Diarre eller Kolik och ingen magsår. Den som är dåligast och inte bor här går på magsårs medicin men det har inte ändrat något. Inga konstigheter på leverproverna. Proverna på tarmvätskan var utan speciela fynd.

Hmm ok. Det enda som jag kan komma i tanke om då är någon typ av förgiftning. Fast det borde ju Helsingborg ha listat ut om det var det.

Hoppas verkligen det löser sig, du får gärna hålla oss uppdaterade.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 088
Senast: Lime
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 839
Senast: keilir
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 550
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka