Lättuggad mat

TeamTanja

Trådstartare
Måste ha tips på lättuggad näringsrik mat till min fjording som har fått problem med tänderna.
Han kan inte tugga höet men pillrar i sig kraftfodret. Har ni några tips? Funderade på lusernhack blandat med betfor eller hetvatten så att det blir lite grötigt och lättätet?
 
Sv: Lättuggad mat

Är han gammal eller har han bara övergående problem med tänderna??

jag hade en som det krånglade med foderinpackningar och blev rekommenderad att ge "mjukt" hösilage(alltså någorlunda tidigt skördat).....betfor eller uppblött havre(skållad)
 
Sv: Lättuggad mat

Han är 2½ nu och fäller sina framtänder.
Jag har lyst honom i munnen och det ser ut som om en kindtand är av men inte loss, utan den rör sig när han försöker tugga.

För 3 veckor sedan blev han kastrerad och då klickade det till i tänderna vid ett tillfälle och sen har han knarrat när han tuggat. Eftersom han inte haft problem så tänkte jag vänta tills vetten skulle ut och vaccinera igen (vecka 50), men ska ringa imorrn istället.
Han slog huvudet i transporten häromdagen, om det skulle ha nåt med saken att göra.
 
Sv: Lättuggad mat

Säger som Martha, är det en gammal häst eller andra problem?

Vår gamling (han blev 33 och var pigg in i det sista, var på ridläger med honom när han var 31 =))

Sista åren levde han på mjukt ängshö, lucerngröt (pellets som var uppblötta) BETFOR (fiberrikt!) och en blandning av havre och krafft rider (motsvaras av krafft grund idag)

Jag skulle INTE ge lucernhack i en 'gröt', det är lite för fippligt. Utan jag skulle se om han kan äta lucernhacket som det är (är ju mer lättugga än hö) och sen ge lucern och betforgröt. Och om det krävs mer blanda i något mer kraftfoder (val beroende på vad han behöver i protein och energiväg)
 
Sv: Lättuggad mat

HAr han inga "problem" så behöver du inte tänka på det alls....det är inte "bra" att ge dom lättuggat om dom inte behöver det....dom skall tugga ordentligt för att slipa ner sina tänder själva egentligen......
 
Sv: Lättuggad mat

martha skrev:
HAr han inga "problem" så behöver du inte tänka på det alls....det är inte "bra" att ge dom lättuggat om dom inte behöver det....dom skall tugga ordentligt för att slipa ner sina tänder själva egentligen......

Fast hon skrev ju att han inte kunde tugga i sig höet, så då har han nog problem? =/
 
Sv: Lättuggad mat

Han har problem. Han vill inte bita ihop varken när han äter eller inte äter.
 
Sv: Lättuggad mat

** Eftersom han inte haft problem så tänkte jag vänta tills vetten skulle ut och vaccinera igen (vecka 50), men ska ringa imorrn istället. **


Detta såg jag och skrev utifrån det..att en tvååring kan ha problem är ju inte ovanligt, problem som går över på en/två veckor...
Men det är ju bättre att ta hästen till en veterinär istället....
 
Sv: Lättuggad mat

Jag verkar ha svårt att göra mig förstådd.

Ska jag alltså låta honom stå utan mat ikväll och imorgon bitti eftersom han inte kan äta hö?
Och jag vet att han inte kommer att svälta ihjäl över natten.

När han bara knarrade så kunde han äta, men nu vill han inte bita ihop. Jag ska ringa veterinären imorgon eftersom han inte kan äta. Så länge han kunde äta tyckte jag att jag kunde vänta tills dom ändå skulle vaccineras.

Jag är inte korkad, men jag har aldrig varit med om det här förut därför frågar jag om råd tills jag kan få ut en veterinär. Det verkar inte som om det framgått.
 
Sv: Lättuggad mat

Fast jag gav dig ju tips i det första inlägget....

KAN han inte äta så kan han ju inte...hästar är beroende av fibrer för matsmältningens skull, du behöver ju inte bli upprörd över att vi inte kan hjälpa dig.....
 
Sv: Lättuggad mat

Jo jag vet att jag fick tips längst upp och jag ber om ursäkt att jag verkar upprörd, men jag tycker inte om när jag inte kan göra mig förstådd.
 
Sv: Lättuggad mat

Som jag sa. Prova om han äter hack, och ge honom utöver det lucern- och betforgröt. det överlever han på tills du fått ut vet. Men blanda inte hacket i gröten det blir bökigt värre då.

Martha - hann inte set det andra med inte haft problem, såg bara det med kan inte äta hö men pillrar i sig kraftfodret.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 643
Senast: lovehorses
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp