"Låg" torrsubstans och diaree; hur hör det ihop?

Netika

Trådstartare
Hej!

Gjorde en sökning och läste flera gamla trådar. Såg att flera gånger återkom detta med att lägre torrsubstanser, kring 45%, hade gett hästarna diaree.
Men vad utlöser detta? Vatten ger ju inte diaree så jag tänker att det kan ju vara den högre vattenhalten i sig som gör hästarna lösa i magen utan något annat? Vad??:confused:
/Netika

Sv: "Låg" torrsubstans och diaree; hur hör det ihop?

Ph halten kanske? Ett ensilage med låg TS är oftast mer konserverat än ett med hög TS

Sv: "Låg" torrsubstans och diaree; hur hör det ihop?

Hästar har olika känsliga magar. En kompis shettis (som äter allt och borde tåla) kan inte äta hösilage. Tror (teori) att ju torrare desto bättre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 502
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka