lag på ridhjälm?

Sv: lag på ridhjälm?

nej det gör det inte men om man inte rider med hjälm bör man kolla om sin försäkring täcker skador utan hjäm...

Egentligen är det ju rätt oväsentligt vad försäkringen täcker... sitter man där med en svår skallskada så gör man...

Alltid korkat att rida utan hjälm! Men inte olagligt.

Jag har svårt att tro att det finns en lag mot detta, då hade de som rider GP dressyr bland annat fått problem...

Men som sagt, inte säkert att försäkringen täcker, men även om den gör det så är ju skadan redan skedd

*kl*

På ridskolor/klubbar anslutna till Svenska ridsportförbundet finns det lag på att man måste använda hjälm på anläggningen.

Privat gör man som man vill (men alltså inte i klubbens lokaler) men det verkar otroligt korkat att rida utan.

KL

Konstigt egentligen, att en fjortonåring inte får cykla till skolan utan hjälm, men en elvaåring får härja runt på ponnyn utan. Man faller längre från en häst, dessutom sparkas inte cykeln så hårt.

Är inte lag på ridhjälm, men det borde det vara.
Otroligt dumt att rida utan, då är man inte rädd om sig....

Vi som är vuxna måste tänka på att vara förebild för de yngre ryttarna.

Med tanke på att det är "lag" för ponnyryttare att ha väst och hjälm i hoppning, så borde det vara "lag" på att dressyrryttarna också skulle ha hjälm!

Vad är skillnaden????

Nej det är ingen lag, men på vissa anläggningar finns regler om att man måste rida med hjälm på deras ridbanor och ridhus.

kl*

Har för mig att jag hörde på radion förut att försäkringsbolagen inte har några krav på att man rider med hjälm, bla för att det är svårt att bevisa att någon ridit utan om olyckan skulle vara framme.
Detta kan dock ha varit ett speciellt bolag, och jag vill inte säga säkert att det är så.
Någon annan kanske vet bättre än jag.

Personligen tycker jag bara att det är helt idiotiskt att rida utan hjälm :cool:

jag trodde det var lag på hjälm upp till 18 år..? :confused: åtminstone tycker jag att man kan ha det!

Det skulle vara väldigt märkligt om någon kom till sjukan med spräckt skalle och läkarna vägrar och fixa för att man inte använt hjälm???!!!!
Då bör man inte heller få sjukvård om man röker, dricker, är överviktig eller väldigt äventyrlig med stora risker som följd!! Självklart så gäller försäkringen om man skadar sig. Sen att det är korkat att få skallen spräckt med eller utan försäkring är ju en annan sak. Tycker dock det är märkligt att det finns så mycket hat mot ryttare utan hjälm. Ryttare som sitter och röker på hästryggen väcker inte samma vrede.

Det borde vara lag på det! Som nån sa tidigare. Ungar får inte cykla utan men flänga ponny får de...

... Ryttare som sitter och röker på hästryggen väcker inte samma vrede.

Faktiskt så väcker denna kategori mer irritation hos mig än folk som rider utan hjälm. Utan hjälm respekterar man inte sig själv (och sin hälsa). En cigg i handen betyder för mig att man är raka motsatsen till det häst- och ridsport är för mig; i samklang med djur och natur, med respekt för dessa och sig själv, lyhörd för sina egna och andras behov...

Tycker dock det är märkligt att det finns så mycket hat mot ryttare utan hjälm. Ryttare som sitter och röker på hästryggen väcker inte samma vrede.

:eek: Finns det folk som gör det ?! Aldrig sett häromkring, men hade nog blivit tokig! Här får de sig en tillsägelse av minsta stalltjej om de går ett steg utanför rökrutan

Med tanke på att det är "lag" för ponnyryttare att ha väst och hjälm i hoppning, så borde det vara "lag" på att dressyrryttarna också skulle ha hjälm!

Man måste väl visst ha hjälm när man tävlar dressyr? :confused:

I de högre klasserna använder man ju hatt, men alla ponnyryttare måste ju ha hjälm, varesig de rider hoppning eller dressyr.

Dessutom är det ingen lag, det är ridsportförbundets regler.Stor skillnad!!

Faktiskt så väcker denna kategori mer irritation hos mig än folk som rider utan hjälm. Utan hjälm respekterar man inte sig själv (och sin hälsa). En cigg i handen betyder för mig att man är raka motsatsen till det häst- och ridsport är för mig; i samklang med djur och natur, med respekt för dessa och sig själv, lyhörd för sina egna och andras behov...

Får jag ställa en fråga.. så om jag sitter, hemma på min gård, utan omyndiga personer i min närhet, blir superfrustrerad på min häst, tar en micropaus och röker en cigarett ifrån ryggen på henne.. så är jag respektlös mot - Vem då? Min hälsa är min ensak, och inget någon skall dömma mig för - då torde jag kunna dömma alla de som tröstäter eftersom de ahr utveckalt ett beroende av mat - som jag gjort med cigaretterna.

Hade det varit bättre om jag suttit av och stått bredvid min häst och rökt, med resultatet att hon andas in röken betydligt mer koncentrerat än när jag sitter på?

Eller ska jag helt enkelt Strunta i den paus som får frustrationen att släppa och kanske bli på tok för hård mot min häst och/eller tappa humöret och bli rent orättvis och brutal? (nikotinabstinens + frustration är ingen bra kombination)

Och säg inte "SLUTA", jag har försökt. Många gånger, och trillar dit inom 3 månader igen. Jag har väl svag karaktär då.

Nah, dom som är verkligt hälsovådliga, för sig själv och sin omgivning, det är de som inte vet vad det håller på med och flänger omkring på en häst för länge, för fort och i felaktig form utan att ha kontroll på den. DÄR kan vi prata om att inte vara i samklang.

Apråpå det där med lag om hjälm; Såvitt jag vet finns det ingen lag, men jag har hört om en del försäkringar för föreningar/företag som inte gäller om en olycka sker och den skakade inte hade hjälm.. många gånger därav hjälmtvånget på flertalet ridskolor. (inte Bara för att man som äldre BÖR vara ett gott föredömme för de yngre)

Jag tycker rökning rimmar fruktansvärt illa i relation till djur och natur. Oavsett om man sitter, står, ligger går.

För mig är det samma sak som andra sportutövere, men jag har faktiskt aldrig sett någon först dra en repa 100 meter häck och sedan ställa sig och röka...

neh.. jag sprang en halvmil, stretchade och rökte. Och klunkade en sjuhelsickes massa vätskeersättning. Du skulle hakat på ;)

What goes in, must go out. Att man röker betyder inte per automatik att man sköter om sig dåligt, jag har fortfarande bättre kondition än många ickerökare jag känner - både i hästerisvängen och utanför. Neh, då anser jag det vara betydligt mer oansvarigt att vara rejält överviktig och rida. Att man gör saker som logiskt sett förminskar kroppens syreupptag innebär egentligen att man som kroppens inneboende får se till att kompensera upp för skiten man drar i sig genom träning och vettig mat.

Let´s agree to disagree´...

För mig har inte ridning/sport/friskvård något gemensamt med rökning. För mig är rökning en utlimat förolämpning mot omgivningen som tvingas bli passiva rökare.

Men det är ett val var och en gör, om de vill bränna sina pengar på rök ner i lungorna.

Liknande trådar

Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Scata
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka