F

Fluuff

Nu är det då så att jag har blivit tillfrågad att rida Lag-Smet i fältävlan, men jag har endast startat fältävlan 3ggr, en med förra ponnyn och 2 med nuvarande, både ponnyn och jag tkr att det är KANONkul att hoppa på terrängbana. Dock dressyren brukar inte gå alltför väl, för tillfället går hon fint i form nu, men så fort man kmr in på dressyrbanan så kraschar det(antar att det är jag som spänner mig?)
Nåväl, jag vet absolut ingenting om det här med fältävlan(är ju hoppryttare) men vad är det för kval regler och sådant? Vi har felfria rundor i LA, och sen vet jag inte om mina ritter och godkända i fältävlan? Har kommit runt felfritt på hinder, men skyhöga straff, hihi dressyrens fel.
Men någon som kan berätta om regler och sådant? Och när det är, visst är det på Bunge,Gotland? :) tacksam för ALLA svar!:D:D

Justdet, ponnyn är 140cm hög, alltså går den i Kat I? Hur höga blir hindrena? :P

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lag sm,??

Kul att ni tycker det är skoj med fälttävlan. Känns väl kanske som att det kan vara läge att starta några fler ggr innan men ger sig av till ett SM. Man brukar säga att en säsong är ganska lagom i en klass innan man ger sig upp i nästa. Det kan ju vara ganska trevligt o starta lätt klass också innan man startar det på ett lag-SM allt är ju lite mer spexat då.
Har dålig koll på om ponnyerna går på Bunge också men isf är det v.31.
Lycka till!

Vill inte vara ofin... men det verkar som att din blivande? lagledare skulle behöva ta ett ordentligt snack med dig, det låter nästan som du fått fälttävlansmärket av tomten ;)
Läs TR IV och SM-bestämmelserna och dra ut ryttarboken och fyll i (allt finns på SvRf:s hemsida)
Har du inte startat i år så får du rida kat II (det är kanske därför dom "drar" i dig)i år (övergångsbestämmelser)
Om "skyhöga" straff är mer än 75 så har du inga godkända kval i år, däremot räcker det att du genomfört med felfri terräng på hinder under 2007

okej, jag har startat en debut iår.. hon ville ha med mig upp på nån tävling på fastlandet i fältävlan, vi bor på Gotland...
en jag har ingen aning, min kompis säger att hindrena kommer ligga på 110, då vet jag inte riktigt om jag vågar :angel: hihi, men vi ska prata med henne! Ryttarboken har min mamma redan skrivit ut, får väl se hur det blir!
Tack för svaren!:)

Hade du lägre än 75 straff i dressyren och inga stopp i terrängen så har du ju ett kval till lätt klass i år men som sagt det är ju rekomenderat att rida mkt fler debutanter innan man ger sig upp i klasserna. Det är väl roligare att tävla svårare om man har fått bra resultat i en lägre klass, det tycker jag iaf. Efter vinst och många placeringar i deb gick jag upp till lätt.
Din kompis menar nog lag-SM för häst som går i CNC* som innebär 110 cm i terrängen och 115 i banhoppningen. Lätt klass ponny gissar jag går på häst debutant banan alltså 90 cm.
Men allt sånt står i fälttävlans TR på ridsportsförbundets hemsida. Jag har extremt dålig koll på ponnyklasserna då jag bara tävlat häst.

okej jag ska kolla TRet, kommer inte alls ihåg hur många straff vi hade i dressyren, mend et kan nog varit runt 75 eller ngt tror jag :p men somsagt vi får se, om det är 90cm skulle jag kunna våga :) ponnyn och jag har redan startat en fältävlan på bunge i år, dock var underlaget inte alltför mkt att jubla åt då tyckte jag. :crazy:
Taack igen:bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka