låg/hög form?

D

dezir

hejsan.
är det någon som kan förklara för mig vad skillnaden mellan låg och hög form är? :)
/cissi
 
Sv: låg/hög form?

Lång och låg form ska framförallt unghästar ridas i. Då är det mest frambenen som bär upp hästen. Efterhand som hästens muskler byggs upp ska mer av hästens vikt hamna på bakbenen och då måste man rida i högre form, alltså en annan vinkel på hals. Men även en äldre mer utbildad häst mår bra av att gå i låg form emellanåt, den trampar på bättre och blir gymnastiserad i ryggen. Jättesvårt att förklara utan att visa bilder, det bästa är att gå till biblioteket och låna böcker, det finns många bra.
 
Sv: låg/hög form?

De här bilderna tycker jag visar ganska bra.. :idea:



western_192x230.jpg


branderup_passage.jpg
 
Sv: låg/hög form?

I en låg form är hästen en låg överlinje, dvs sänkt ner nacke och hals, inte lika samlad som i en högre form.

Det har inget med unghästar att göra, även högt utbildade hästar rids i en lägre form, t.ex. i uppvärmning, som kontrollform, under motion, osv.
 
Sv: låg/hög form?

och tack för svaren. känns som att jag blivit klokare av dem :)
kom på att tråden kanske skulle placerats i dressyrforumet. :crazy: :rofl:
/cissi
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
694
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
508
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: jemeni
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp