"Lag" på antal fodringar

S

Sandro

\"Lag\" på antal fodringar

Finns det någon "lag" eller "rekommendation" någonstans som säger hur många fodringar om dagen en häst behöver? Eller finns det någon annan bra sida där det klart och tydligt står hur många fodringar och varför en häst behöver? Eller så kanske ni kan hjälpa mig med extremt övertygande argument för att få människor som säger att "så har vi alltid gjort och det fungerar" att förstå att hästen faktiskt är gjord för att äta större delen av dygnet.

Vi har nämligen lite meningsskiljaktigheter i stallet och jag behöver bra argument till att en häst behöver fler än två :eek: fodringar per dag!!
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

Jag tror inte det finns någon lag på antal fodringar per dag. Tänk om man fodrar med 15 kg en gång per dag, då skulle det vara olagligt om lagen säger 3 ggr per dag.

mvh Jessica
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

Någon lag finns där väl inte men man rekomenderar att fodra i allafall 3gånger om dagen.
Jag har alltid kört med 3-4gånger om dagen.

Våra rutiner i stallet är

Frukost mellan kl.6-7
Lunch mellan kl.13-14
Kvällsmat vid 19+

Nu när hagarna är tråkiga och hästarna mest står och hänger så tycker jag det känns viktigt att luncha dom ..så har dom något att pyssla med när dom är ute.
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

I det här stallet har de "alltid" gett hästarna krafftfoder vid ca 07,00, sedan går hästarna ut i hagen där de får mellan 2 och 3kg hö. Sedan kommer de inte in förrän vid 18,00-19,00 (ca). Detta anser jag är alldeles för lång tid men de håller som sagt inte med mig.
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

Vi har precis haft de snacket i stallet åxå.
Jag menade åxå på att det inte fick gå så långt som mellan 7-19 utan att hästrna får ett mål mat i mellan...blev lite diskutioner om det,men vi enades allihopa sen och beslöt att ha kvar fodringarna som vi haft de innan!!
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

Varför?
För att hästen har en liten magsäck, den bör ha mat flera gånger per dag så att det fylls på..
En liten matsäck kan inte äta för stora mängder, och får hästen för få gånger så kan den gå hungrig (hästen alltså).

Så det argumentet är godkänt, för att hästens matsäck är så liten att den behöver mat flera gånger/dag för att inte behöva gå hungrig..

Mina pållar får 3-4 ggr/dag, men jag slänger åt dem rätt bra med hö på "morgonen" så det finns kvar hö när jag kommer hem..
Inne står de dessutom på halm, som de äter :crazy:.. Inte så kul då den ena hästen ser mer ut som en badboll, men han ska snart sättas igång..

Mvh Lisa.
 
Re: \"Lag\" på antal fodringar

Jag tycker att det är skam att inte ge hästar mat under hela dagen!
Mina får hö fyra gånger per dag (ca 6, 12, 17.30 o 22.00) och däremellan har det fri tillgång på halm i hagarna. Alltid mätta och alltid sysselsatta.
Hellre en badboll än en magsårshäst!
(Och för övrigt är de inga badbollar heller ;))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 998
Senast: Lillefrun
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 055
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp