Lag om box vid lösdrift?

Yrja

Trådstartare
En mycket, mycket besviken lösdriftare.

Jag har fått mycket felaktiga budskap av våran stallägare och trott att vi skulle tillägnas helt egna uteboxar. Dessa skulle byggas under vintern och under tiden skulle vi få ha en box i ett annat stall på gården. Detta var helt fel tydligen, vi ska inte ha rätt till någon box över huvudtaget.

Hon påstår dessutom att det inte finns någon lag som säger att man på en lösdrift måste ha tillgång till box - där gick jag i taket (inombords).

Iaf har de ett överblivet stall på gården utan fönster och med mycket liten ingång (det är ett gammalt stall i en stenbyggnad). Där ska våra hästar kunna stå vid ev. skada. Jag frågade varför det inte finns möjlighet att ha boxen ordninggjord för tex om hästen skulle behöva torkas i några timmar om täcket läkt igenom eller om den fått lugnande vid ett ingrepp och behöver fyra väggar i några timmar innan den piggnar till (min häst blir väldigt påverkad) och då sa hon att dessa boxar "inte är i skick". Jag frågade vad det innebar och det betyder alltså att det stpe en massa grejer därinne. Jag frågade om det gick att ordna så att en box var tillgänglig hela tiden men det gick inte.

Jag tycker att detta känns otroligt osäkert. Hittar jag min häst fläkt i hagen så har jag nog inte sinne nog att städa ur en box med en trasig häst i min andra hand. De kan ju inte garantera att de är hemma hela tiden och kan hjälpa mig. Dessutom hade vi aldrig flyttat hästen dit om vi vetat detta. Det är snålt att vi ska behöva torka en blöt häst i 3 timmar i en stallgång som är så pass trång att det inte ens går att vända en häst över 160cm mkh i den - man måste vända i en box - och det finna bara plats för en häst i taget att stå uppbunden i gången. Den måste dessutom tas ut för att de andra ska kunna komma in i sina boxar. Jag erbjöd mig städa ur en box men det gick verkligen inte för sig. Vi har en ligghall nu så vi ska inte ha tillgång till ngn box, tom eller inte tom.

Jag blir ARG rent ut sagt.


Vad säger ni, är det ok att boxen som tillhör lösdriften är full med grejer och finns i ett stall utan fönster? Måste den inte vara till föfogande och kunna användas utan att man ska behöva strukturera om när ngt händer och börja möblera?? *regelmässigt alltså*

Jag ska ringa jordbruksverket, men personen med kunskapen är inte där än så jag försöker att få lite fakta här istället. Vet någon vart man skriftligen kan hitta det som är bestämt kring just detta? Jag hittar ingenting om box till lösdrift på jordbruksverkets hemsida.

Jag kan ha fel, då får vi flytta helt enkelt. Men jag vill veta hur det ligger till.
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

Jag frågade när jag tittade på en lösdrift. Min häst var för hög för att stå i deras stall... Lösdriften däremot var godkänd för min häst. Då fick jag veta att en box per tio hästar ska finnas och den får inte vara temporärbox i lösdriften.

Som jag förstod det var det också ett måste att boxen inte räknas som utebox. Dvs ska vara inne i ett stall. Här kan jag ha missuppfattat dock.

Boxen ska finnas och det ska vara tillgång till den hela tiden.

Poängen var det att vi kunde inte göra en box i lösdriften om min häst skulle skadats och därför kunde jag inte flytta dit.

Detta har jag tyvärr ingen länk till Internet på, fick info via telefon och mail.
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007 15
12 § Hästar som behöver särskild
vård ska kunna tas omhand lösgående
i ett närbeläget utrymme och ska där
vid behov kunna stallas upp
individuellt. Utrymmet ska ha ett
klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar
som under den kalla årstiden hålls i
stallar med utomhusliknande klimat
ska det även finnas behandlingsplatser
som kan värmas upp eller på annat sätt
vara anpassade så att deras behov av
termisk komfort tillgodoses.
Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör
kunna hysa minst var 25:e häst.
Kravet ställs för att sjuka eller skadade
hästar ska få vila, äta och skötas om i lugn
och ro och under goda förhållanden. Hästar
trivs i regel inte ensamma och vissa blir
mycket oroliga om de lämnas själva. Det är
en fördel om en annan lämplig häst kan
stallas upp som sällskap. I stall med både
spiltor och boxar kan hästar byta plats för
att tillgodose kravet. Boxar kan även
monteras upp i ligghallen.
Stallar med färre än 25 hästar ska ha minst
en box tillgänglig.


läs mer på http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

Djurskyddslagen 3 kap 12 §
Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående
i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp
individuellt. Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att deras behov av termisk komfort tillgodoses.

Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör kunna hysa minst var 25:e häst.
Kravet ställs för att sjuka eller skadade hästar ska få vila, äta och skötas om i lugn och ro och under goda förhållanden. Hästar trivs i regel inte ensamma och vissa blir mycket oroliga om de lämnas själva. Det är en fördel om en annan lämplig häst kan stallas upp som sällskap. I stall med både spiltor och boxar kan hästar byta plats för att tillgodose kravet. Boxar kan även monteras upp i ligghallen.
Stallar med färre än 25 hästar ska ha minst
en box tillgänglig.
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

TACK för era svar!
Har pratat med en annan kille på jordbruksverket nu.

Tydligen behöver det bara finnas möjlighet att göra/öppna upp en box som också ska kunna vara uppvärmd vid behov.

Frågan är - vad är "vid behov"? Om hästen blir blöt och kall, om hästen visar tecken på feber, om hästen är vinglig och trött efter att ha fått lugnande medel? Eller endast om veterinär råder boxvistelse?
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

Vill avsluta tråden och säga att det blivit ett missförstånd stallägaren och mig imellan så det var inte alls så farligt som jag trott! Vi kommer att ha möjlighet till box ett tag framöver och troligen ända tills vi får egna uteboxar.

Jag pustar ut och GLÄDS åt att kunna stanna i detta stall där vi fö. trivs otroligt bra. :bow:
 
Sv: Lag om box vid lösdrift?

Jag har egen lösdrift o inga boxar, däremot en ligghall. En "granne" har ett litet stall o jag har blivit lovad att få ha min häst där om skada uppstår. Man måste ju ha tillgång till box enligt lag.

När kommunens djurskyddsinspektör var hos mig påpekade hon att det inte är säkert att man kan flytta en skadad häst överhuvudtaget. Det kan va så illa att man får sätta staket runt hästen i hagen där den ligger o bestämma att det är "boxen" o det ska då betämmas i samråd med veterinär. Annars tyckte hon att jag skulle tänka till hur jag kan avdela ligghallen provisoriskt om jag tex inte kan lasta hästen.

Jag har tillfälliga stolpar o extra tråd, så jag kan avdela en yta om akut behov uppstår.

I övrigt rider jag inte hästarna jättesvettiga på vintern, skulle de ändå bli det så får de ha täcke tills de har torkat.

Min ena häst hade fläkskada i somras men fick ändå gå i hagen som vanligt. Veterinären tyckte inte att det fanns nån poäng i att stå i box för det.

Jag förstår din besvikelse. Box är tyvärr inte alltid ett alternativ ändå som djurskyddsinspektören påtalade, men det är klart att man gärna vill ha tillgång till det.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 239
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp