Lag om antal fodringar/dag

B

Bobby_

Hej:)
Är jag helt ute och cyklar om att det är lag på att hästarna ska ha 3 fodringar/dag eller 6 h mellan fodringarna ? Eller är det bara rekommendationer ?

Sv: Lag om antal fodringar/dag

Foder och vatten

Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas.

KÄLLA: SJV

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka